En blandning av Pepins och Kickstarter - fast för hitlåtar. Så kan man beskriva startupbolaget Corite, som startades av Mattias Tengblad och Emil Angervall 2018. De två hade då följt varandra genom karriären, och bland annat jobbat ihop på MTGx och Universal Music.
I fjol tog Corite in 6 miljoner kronor i riskkapital, vilket räckte för att rulla ut tjänsten i Sverige, vilken man gjorde i oktober. Sedan dess har man genomfört 40 kampanjer åt svenska artister. En av de mest framgångsrika gjordes för rapparen Frej Larssons låt Kingen, som drog in hela 125 000 kronor via Corite.
”Låten streamar på, men det är en bit kvar innan den når sitt mål på tre miljoner lyssningar. De som investerade fick även en inbjudan till en fest på ett slott”, säger Mattias Tengblad, vd och medgrundare på Corite.
Hur stor är möjligheten att göra bra investeringar via Corite?
”Merparten av låtarna blir ju inte lönsamma, men vissa låtar kommer att ge god utdelning. Ambitionen är att skapa en positiv genomsnittlig avkastning för våra backers över tid. Men det här är ju även ett sätt för fans att delta i sina favoritartisters karriärer och vara med och fira deras framgångar.”
I regel är det ju artisterna själva som marknadsför Corite, exempelvis på Instagram.
I maj tog Corite tog in ytterligare 6 Mkr i riskkapital. Samma månad började man rulla ut tjänsten i övriga Europa.
”Vi hade nog tagit in lite mer kapital om det inte var covid-tider. Men vi siktar på att ta in ytterligare 10-20 miljoner kronor i en tredje runda inom ett år, helst innan årsskiftet”, säger vd Mattias Tengblad.
Vad ska ni göra med pengarna?
”Vi ska nå ut bredare i Sverige och expandera internationellt. Vi lägger stort fokus på Storbritannien, Irland och Benelux just nu”, säger vd Mattias Tengblad.
Idag består Corite av fyra medarbetare i Stockholm och fem utvecklare i Ukraina. Grundarna äger fortfarande drygt 70 procent av bolaget ihop. Näst största ägare är Tagehus Holding AB, med den musikintresserade fastighetsprofilen Johan Frenckner, stått för 8 av de 12 Mkr bolaget tagit in i sina två senaste finansrundor.
Andra kända delägare - med mindre innehav i bolaget - är Sofie Grant, tidigare Spotifys nordiska kommunikationschef, artisten Danny Saucedo och hans bror Leo Saucedo, som är toppchef på poddplattformen Acast.
En av de nya delägarna är Charles Adams, en amerikansk skiljedomsadvokat som tidigare jobbat med att samla in pengar till Barack Obamas presidentvalskampanj.
”Charles är mycket intresserad av musikbranschen och vi hoppas han hjälper oss att hitta internationella investerare inför nästa finansieringsrunda”, säger vd Mattias Tengblad.
Hur når ni ut till fans?
”I regel är det ju artisterna själva som marknadsför Corite, exempelvis på Instagram. På så vis kan de ta in pengar, aktivera sin fanbase och få ökad synlighet på en marknad där det släpps 40 000 nya låtar varje dag på streamingplattformar som Spotify.”
Hur tjänar ni pengar?
”Vi tar 5 procent av pengarna som investeras, och 5 procent av artisternas royalties. Utöver det erbjuder vi marknadsföringstjänster, något vi tror kommer stå för 50 procent av våra intäkter.”
Vad har ni för omsättning om två år?
”Vårt första mål är 2000 projekt de första två åren. Vi tror det kan ge intäkter på cirka 20 miljoner kronor. Men det finns en stor potential här. Det ges som sagt ut 40 000 låtar om dagen – och indiemusik är en större del av alla topplistor nu, jämfört med bara några år sedan.”
Är ni ensamma om er affärsidé?
”Jag tror inte någon annan låter fans investera direkt i nya låtar. Men att ge dricks till artister är ju en stor internationell trend just nu, liksom andra initiativ som låter fans bli delaktiga i sina favoritartister.”