Hoppa till innehållet

De kan vinna pris som årets startup på MEG

Vilket svenskt techbolag kommer att förändra mediebranschens framtid? Di Digital, Nyheter24, Venture Cup och G-Lab21 delar ut pris till årets startup inom mediebranschen på Mediedagarna i Göteborg. Här är årets finalister.

På årets mediedagarna i Göteborg, den 7 - 8 april,  finns en ny priskategori: Årets startup inom mediebranschen.

Priset delas ut till ett ungt och nyskapande bolag som med modern teknik utmanar traditionella affärsmodeller och arbetssätt i mediebranschen. Bolagets produkt ska förutspås vara revolutionerande inom medie- och kommunikationsbranschen, med potential att växa till ett framgångsrikt svenskt eller ännu hellre globalt företag.

Nu är startfältet inför finalen klart. Här är de tre finalisterna:

Newsreps

United Robots

Newstag

“Bolagen utmanar en traditionell modell av mediekonsumtion och möter nya beteendemönster. Med kunder som globala och nationella mediehus så är dessa tre bolag vi säkerligen kommer höra mycket mer av. Juryn är enade – dessa tre startups är självklara som finalister till MegAward: Årets startup inom mediebranschen!” säger Frida Edman, Meg.

Finalisterna har valts ut av juryn, som består av Daniel Goldberg (redaktionschef, Di Digital), Douglas Roos (grundare Nyheter24-gruppen), Frida Edman (projektledare MEG), Peter Kurzwelly (grundare G-Lab21) och Anam Cara Ardeshir (marknadsansvarig Venture Cup).

Som Di Digital-läsare får du 20% rabatt på biljettpriset till MEG. Klicka här för att köpa din biljett!

Vinnaren koras den 7 april kl 17.00 på MEG i Göteborg. Vinnaren vinner bland annat exponeringsvärde på Meg17, medverkan i Digitalpodden, exponeringsvärde på Nyheter24, Rådgivning via Venture Cup och kontorshotell på GLab21 - förutom den extraordinära äran.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera