Malmöbolaget Boostified kopplar samman företag med konton på Instagram. Mot marknadsföring och rekommendationer genom poster på det sociala nätverket delar företagen ut gratis produkter.
Kunder som Designtorget, Loka, Kicks och Yves Rocher har använt sig av tjänsten. Boostified har funnits i snart tre år och har byggt en plattform med över 13 000 användare.
Sedan starten har 22 000 transaktioner skett på plattformen, där medlemmarna alltså betalat med sin rekommendation.
Bolaget tar nu in 7 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns statliga Almi Invest, techmiljardären Peter Lindell och Byggmästarn i Skåne.
Enligt vd:n och medgrundaren Imad Ibrahim ska pengarna primärt användas till att sprida Boostifieds tjänst till fler butiker i Stockholm, Köpenhamn och Malmö.
”Boostified Pay fungerar lika enkelt som att betala med kort. Skillnaden är att du nu istället betalar med ett inlägg på Instagram. Syftet är att belysa och sprida både produkterna och butiksupplevelser, för att locka fler lokala konsumenter att besöka butiken” säger Nathalie Lameri, medgrundare av Boostified.
Krönika: Så fick jag 60 000 följare på Instagram – före influencerns tid
Redan nästa år planerar bolaget att göra ännu en nyemission där målet är att ta in betydligt större summor, mellan 30 och 50 Mkr. Syftet är att expandera i Europa inom både fysisk handel och e-handel.
I fjol hade Boostified en nettoomsättning på 5,1 Mkr, med ett minusresultat på cirka 2 Mkr.
Alla privatpersoner med ett Instagram-konto är välkomna att ansöka om ett samarbete med Boostified, men inte alla blir godkända, rapporterade Breakit i fjol.