Hoppa till innehållet

De ligger bakom influerarnas snabbsäljande märken

I två års tid har företaget Hubso hjälpt influerare, däribland Bianca Ingrosso, att starta egna varumärken och e-butiker. 2018 omsatte företaget 4,7 Mkr – under 2019 räknar de med en fyrdubbling.

Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.
Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.Foto: Pressbild

Josefine Abrahamsson har varit verksam i kommunikationsbranschen sedan 2011. I mitten av 2017 var hon med och startade Hubso, en plattform för influerare som vill starta sitt eget varumärke, där hon axlar rollen som vd.

Hubso är ett dotterbolag till annonseringsverktyget Tourn, som kopplar samman reklamköpare med influerare. Josefine Abrahamsson berättar att man på Tourn såg Hubso som en möjlighet att förlänga affären med influerare.

”Vi insåg att nästa steg var att de ska kunna starta ett eget varumärke. Jag tror att det är många influerares dröm, men de vet inte riktigt hur de ska göra eller vad de ska börja med.”

Influerarens roll är att, med hjälp från Hubso, utveckla produkter och kommunicera dem med sina följare, medan Hubso bland annat står för delar som e-butik, tredjepartslösningar och den initiala finansieringen. 

”Hubso skapar varumärket och sköter plattformen med infrastrukturen bakom det. Vi sköter också varumärkets konto på Instagram och hela den visuella identiteten”, berättar Josefine Abrahamsson.

”Men det är ett partnerskap, vi jobbar tillsammans med influeraren. Vi gör aldrig något som de inte är med på”, fortsätter hon.

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Influeraren Bianca Ingrosso.
Influeraren Bianca Ingrosso.Foto: Oskar Omne

Hubso handplockar sina samarbetspartners. Bianca Ingrosso, Rebecca Stella och Sanne Alexandra är några exempel på profiler som startat egna varumärken genom plattformen.

”Idag är vi i ett läge där vi får tacka nej. Vi jobbar med att hitta rätt profiler, där vi kan se långsiktighet tillsammans.”

Plockar ni ut någon vinst från era influerares varumärken?

”Det finns en fördelning mellan profilerna och oss. Vi jobbar för och mot samma mål, är varumärket inte lönsamt tjänar ingen av parterna några pengar.”

Att företag ibland samarbetar med influerare är knappast en nyhet. Det kan handla om att marknadsföra en produkt eller låta dem lansera en egen kollektion, ett så kallat gästsamarbete, genom företaget.

Vilka fördelar finns det med att starta ett eget varumärke, istället för att göra samarbeten med befintliga?

”När de ska sätta sina egna namn på en produkt och varumärke blir det mer med hjärtat. Det är något de ska stå bakom till 100 procent, därmed blir det mer autentiskt”, säger Josefine Abrahamsson.

Hur ser ni på företag som gör gästsamarbeten med influerare, är de konkurrenter?

”Vi jobbar helt annorlunda med ett annat erbjudande, så jag skulle inte säga att vi konkurrerar.”

Under 2018 omsatte Hubso 4,7 miljoner kronor. 2019 räknar företaget med att omsätta strax över fyra gånger så mycket.

”Målet är att omsätta 20 miljoner i år. Vi har åtta lanseringar kvar innan årsskiftet, så vi har en intensiv period framför oss. Vi kommer påbörja kapitalanskaffning i början av nästa år för att kunna möta tillväxten.”

Ett exempel på en tidigare lansering var när Hubso-profilen Rebecca Stella släppte sin egen parfym, som sålde för över 1 Mkr de första 24 timmarna – en parfym som ingen hade doftat på. Även Sanne Alexandra sprängde miljonvallen vid en lansering av en kappa, men då inom loppet av 30 minuter.

”Det är tack vare den starka relationen som de har lyckats skapa till sina följare, de har ett stort förtroende till profilen och därmed också varumärket.”

Nu riktar Hubso blicken ut i Europa. Både Storbritannien och Tyskland är två potentiella marknader, berättar Josefine Abrahamsson.

”Vi vill ta nästa steg, men allt handlar om att hitta rätt profiler. I Sverige kommer vi att fortsätta bygga på de profiler och varumärken vi redan har tillsammans med ett par inplanerade nya lanseringar.”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera