Antler – som grundades av norrmannen Magnus Grimeland – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag. Bolaget är mycket internationellt, med verksamhet i 11 städer, från Sverige till Singapore.
Till skillnad från andra inkubatorer behöver deltagarna varken en medgrundare eller affärsidé när de antas till Antlers program. I utvalda bolag investerar Antler ungefär 1-2 miljoner kronor efter programmets slut. Antlers agerande kan därför ses som lite av en temperaturmätare för investeringsviljan i mycket tidiga faser, ett område som haft det tufft under coronakrisen.
I början av januari tog Antler in en halv miljard kronor i riskkapital från bland annat Facebooks medgrundare Eduardo Saverin. I februari klirrade det till igen när man tog in 25 miljoner dollar, eller knappt 250 miljoner kronor, i ännu en kapitalrunda.
Läs mer: Bolagsbyggaren Antler tar in ytterligare en kvarts miljard
Sedan slog coronakrisen till.
”Den första fasen började i mitten av februari då många började inse att pandemin även skulle påverka Sverige. Lågvattenmärket var i mitten av mars då börsen nådde en botten. Då såg vi tecken på försiktighet från de investerare som skulle satsa på vår första nordiska VC-fond, som vi hoppas stänga efter sommaren”, säger Anders Hammarbäck, partner på Antler i Norden.
Han berättar sedan hur Antler, trots krisen, gjorde 58 investeringar under våren, varav åtta i Sverige.
”Vi hade tänkt investera i fler än åtta bolag i Sverige. Men marknaden var lite avvaktande”, säger Hammarbäck.
De åtta svenska bolag som Antler investerade i är verksamma inom e-sport, digitala företagstjänster (b2b), prenumerationsbaserad mjukvara (Saas), datorseende (computer vision), varumärkesskydd, e-handel och flexibla arbetsplatser.
Anders Hammarbäck beskriver de två månaderna mellan mitten av mars fram till mitten av maj som en slags trevande återhämtning.
”Men sedan mitten av maj ser vi en klar förbättring i investeringshumöret. Det korrelerar ju med aktiemarken, men även alternativa placeringar har fått ett uppsving”, säger han.
Hur ser det ut om du jämför med perioden innan krisen?
”Jag tror att vi nu har återgått till läget innan pandemin. Digitala lösningar inom hemmaarbete, underhållning, e-handel, utbildning, hälsa går bättre än någonsin. Även digitala företagstjänster som sänker kostnader är populära nu när vi har en tuff konjunktur. Vissa digitala bolag, som har en stark fysisk dimension, har fått ställa om. Men på det stora hela är investeringsaptiten återigen stark.”
Antler har även lanserat ett ”Covid-19-initiativ” som kommer investera i upp till fem bolag som har utvecklat lösningar mot virusets effekter. Bolaget uppger sig ha fått in över 2 000 ansökningar och håller nu på att vaska fram de företag som man ska investera i.