Annons

Dotcom-veteranerna får festa igen som att det vore 1999

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
It-yrans dagar, i bollhavskontoren vid Sergels torg, slutade i ett iskallt uppvaknande. Men ur krisen reste sig ett gäng starka profiler som kom att skapa framgångar i Spotify, Tradedoubler och Pricerunner. Det och om Karl-Johan Persson gör ”en Cristina Stenbeck” funderar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz på denna vecka.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vi närmar oss 20-årsdagen för när den så kallade it-bubblan sprack. Det var en fascinerande tid med nybyggaranda och lekfullhet. Drömmarna var stora och det mesta kändes möjligt. Tråkigt nog saknades vissa grundstrukturer, som att vanligt folk knappt hade tillgång till bredband och att det ”mobila internet” sammanfattades med den numera bortglömda bokstavskombinationen WAP. 

Men det var roligt så länge det varade, med bollhav på kontoret, leksaksbilsrace i korridorerna, samt urspårade och påkostade fester. (En firmafest jag var på hade öken-tema, med rummen fyllda av sand.) Mindre kul blev det när ”internetaktier” och it-fonder plötsligt befann sig i ett fritt fall – och mängder med programmerare stod utan jobb.

Men ett antal techbolag och profiler klarade sig genom härdsmältan. Och de står nu starkare än någonsin.  

Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.
Magnus Wiberg, medgrundare till Pricerunner, gör nu comeback och blir delägare jämte vd:n Nicklas Storåkers som gick in i prisjämförelsesajten 2016.

Ett exempel som, aktualiserats under veckan, är Pricerunner och dess grundare Magnus Wiberg och Kristofer Arwin. 

De två ska ha lärt känna varandra tidigt i skolan. Något uttråkad på lektionerna ska Magnus Wiberg hellre ha ägnat tid åt att träna sin hjärna för att bli pilot. Den pryltokige Kristofer Arwin fick idén under en resa till USA att jämföra elektronikbutikernas reklamutskick. När de startade Pricerunner 1999 fanns knappt e-handel, så i början hade bolaget fokus på fysiska butiker. 

Läs mer: Storaffär: Grundaren gör comeback i Pricerunner 

De tog då in den teknikkunniga Martin Alexandersson som medgrundare. Han hade redan byggt en automatisk spindel som samlade priser på nätet. För att komplettera uppgifterna skickade de ut agenter som gick runt i butikerna och samlade in priser. 

Den första investeraren i Pricerunner var Northzone-veteranen Pär-Jörgen Pärson, som då var chef för riskkapitalbolaget Cell Ventures.

Dotcom-kraschen ska ha blivit ett uppvaknande för grundarna och ställde om fokus till lönsamhet. När det var som värst ska Pricerunner ha varit två veckor från konkurs. De fick då göra ett antal tuffa val som att stänga flådiga kontor. Affären ställdes om till att ta betalt per klick. Trafiken ökade och därmed växte även intäkterna. Efter tio månader ska Pricerunner ha vänt från att blöda pengar till vinst.

Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005.
Martin Lorentzon och Felix Hagnö när de styrde över Tradedoubler 2005. Foto: Joey Abraityté

Pricerunnergrundarna hängde en del vid millennieskiftet med Martin Lorentzon och Felix Hagnö. Radarparet hade lärt känna varandra när de jobbade ihop på Cell Ventures, som huserade i samma Hötorgsskrapa som Pricerunner i Stockholm. Samma år som Pricerunner grundades, 1999, lämnade de skrapan för ett starta ett bolag inom annons-teknik.

Tradedoubler hade till att börja med svårt att locka svenskt kapital. Affiliate-marketing ansågs kanske inte vara sexigt i Stockholm. Men de lyckades ta in lite startkapital, och inom kort locka starka utländska investerare som affärsmannen George Soros. När Tradedoubler noterades för 1,5 miljarder kronor 2005 blev grundarna mångmiljonärer på kuppen. 

I interneterans början var det populärt med portal-sajter. Det var samlingssidor som hänvisade vidare till andra hemsidor eller tjänster. En sådan var den senare floppen Spray.se som bland annat Wallenberg-familjen plöjde ned omkring 900 miljoner kronor i. Några som började sin bana tidigt på Spray är bland annat Thomas Hartwig och Sebastian Knutsson, som senare kom att grunda spelsuccén King, samt Daniel Ek som jobbade extra på Spray under gymnasietiden.  

2005 startade då Daniel Ek det egna ad-tech-bolaget Advertigo. Han bolag köptes av Tradedoubler och på så sätt lärde han känna de två grundarna. Idag är Martin Lorentzon mer känd för våra läsare som Daniel Eks medgrundare till Spotify, och Felix Hagnö som investerare. 

En annan som gick in tidigt med kapital var Hagnös och Lorentzons tidigare chef Pär-Jörgen Pärsson. Idag är musikströmningsbolaget känt över hela världen och har enligt kvartalsrapporten som kom i veckan 271 miljoner användare. 

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu

Läs mer: Nye finanschefen: ”Fejkade streams har nästan ingen ekonomisk inverkan” 

Länk till acast

Genom åren har Pricerunner bytt ägare flera gånger. Magnus Wiberg gick vidare till att bland annat grunda investerarlådan Eequity. 

Med sig hade han e-handelsveteranen Patrik Hedelin som var med och grundade Boo.com, vilket blev något av en symbol för dotcom-kraschen. Nätbutiken drog in stora investeringar, men sajten hackade för kunderna som saknade tillräckligt snabbt nät och leveranserna strulade. Trots den spektakulära konkursen har Patrik Hedelin rest sig och blivit en av Sveriges mest framgångsrika investerare inom e-handel.

I veckan investerade Patrik Hedelin och Magnus Wiberg ett antal 100 miljoner kronor i Pricerunner genom sitt bolag Eequity. Investeringen är av allt att döma Eequitys största någonsin. De blir nu en av tre storägare - ihop med Nicklas Storåkers och H&M-chefen Karl-Johan Persson

Magnus Wiberg är återigen delägare i bolaget han grundade. Cirkeln är sluten. Framtidstron är minst lika stark som den var 1999. 

Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.
Kinnevikarvtagaren Cristina Stenbeck lägger alltmer fokus på egna investeringar och att hjälpa entreprenörer. H&M:s Karl-Johan Persson har sedan tidigare ett antal investeringar i startups.

I förra veckan meddelade Karl-Johan Persson att han lämnar över vd-posten i H&M för att fatta ordförandeklubban efter sin far. Han har sedan tidigare en hel del privata investeringar i olika startups. Jag är lite nyfiken på om han kommer göra ”en Cristina Stenbeck” efter att han skolat in den nya vd:n och fokusera mer på investeringsspåret.

Collector, med grundaren Lena Apler, ska ju sälja av sin startup-portfölj för att rensa i verksamheten. Vi har hört på stan att det finns ett dussintal intressenter, men som ska kokas ned till två tre. Frågan där är också ifall nischbanken kommer att lyckas skeppa iväg hela dussinet med bolag eller ifall portföljen styckas. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer