Hoppa till innehållet

De plockar in 80 miljoner – tar sikte på First North

Spelteknik-bolaget Flexion Mobile tar in 80 miljoner kronor och siktar på en notering på First North. Bolaget har sin bas i London, men är grundat av två svenskar och har Carl Palmstierna som ordförande.

Per Lauritzson, Carl Palmstierna och Jens Lauritzson.
Per Lauritzson, Carl Palmstierna och Jens Lauritzson.Foto: Press

Investerarnätverket Blasieholmen Investment Group (BIG) fortsätter att finansiera och notera teknikbolag på löpande band. Senast i raden är Flexion Mobile, ett bolag som bygger plattformar för androidspel.

”Vi hjälper spelutvecklare med distribution på nya androidplattformar med hjälp av en patenterad teknologi”, säger Jens Lauritzson, vd på Londonbaserade Flexion Mobile som han grundat med sin bror Per Lauritzson.

Med hjälp av BIG har bolaget stängt en runda på 79 miljoner kronor. I denna summa ingår 60 miljoner kronor i nytt kapital till bolaget samt avgifter och försäljning av existerande aktier av grundarna.

Pengarna från nyemissionen ska användas för att snabba på den internationella expansionen. Flexion uppger att de redan har distributionsavtal med flera stora aktörer som Amazon, Samsung, Alibaba, japanska KDDI och koreanska Onestore.

”Alla de här aktörerna har egna app-butiker och vi hjälper spelutvecklare att ta sig in där. Med hjälp av vår teknik kan man ompaketera och distribuera spel på alla dessa plattformar”, säger Jens Lauritzson.

Är det mycket komplicerat att publicera spel i dessa app-butiker?   

”Ja, det är komplicerat att integrera och underhålla alla dessa kanaler samtidigt. Vi klarar det utan att behöva be kunden om spelens källkod.”

Men kan inte spelutvecklarna göra detta själva?

”Det kan dom! Men det behöver ett helt team för varje ny kanal. Det vanliga är att de fokuserar på Google Play och App Store och har ofta inte energi till annat. Vi tar hand om resten.”

Ni är baserade i London. Varför vill ni notera bolaget i Stockholm?

”Spelmarknaden i Stockholm är ju glödhet med många börsnoteringar. Det finns en hög kunskap och många som tjänat mycket pengar på spel, vilket gör att det finns ett intresse att investera i bolag som vårt.”

Enligt Jens Lauritzson har Flexion Mobile just nu en omsättning på cirka 22 Mkr på rullande 12-månadersbasis. Just nu förbränner man en dryg miljon per månad.

”Men vi räknar inte med att behöva ta in mer kapital än detta. Tanken är att pengarna ska räcka till att nå breakeven inom fem år”, säger han.

Efter emission får bröderna Lauritzson en ägarandel drygt 27 procent ihop. Två andra viktiga delägare är finansmannen Carl Palmstierna med 8,7 procent av aktierna och 6:e Ap-fonden med 8,4 procent av aktierna. Carl Palmstierna är även ordförande för bolaget. 

Nyemissionen har genomförts med hjälp av Blasieholmen Investment Group (BIG), ett slags investerarnätverk som specialiserar sig på finansiering av tillväxtbolag innan börsintroduktion. BIG står bland annat bakom noteringen av bolag som Cassandra Oil, Myfc, Nicoccino, Karessa Pharma, Saltx, Klaria Pharma, Frisq, Svenska Aerogel och Aligera.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera