Annons

De rasar mot Klarnas affärsmodell – trots starka ägarkopplingar

Anyfins tre grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem.
Anyfins tre grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem. Foto: Christoffer Skogsmo
Anyfin attackerar kreditbranschen i en offensiv marknadsföringskampanj. Man går särskilt hårt åt Klarna, trots att det finns flera starka kopplingar mellan bolagen. ”Jag tycker inte att det är en intressekonflikt”, säger Mikael Hussain, vd på Anyfin.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska startupbolaget Anyfin går hårt åt marknadsledaren Klarna i en stor reklamkampanj, genom att kalla bolaget för ”lånehajar”.

”Vi vill sätta fokus på att allting inte står rätt till i branschen. Det är dags för alla att faktiskt skärpa sig lite. Den här frågan lyfts inte upp tillräckligt mycket, sett till hur många svenskar som faktiskt påverkas”, säger Anyfins vd Mikael Hussain.

Men marknadsföringen föll inte inte god jord hos Konsumentverket. Di Digital har kunnat berätta att bolaget nu granskas av Konsumentverket, som menar att de ”förskönar bilden av skuldsättning”.

Läs mer: Anyfin kallar rivalerna ”lånehajar” – nu utreds de själva 

För att fortsätta bolagets egen liknelse med ”lånehajar” skulle man kunna kalla Anyfin för en hajsugfisk, som lever i bland annat Medelhavet, och vars föda utgörs av delar av det betydligt större värddjurets måltider. 

Det finns sjuka övermarginaler bland konsumentkreditgivarna.

Bolagets affärsmodell är nämligen att ta över krediter från andra företag, betala av dessa i sin helhet, och sedan erbjuda en egen lägre ränta och månadskostnad till kunderna. 

”Jag vill hävda att vi är någonting väldigt annorlunda. Vi ger inte ut några nya krediter, utan sänker bara kostnaderna på de avbetalningar och krediter som kunderna redan har. Vårt mål är att inte öka skuldsättningen i samhället, utan att bidra till en högre avbetalningstakt”‚ säger Mikael Hussain.

Anyfins kampanj med ”varningsskyltar” utanför Klarnas huvudkontor på Sveavägen i centrala Stockholm.
Anyfins kampanj med ”varningsskyltar” utanför Klarnas huvudkontor på Sveavägen i centrala Stockholm. Foto: Press.

Bakom Anyfin står grundartrion Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem, som alla har en bakgrund som anställda på just Klarna.

Hur ser du på ert eget ansvar för den utveckling ni nu kritiserar – ångrar ni tiden på Klarna? 

”Vi har lärt känna branschen inifrån, inte bara Klarna utan ganska brett. Erfarenheter från den tiden påverkade givetvis vårt beslut att starta Anyfin. Det tog några år, men till slut insåg vi att vi ville göra något åt de många problem som finns och att vi har ett ansvar att vända utvecklingen av konsumentkrediter.”

Däremot är Mikael Hussain själv fortfarande delägare i Klarna. Hans privata ägarpost, som är kopplad till betalbolagets optionsprogram, värderas i dag till ungefär 1,2 miljoner kronor enligt en färsk aktiebok.

”Klarna är ju inte ett börsnoterat företag i dag. Att då få likviditet i sina aktier och genomföra en försäljning är inte alltid det enklaste”, säger han.

Blir det inte en intressekonflikt, med tanke på att ni går ut med en väldigt offensiv retorik mot just Klarna?

”Nej, det tycker jag inte”, säger Mikael Hussain.

En tredje koppling mellan Klarna och Anyfin är det svenska riskkapitalbolaget Northzone, som är delägare i båda bolagen.

Läs mer: Kreditutmanaren vill pressa din ränta – tar in 80 miljoner 

Klarnas delbetalning har i regel en kreditränta på 19,9 procent, tillsammans med en administrativ avgift på 29 kronor i månaden. Anyfins vd Mikael Hussain menar att de i snitt sänkt Klarna-kundernas räntor med mer än hälften sedan starten 2017.

En anledning till det är att Anyfin gör individuella kreditprövningar av alla sina kunder, säger Mikael Hussain, vilket innebär att räntan blir individanpassad. De trycker också hårt på att de har lägre administrativa kostnader än sina konkurrenter.

Är det de enda förklaringarna?

”Ytterst är det så att det finns sjuka övermarginaler bland konsumentkreditgivarna i dag. Vi nöjer oss också med att tjäna mindre än andra i branschen. Det är så enkelt”, säger Mikael Hussain.

Lönsamheten skiljer sig åt i branschen, åtminstone enligt de olika aktörernas bokslut. 2017 blev ett av Klarnas mest lönsamma år, då de uppvisade en nettomarginal på 11 procent. 

Du säger att ni tar en skälig ersättning från kunderna, till skillnad från andra i branschen. Vad ska då Anyfin ha för vinstmarginal i framtiden?

”Jag kan inte gå ut med någon procentsats externt. Vi är riskkapitalfinansierade och kommer inte att visa vinst under 2019.” 

I fjol noterade Anyfin en förlust på 14 Mkr på en omsättning om 1,7 Mkr.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer