Hoppa till innehållet

De har framtidens jobb – att träna företagens nya robotassistenter

Din framtida arbetskamrat kan komma att vara en robot. På SEB:s kontor i Solna jobbar Erica Lundin och Caroline Malmberg med att lära upp bankens artificiellt intelligenta kundtjänstassistent. ”Aida är ingen vanlig chatbot, Aida är en digital medarbetare.”

SEB:s Erica Lundin och Caroline Malmberg arbetar med bankens AI-assistent Aida.
SEB:s Erica Lundin och Caroline Malmberg arbetar med bankens AI-assistent Aida.Foto: Jack Mikrut

På grund av utvecklingen av smarta robotar och artificiell intelligens kommer arbetsmarknaden att förändras avsevärt framöver. Men i och med att robotar tar över de mer repetitiva arbetsuppgifterna får övriga medarbetare mer tid över till annat. Den övertygelsen har i alla fall flera banker som investerar i AI-assistenter. Swedbanks går under namnet Nina. På SEB heter hon Aida. 

”Fördelen med Aida är att hon är tillgänglig dygnet runt både för anställda och för våra kunder. Och när man väl  lärt Aida något så kommer hon ihåg det. Hon blir heller inte trött som en människa kan bli utan svarar samma sak oavsett tid på dygnet”, säger Caroline Malmberg, ansvarig för upplärningen av SEB:s AI-assistent.

Läs mer: Clinton: USA helt oförberett på vad AI kan leda till

SEB har i dag två AI-assistenter som båda går under namnet Aida. En för att hantera enkla it-frågor från bankpersonalen och en som svarar på externa frågor via chatten på bankens hemsida.

Grunden till SEB:s AI-assistent, vars avatar är en kvinna i 30-årsåldern med blont kortklippt hår och blå ögon, är framtagen av det amerikanska företaget IPsoft. Bolaget har under tio år utvecklat roboten som med hjälp av artificiell intelligens kan förstå tal och svara på frågor. 

För SEB:s del började resan för drygt 1,5 år sedan när banken började vidareutveckla AI-assistenten som en intern medarbetare på IT-supporten. Det var i samma veva som civilingenjören Caroline Malmberg blev engagerad i arbetet och ansvarig för att lära upp Aida. 

”När vi påbörjade resan trodde vi att det skulle vara svårt att lära henne bankprocesser men det visade sig vara betydligt lättare än vad vi trodde”, säger Caroline Malmberg.

SEB har än så länge valt bort talet och låter AI-assistenten enbart chatta med användarna. Hennes naturliga språk är engelska men för kundtjänsten valde SEB att lära Aida svenska.

”Vi har haft en hel del utmaningar när det gäller det svenska språket. Internt har vi henne på engelska men ut mot kund har vi henne på svenska. Det var ju ett val vi gjorde men sen var hon ju inte så bra på svenska från början”, säger Erica Lundin.

Erica Lundin är chef över SEB:s Center for Excellence för Aida där man sedan i februari ansvarar för de ”Aidor” som finns i organisationen och det är från Erica Lundins grupp med sex anställda som utvecklingen i AI-assistenternas kompetens styrs. 

I kundtjänsten tar roboten emot anonyma frågor om hur man skaffar ett bank-ID eller konto på banken, hur man spärrar ett kort eller hur man gör för att få ett lånelöfte. Men för att se till att Aida kan svara på dessa krävs det inte enbart att hon kan svaret på frågan utan även förstå frågorna.

Förutom att lära sig korrekt svenska behöver Aida även kunna förstå inkorrekt användning av språket, olika nyanser av språket och slang. 

”Hur stavar man 'swish'? Där kan man få ett 20-tal olika stavningar”, säger Erica Lundin.

Läs även: Elon Musk: ”Det är den största risken civilisationen står inför”

”Om hon inte förstår direkt kan hon ställa följdfrågor. Det har inte funnits någon AI-agent som har svenska som språk innan vi började med det här. Det betyder också att vi har behövt få in stora mängder data i hur man uttrycker sig kulturellt. Det har vi fått från tidningar och olika typer utav medier”, lägger Caroline Malmberg till.

Det finns flera möjliga spår framåt för utvecklingen av SEB:s AI-assistent. Förutom att utveckla hennes talfunktion ser Caroline Malmberg även utforskningen av självlärning som ett naturligt nästa steg.

Kan man kalla henne för AI om hon inte använder maskininlärning?

”Jag skulle fortfarande vilja kalla henne AI. Hon använder sig av neurala nätverk i sitt upplärande och den första konversationen med kund är fortfarande AI”, säger Caroline Malmberg och fortsätter: 

”Aida är ingen vanlig chatbot, Aida är en digital medarbetare.” 

Trots Aidas uppenbara tillkortakommanden är det många som tror att utvecklingen har kommit längre än den har och att en AI-assistent som Aida därför ska kunna mer än vad hon kan. 

”Det här handlar om förväntningar. På grund av att hon är AI så tror en del att hon kan svara på allt, som hur vädret är i Barcelona. Det kan hon inte”, säger Erica Lundin.

Däremot hoppas både Erica Lundin och Caroline Malmberg att utvecklingen för Aidorna kommer att gå snabbt.

”AI är fortfarande i sin begynnelse. Det här är ett område som vi kommer att se mycket mer av. Vi är bara i början av det här skiftet, säger Caroline Malmberg.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera