Hoppa till innehållet

De har gjort 58 investeringar under krisen: ”Har återgått till läget innan pandemin”

Startupfabriken Antler har gjort 58 investeringar under krisen, varav åtta i Sverige.
”Det var tufft ett tag, men jag tror att vi nu har återgått till läget innan pandemin”, säger Anders Hammarbäck, partner på Antler i Norden.

Från vänster: Deltagarna som antogs till Antler i augusti 2019, Anders Hammarbäck, partner på Antler i Norden.
Från vänster: Deltagarna som antogs till Antler i augusti 2019, Anders Hammarbäck, partner på Antler i Norden.

Antler – som grundades av norrmannen Magnus Grimeland – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag. Bolaget är mycket internationellt, med verksamhet i 11 städer, från Sverige till Singapore. 

Till skillnad från andra inkubatorer behöver deltagarna varken en medgrundare eller affärsidé när de antas till Antlers program. I utvalda bolag investerar Antler ungefär 1-2 miljoner kronor efter programmets slut. Antlers agerande kan därför ses som lite av en temperaturmätare för investeringsviljan i mycket tidiga faser, ett område som haft det tufft under coronakrisen. 

I början av januari tog Antler in en halv miljard kronor i riskkapital från bland annat Facebooks medgrundare Eduardo Saverin. I februari klirrade det till igen när man tog in 25 miljoner dollar, eller knappt 250 miljoner kronor, i ännu en kapitalrunda. 

Läs mer: Bolagsbyggaren Antler tar in ytterligare en kvarts miljard

Sedan slog coronakrisen till.

”Den första fasen började i mitten av februari då många började inse att pandemin även skulle påverka Sverige. Lågvattenmärket var i mitten av mars då börsen nådde en botten. Då såg vi tecken på försiktighet från de investerare som skulle satsa på vår första nordiska VC-fond, som vi hoppas stänga efter sommaren”, säger Anders Hammarbäck, partner på Antler i Norden.

Han berättar sedan hur Antler, trots krisen, gjorde 58 investeringar under våren, varav åtta i Sverige.

”Vi hade tänkt investera i fler än åtta bolag i Sverige. Men marknaden var lite avvaktande”, säger Hammarbäck. 

De åtta svenska bolag som Antler investerade i är verksamma inom e-sport, digitala företagstjänster (b2b), prenumerationsbaserad mjukvara (Saas), datorseende (computer vision), varumärkesskydd, e-handel och flexibla arbetsplatser.

Anders Hammarbäck beskriver de två månaderna mellan mitten av mars fram till mitten av maj som en slags trevande återhämtning. 

”Men sedan mitten av maj ser vi en klar förbättring i investeringshumöret. Det korrelerar ju med aktiemarken, men även alternativa placeringar har fått ett uppsving”, säger han.

Hur ser det ut om du jämför med perioden innan krisen?

”Jag tror att vi nu har återgått till läget innan pandemin. Digitala lösningar inom hemmaarbete, underhållning, e-handel, utbildning, hälsa går bättre än någonsin. Även digitala företagstjänster som sänker kostnader är populära nu när vi har en tuff konjunktur. Vissa digitala bolag, som har en stark fysisk dimension, har fått ställa om. Men på det stora hela är investeringsaptiten återigen stark.”

Antler har även lanserat ett ”Covid-19-initiativ” som kommer investera i upp till fem bolag som har utvecklat lösningar mot virusets effekter. Bolaget uppger sig ha fått in över 2 000 ansökningar och håller nu på att vaska fram de företag som man ska investera i.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera