Annons

Uppstickaren utmanar bomäklarna: ”Har tjänat för mycket pengar”

Norbans grundare Adrian Miller och Per Hedenmark.
Norbans grundare Adrian Miller och Per Hedenmark. Foto: Pressbild
Den nya mäklartjänsten Norban utmanar branschen genom att erbjuda gratis bostadsannonser och ett fast pris på 30.000 kronor vid försäljning. ”Vi ska låsa upp flyttkedjorna på bostadsmarknaden”, säger grundaren Per Hedenmark.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De kallar sig för ”Skandinaviens första hybridmäklare” och hoppas digitalisera en stor del av processen bakom bostadsförsäljningar. Samtidigt ska de låta sina egna mäklare sköta visningar och skriva kontrakt.

”Norban är en fullskalig mäklartjänst med en digital köpupplevelse. Vi är bland annat inspirerade av bolaget Purplebricks i Storbritannien”, säger vd:n och grundaren Per Hedenmark. 

Han har jobbat i den traditionella mäklarbranschen i 14 år och var tidigare marknadschef för Erik Olsson Fastighetsförmedling. Men tidigare i år beslöt han sig för att utmana sina gamla kollegor genom att starta Norban ihop med sin kompanjon, den före detta managementkonsulten Adrian Miller.

”Mäklarbranschen har tjänat lite för mycket pengar, lite för länge. Man har inte effektiviserat sig”, säger Per Hedenmark.

Ett av Norbans mål är att underlätta för bostadsägare att testa intresset på marknaden. 

”Undersökningar visar att fyra av tio svenskar vill flytta. Men bara en av tio gör det varje år. Problemet är att antalet bostäder till salu är för litet, och att tröskeln till att inleda en försäljningsprocess är så pass hög. Vi ska låsa upp flyttkedjorna på bostadsmarknaden”, förklarar Per Hedenmark.

Med Norbans app kan kunderna lägga ut enkla ”förannonser” för att ta tempen på marknaden inför en eventuell försäljning. De hamnar då på bolagets egen marknadsplats, ”Norban Pre-market”. 

”Vi är den enda mäklaren i Sverige som har en egen plattform. Det innebär att du som säljare kan publicera din annons själv, innan du skrivit på ett uppdragsavtal. Vill du gå vidare och lägga ut bilder erbjuder vi gratis fotografering”, förklarar Per Hedenmark.

Hela denna process är gratis. 

Om annonsen leder till en affär betalar köparen, inte säljaren, ett fast arvode på 30.000 kronor till Norban. 

Går säljaren vidare från Norbans ”Pre-market” och läger ut annonsen på Hemnet betalar de för den extrakostnaden, cirka 2000-3000 kronor. Norbans fasta arvode vid en affär är även då 30.000 kronor. Skillnaden är att kostnaden läggs på säljaren. 

”Snittarvodet i Sverige är ju 55.000 till 60.000 kronor för en bostadsförsäljning. Så vår tjänst är betydligt billigare än så. Vi kan kapa priserna genom att automatisera och effektivisera en stor del av processen. Men kunden får fortfarande en mäklare för alla de viktiga momenten: visning, budgivning, kontraktsskrivning med mera”, förklarar Per Hedenmark.

Norban har i dag sju anställda och huvudkontor i Malmö. I juli lanserades tjänsten i Helsingborg. Den 1 december ska den rullas ut i Stockholm, för att sedan bli tillgänglig i Malmö och Göteborg i början av nästa år. Inom några år är ambitionen att Norban ska finnas i Sveriges tolv största städer, samt ett antal storstäder i Europa.

För att finansiera den svenska expansionen har man i veckan tagit in 12 miljoner kronor i riskkapital. En av investerarna är Johan Tjärnberg, vd och grundare av betalbolaget Bambora. 

”Han är en av Sveriges mest framgångsrika startupgrundare. Vi är båda uppväxta i Mora och jag tror han kommer bli ett bra bollplank”, säger Per Hedenmark.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies