Hoppa till innehållet

De låter fansen investera direkt i idolernas musik

Musikteknikbolaget Corite, som låter fans investera i sina idolers musik, plockar in friskt kapital och hoppas avsluta en större kapitalrunda innan året är slut. Bland investerarna finns fastighetsbolaget Tagehus, artisten Danny Saucedo och Spotifyveteranen Sofie Grant.

Mattias Tengblad, vd och medgrundare på Corite, och kampanjen för rapparen Frej Larssons låt Kingen.
Mattias Tengblad, vd och medgrundare på Corite, och kampanjen för rapparen Frej Larssons låt Kingen.

En blandning av Pepins och Kickstarter - fast för hitlåtar. Så kan man beskriva startupbolaget Corite, som startades av Mattias Tengblad och Emil Angervall 2018. De två hade då följt varandra genom karriären, och bland annat jobbat ihop på MTGx och Universal Music.

I fjol tog Corite in 6 miljoner kronor i riskkapital, vilket räckte för att rulla ut tjänsten i Sverige, vilken man gjorde i oktober. Sedan dess har man genomfört 40 kampanjer åt svenska artister. En av de mest framgångsrika gjordes för rapparen Frej Larssons låt Kingen, som drog in hela 125 000 kronor via Corite.

”Låten streamar på, men det är en bit kvar innan den når sitt mål på tre miljoner lyssningar. De som investerade fick även en inbjudan till en fest på ett slott”, säger Mattias Tengblad, vd och medgrundare på Corite.

Hur stor är möjligheten att göra bra investeringar via Corite?

”Merparten av låtarna blir ju inte lönsamma, men vissa låtar kommer att ge god utdelning. Ambitionen är att skapa en positiv genomsnittlig avkastning för våra backers över tid. Men det här är ju även ett sätt för fans att delta i sina favoritartisters karriärer och vara med och fira deras framgångar.”

I regel är det ju artisterna själva som marknadsför Corite, exempelvis på Instagram.

I maj tog Corite tog in ytterligare 6 Mkr i riskkapital. Samma månad började man rulla ut tjänsten i övriga Europa. 

”Vi hade nog tagit in lite mer kapital om det inte var covid-tider. Men vi siktar på att ta in ytterligare 10-20 miljoner kronor i en tredje runda inom ett år, helst innan årsskiftet”, säger vd Mattias Tengblad.

Vad ska ni göra med pengarna?

”Vi ska nå ut bredare i Sverige och expandera internationellt. Vi lägger stort fokus på Storbritannien, Irland och Benelux just nu”, säger vd Mattias Tengblad.

Idag består Corite av fyra medarbetare i Stockholm och fem utvecklare i Ukraina. Grundarna äger fortfarande drygt 70 procent av bolaget ihop. Näst största ägare är Tagehus Holding AB, med den musikintresserade fastighetsprofilen Johan Frenckner, stått för 8 av de 12 Mkr bolaget tagit in i sina två senaste finansrundor. 

Andra kända delägare - med mindre innehav i bolaget - är Sofie Grant, tidigare Spotifys nordiska kommunikationschef, artisten Danny Saucedo och hans bror Leo Saucedo, som är toppchef på poddplattformen Acast.

En av de nya delägarna är Charles Adams, en amerikansk skiljedomsadvokat som tidigare jobbat med att samla in pengar till Barack Obamas presidentvalskampanj. 

”Charles är mycket intresserad av musikbranschen och vi hoppas han hjälper oss att hitta internationella investerare inför nästa finansieringsrunda”, säger vd Mattias Tengblad. 

Hur når ni ut till fans?

”I regel är det ju artisterna själva som marknadsför Corite, exempelvis på Instagram. På så vis kan de ta in pengar, aktivera sin fanbase och få ökad synlighet på en marknad där det släpps 40 000 nya låtar varje dag på streamingplattformar som Spotify.”

Hur tjänar ni pengar?

”Vi tar 5 procent av pengarna som investeras, och 5 procent av artisternas royalties. Utöver det erbjuder vi marknadsföringstjänster, något vi tror kommer stå för 50 procent av våra intäkter.”

Vad har ni för omsättning om två år?

”Vårt första mål är 2000 projekt de första två åren. Vi tror det kan ge intäkter på cirka 20 miljoner kronor. Men det finns en stor potential här. Det ges som sagt ut 40 000 låtar om dagen – och indiemusik är en större del av alla topplistor nu, jämfört med bara några år sedan.”

Är ni ensamma om er affärsidé?

”Jag tror inte någon annan låter fans investera direkt i nya låtar. Men att ge dricks till artister är ju en stor internationell trend just nu, liksom andra initiativ som låter fans bli delaktiga i sina favoritartister.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera