Leeroy grundades i Sundsvall redan 2008 av fem personer med en bakgrund inom teknik och lojalitetsmarknadsföring. Ambitionen var då att hjälpa restauranger och butiker att få kunderna att handla mer och oftare genom personliga erbjudanden på nätet och på digitala skärmar i butik.
Bolaget har vuxit med lönsamhet, men för fyra år sedan gjorde man en så kallad "pivot" och bytte strategi. Sedan dess har mycket kretsat kring de appar som används av restauranger för att skapa kundklubbar och låta besökarna förbeställa mat.
”I grunden handlar allt om att hjälpa restaurangerna öka sina intäkter och sänka sina kostnader. Det sker genom appar mot konsument, men även kassasystem och en dataplattform där man följer försäljningen och kundernas beteende i realtid”, säger Per Nord vd och medgrundare på Leeroy.
Vi har alltid haft svarta siffror.
Han betonar att systemet använder AI och maskininlärning för att göra prognoser som hjälper restaurangerna med frågor som lagerhantering och bemanning.
Leeroy har idag 36 medarbetare och i fjol dubblades omsättningen till 44 miljoner kronor. Exempel på kunder är Espresso House, Urban Deli, Vigårda, Holy Greens, Hawaii Poké och pizzarestaurangen 1889.
”Vi har alltid haft svarta siffror och det hade vi i fjol också. I år växer vi på mjukvarusidan och jag tror omsättningen blir i linje med fjolåret”, säger Per Nord.
2016 tog Leeroy in cirka 10 miljoner kronor från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith Vencap som därmed blev bolagets största externa ägare. Zenith Vencap är även inblandat i en nya kapitalrunda som ännu inte är klar.
”Den blir större och ska vara klar de kommande månaderna”, säger Per Nord.
Pengarna ska bland annat användas till att finansiera Leeroys internationella expansion som sker i samarbete med Livit Design.
”Vi tar steget in i USA och en rad andra länder genom ett samarbetsavtal med Livit Design som leds av Benjmin Calleja. Han är svensk-spanjor och en global ledare inom området", säger Per Nord.
Inför lanseringen ska Leeroys plattform vidareutvecklas tillsammans med Livit Design. I en första fas siktar bolaget på att ansluta mellan 500-1000 enheter till den nya plattformen med fokus på större internationella kunder, heter det.
Per Nord uppger att Leeroy tillsammans med Benjamin redan har långtgående dialoger med några av USA:s största restaurangkedjor, men att lanseringen sker först kring årsskiftet.
Livit Design jobbar med att skapa gästupplevelser för några av världens största restaurang- och snabbmatskedjor, däribland Friday´s, Taco Bell, IHOP, Burger King, KFC och Pizza Hut. En annan partner i projektet är Christian Lagerlöf, känd för att ha tagit koncept som Vapiano och 1889 till Sverige.
Leeroy jobbar även för att automatisera restaurangmiljöer och påverka ljud och ljus i realtid för att stimulera olika kundbeteenden. Detta testas just nu på restaurang 1889 i Mood-gallerian i Stockholm.
Hör Tommy Jacobson i podden Startup Stories:
https://embed.acast.com/startupstories/tommyjacobson-zound-zenithvencap
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.