Hoppa till innehållet

De kopplar samman företag med Instagram-profiler – tar in 7 miljoner

Boostified har utvecklat en plattform där Instagram-användare får produkter i utbyte mot recensioner. Nu fyller Malmöbolaget på kassan för att nå fler företag som vill marknadsföra sig på den sociala plattformen.

Boostifieds två grundare Nathalie Lameri och Imad Ibrahim.
Boostifieds två grundare Nathalie Lameri och Imad Ibrahim.Foto: Press.

Malmöbolaget Boostified kopplar samman företag med konton på Instagram. Mot marknadsföring och rekommendationer genom poster på det sociala nätverket delar företagen ut gratis produkter.

Kunder som Designtorget, Loka, Kicks och Yves Rocher har använt sig av tjänsten. Boostified har funnits i snart tre år och har byggt en plattform med över 13 000 användare. 

Sedan starten har 22 000 transaktioner skett på plattformen, där medlemmarna alltså betalat med sin rekommendation.

Bolaget tar nu in 7 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns statliga Almi Invest, techmiljardären Peter Lindell och Byggmästarn i Skåne. 

Enligt vd:n och medgrundaren Imad Ibrahim ska pengarna primärt användas till att sprida Boostifieds tjänst till fler butiker i Stockholm, Köpenhamn och Malmö.

”Boostified Pay fungerar lika enkelt som att betala med kort. Skillnaden är att du nu istället betalar med ett inlägg på Instagram. Syftet är att belysa och sprida både produkterna och butiksupplevelser, för att locka fler lokala konsumenter att besöka butiken” säger Nathalie Lameri, medgrundare av Boostified.

Krönika: Så fick jag 60 000 följare på Instagram – före influencerns tid

Redan nästa år planerar bolaget att göra ännu en nyemission där målet är att ta in betydligt större summor, mellan 30 och 50 Mkr. Syftet är att expandera i Europa inom både fysisk handel och e-handel.

I fjol hade Boostified en nettoomsättning på 5,1 Mkr, med ett minusresultat på cirka 2 Mkr.

Alla privatpersoner med ett Instagram-konto är välkomna att ansöka om ett samarbete med Boostified, men inte alla blir godkända, rapporterade Breakit i fjol. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera