På årets mediedagarna i Göteborg, den 7 - 8 april, finns en ny priskategori: Årets startup inom mediebranschen. Priset delas ut till ett ungt och nyskapande bolag som med modern teknik utmanar traditionella affärsmodeller och arbetssätt i mediebranschen. Bolagets produkt ska förutspås vara revolutionerande inom medie- och kommunikationsbranschen, med potential att växa till ett framgångsrikt svenskt eller ännu hellre globalt företag. Nu är startfältet inför finalen klart. Här är de tre finalisterna: “Bolagen utmanar en traditionell modell av mediekonsumtion och möter nya beteendemönster. Med kunder som globala och nationella mediehus så är dessa tre bolag vi säkerligen kommer höra mycket mer av. Juryn är enade – dessa tre startups är självklara som finalister till MegAward: Årets startup inom mediebranschen!” säger Frida Edman, Meg. Finalisterna har valts ut av juryn, som består av Daniel Goldberg (redaktionschef, Di Digital), Douglas Roos (grundare Nyheter24-gruppen), Frida Edman (projektledare MEG), Peter Kurzwelly (grundare G-Lab21) och Anam Cara Ardeshir (marknadsansvarig Venture Cup).
Vinnaren koras den 7 april kl 17.00 på MEG i Göteborg. Vinnaren vinner bland annat exponeringsvärde på Meg17, medverkan i Digitalpodden, exponeringsvärde på Nyheter24, Rådgivning via Venture Cup och kontorshotell på GLab21 - förutom den extraordinära äran.