Hoppa till innehållet

Dotcom-veteranerna får festa igen som att det vore 1999

It-yrans dagar, i bollhavskontoren vid Sergels torg, slutade i ett iskallt uppvaknande. Men ur krisen reste sig ett gäng starka profiler som kom att skapa framgångar i Spotify, Tradedoubler och Pricerunner. Det och om Karl-Johan Persson gör ”en Cristina Stenbeck” funderar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz på denna vecka.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Vi närmar oss 20-årsdagen för när den så kallade it-bubblan sprack. Det var en fascinerande tid med nybyggaranda och lekfullhet. Drömmarna var stora och det mesta kändes möjligt. Tråkigt nog saknades vissa grundstrukturer, som att vanligt folk knappt hade tillgång till bredband och att det ”mobila internet” sammanfattades med den numera bortglömda bokstavskombinationen WAP. 

Men det var roligt så länge det varade, med bollhav på kontoret, leksaksbilsrace i korridorerna, samt urspårade och påkostade fester. (En firmafest jag var på hade öken-tema, med rummen fyllda av sand.) Mindre kul blev det när ”internetaktier” och it-fonder plötsligt befann sig i ett fritt fall – och mängder med programmerare stod utan jobb.

Men ett antal techbolag och profiler klarade sig genom härdsmältan. Och de står nu starkare än någonsin.  

Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.
Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.

Ett exempel som, aktualiserats under veckan, är Pricerunner och dess grundare Magnus Wiberg och Kristofer Arwin. 

De två ska ha lärt känna varandra tidigt i skolan. Något uttråkad på lektionerna ska Magnus Wiberg hellre ha ägnat tid åt att träna sin hjärna för att bli pilot. Den pryltokige Kristofer Arwin fick idén under en resa till USA att jämföra elektronikbutikernas reklamutskick. När de startade Pricerunner 1999 fanns knappt e-handel, så i början hade bolaget fokus på fysiska butiker. 

Läs mer: Storaffär: Grundaren gör comeback i Pricerunner 

De tog då in den teknikkunniga Martin Alexandersson som medgrundare. Han hade redan byggt en automatisk spindel som samlade priser på nätet. För att komplettera uppgifterna skickade de ut agenter som gick runt i butikerna och samlade in priser. 

Den första investeraren i Pricerunner var Northzone-veteranen Pär-Jörgen Pärson, som då var chef för riskkapitalbolaget Cell Ventures.

Dotcom-kraschen ska ha blivit ett uppvaknande för grundarna och ställde om fokus till lönsamhet. När det var som värst ska Pricerunner ha varit två veckor från konkurs. De fick då göra ett antal tuffa val som att stänga flådiga kontor. Affären ställdes om till att ta betalt per klick. Trafiken ökade och därmed växte även intäkterna. Efter tio månader ska Pricerunner ha vänt från att blöda pengar till vinst.

Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005.
Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005.Foto: Joey Abraityté

Pricerunnergrundarna hängde en del vid millennieskiftet med Martin Lorentzon och Felix Hagnö. Radarparet hade lärt känna varandra när de jobbade ihop på Cell Ventures, som huserade i samma Hötorgsskrapa som Pricerunner i Stockholm. Samma år som Pricerunner grundades, 1999, lämnade de skrapan för ett starta ett bolag inom annons-teknik.

Tradedoubler TRAD -2,56%Dagens utveckling hade till att börja med svårt att locka svenskt kapital. Affiliate-marketing ansågs kanske inte vara sexigt i Stockholm. Men de lyckades ta in lite startkapital, och inom kort locka starka utländska investerare som affärsmannen George Soros. När Tradedoubler noterades för 1,5 miljarder kronor 2005 blev grundarna mångmiljonärer på kuppen. 

I interneterans början var det populärt med portal-sajter. Det var samlingssidor som hänvisade vidare till andra hemsidor eller tjänster. En sådan var den senare floppen Spray.se som bland annat Wallenberg-familjen plöjde ned omkring 900 miljoner kronor i. Några som började sin bana tidigt på Spray är bland annat Thomas Hartwig och Sebastian Knutsson, som senare kom att grunda spelsuccén King, samt Daniel Ek som jobbade extra på Spray under gymnasietiden.  

2005 startade då Daniel Ek det egna ad-tech-bolaget Advertigo. Han bolag köptes av Tradedoubler och på så sätt lärde han känna de två grundarna. Idag är Martin Lorentzon mer känd för våra läsare som Daniel Eks medgrundare till Spotify, och Felix Hagnö som investerare. 

En annan som gick in tidigt med kapital var Hagnös och Lorentzons tidigare chef Pär-Jörgen Pärsson. Idag är musikströmningsbolaget känt över hela världen och har enligt kvartalsrapporten som kom i veckan 271 miljoner användare. 

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu

Läs mer: Nye finanschefen: ”Fejkade streams har nästan ingen ekonomisk inverkan” 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Genom åren har Pricerunner bytt ägare flera gånger. Magnus Wiberg gick vidare till att bland annat grunda investerarlådan Eequity. 

Med sig hade han e-handelsveteranen Patrik Hedelin som var med och grundade Boo.com, vilket blev något av en symbol för dotcom-kraschen. Nätbutiken drog in stora investeringar, men sajten hackade för kunderna som saknade tillräckligt snabbt nät och leveranserna strulade. Trots den spektakulära konkursen har Patrik Hedelin rest sig och blivit en av Sveriges mest framgångsrika investerare inom e-handel.

I veckan investerade Patrik Hedelin och Magnus Wiberg ett antal 100 miljoner kronor i Pricerunner genom sitt bolag Eequity. Investeringen är av allt att döma Eequitys största någonsin. De blir nu en av tre storägare - ihop med Nicklas Storåkers och H&M-chefen Karl-Johan Persson

Magnus Wiberg är återigen delägare i bolaget han grundade. Cirkeln är sluten. Framtidstron är minst lika stark som den var 1999. 

Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.
Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.

I förra veckan meddelade Karl-Johan Persson att han lämnar över vd-posten i H&M för att fatta ordförandeklubban efter sin far. Han har sedan tidigare en hel del privata investeringar i olika startups. Jag är lite nyfiken på om han kommer göra ”en Cristina Stenbeck” efter att han skolat in den nya vd:n och fokusera mer på investeringsspåret.

Collector, med grundaren Lena Apler, ska ju sälja av sin startup-portfölj för att rensa i verksamheten. Vi har hört på stan att det finns ett dussintal intressenter, men som ska kokas ned till två tre. Frågan där är också ifall nischbanken kommer att lyckas skeppa iväg hela dussinet med bolag eller ifall portföljen styckas. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera