Hoppa till innehållet

De säkrar privata bilaffärer – siktar på 200 miljoner i år

Blipps grundare hoppade av traditionella bilhandeln för att skapa en plattform för säkrare bilaffärer mellan privatpersoner. Bolaget siktar på en omsättning på 200 miljoner kronor för 2021 och planerar att ta in kapital för första gången för att växa snabbare.

Jonny Lindén och Filip Samuelsson berättar att det till en början var tufft att kombinera deras olika tjänster på en och samma plattform.
Jonny Lindén och Filip Samuelsson berättar att det till en början var tufft att kombinera deras olika tjänster på en och samma plattform.

En skiss över två personer med varsin framsträckt telefon och texten ”blipp, blipp – klart” är historien bakom hur fintechbolaget Blipp fick sitt slutgiltiga namn. 

”Vi testade flera namn men ville ha ett varumärke som var enkelt att komma ihåg”, säger Blipps ena grundare Filip Samuelsson. 

Blipp är bolaget som har skapat en plattform och en transaktionslösning som ska göra det möjligt för privatpersoner att genomföra lika säkra bilaffärer direkt på garageuppfarten som hos bilhandlaren. Grundarna liknar tjänsten med hur Airbnb hjälper användare att säkerställa privata semesterbostäders kvalitet och säkerhet. 

”Vi kallar det för en transaktionslösning men det är många delar som måste finnas med. Vi ser oss själva som en helhetslösning för privata bilaffärer där vi erbjuder transaktionslösningar, finansiering och rådgivning. Genom videosamtal får du professionell hjälp med bland annat ägarbyte, försäkring och att kontrollera bilens skick.” 

Filip Samuelsson och bolagets andra grundare Jonny Lindén har båda tidigare erfarenhet från bilbranschen. Filip Samuelsson har arbetat som återförsäljare och tidigare drivit en satsning kallad ”Biloffert”, medan Jonny Lindén drev en egen bilhall. Det var i denna bilhall som den första idén om Blipp föddes. 

”Jonny märkte att flera av hans vänner hörde av sig till honom när de hittade bilar att köpa på blocket. De frågade då om de kunde använda bilhallens lån och garanti för att få medel för att kunna köpa bilen som ofta var billigare att köpa på blocket än hos en bilhandlare. De brukade då komma in till bilhallen tillsammans med säljaren och Jonny började fundera på varför det inte fanns en tjänst för detta”, berättar Filip Samuelsson. 

Sedan bolaget grundades 2018 har startsträckan varit lång och stundtals tuff. 

”Det var tufft rent juridiskt och det tog nästan ett och ett halvt år att få igenom en process som godkändes av alla inblandade parter som försäkringsbolag och transportstyrelsen.” 

Dessa juridiska hinder var en av anledningarna till att bolaget valde att inte ta in något riskkapital och istället finansiera projektet ur egen ficka. 

”Vi ville inte bränna någon annans pengar på att kanske ha en lösning och var överens om att göra så tills vi hade ett bra koncept”. 

Sedan i april förra året har tjänsten testats av drygt 2.000 personer. 

Bolagets affärsmodell liknar de som större låneförmedlare som Lendo och Advisa har. Då tjänsten är kostnadsfri för användarna består företagets huvudsakliga inkomstkälla av provisioner från deras samarbetspartner. Enligt Filip Samuelsson innebär det att bolaget får in intäkter för drygt 15.000 kronor per transaktion. 

”Idag är lånet vår största intäktskälla men långsiktigt kommer det inte att vara så.”

Framöver vill de inte bara hjälpa användare med bilaffärer utan även i olika delar av bilägandet. Det finns exempelvis tankar kring att underlätta vid besiktningar. 

”Eftersom vi inte har någon tung kostnadskostym att ta hänsyn till kan vi bara fokusera på att hjälpa användarna, och genom detta kommer vi att tjäna pengar.”  

Med den så gott som automatiserade plattformen på plats har Blipp nästintill dubblerat sin omsättning från 25 miljoner kronor 2019 till 42 miljoner kronor 2020. I år tar bolaget in sitt första riskkapital, en summa på totalt 35 miljoner kronor. 

Denna investering ska främst användas till marknadsföring, men företaget har också planer på att anställa mer fast personal i samband med att Blipp växer. I samband med detta satsar bolaget på att nå en omsättning på 200 miljoner kronor under 2021 – ett mål som grundaren tror är fullt möjligt och kanske till och med för lågt. 

”Vi kommer att kroka arm med en eller två partners där vi anser att det finns mer än bara en påse pengar att vinna. Istället för att ta in en första riskkapitalrunda för att bygga produkten så har vi valt att ta in mer pengar och använda det för att direkt börja skala.”

Tydliga framtidsmål finns det gott om i Blipp. Efter Sverigesatsningen har de siktet inställt mot främst den nordiska marknaden då de redan har kontakt med nordiska partners och investerare. Men Filip Samuelsson har respekt för att det är kostsamt att driva verksamheter utomlands. 

”Vi vill gå in i länder som har kulturella likheter med Sverige samt länder som är tekniskt mogna. Men strul kring privata bilaffärer är ett globalt problem så det är klart att vi har sikte på att kunna skala det här utomlands, även utanför Norden.”

Ytterligare ett mål ni har är att ni 2025 hoppas ha ökat er omsättning till hela 7,7 miljarder kronor. Skulle du säga att det är ett lite kaxigt mål?

”Vi tror att det är fullt möjligt för det säljs fantastiskt mycket bilar i Sverige och världen. Hela bilindustrin är inne i en extremt spännande förvandling och håller på att digitaliseras på riktigt. Varför ska du betala massa pengar för bilhallar runt om i världen när du kan ha en hemsida med samma trygghet, kvalité och samtidigt spara pengar?”, resonerar Filip Samuelsson. 

Är en internationell satsning inräknad i dessa 7,7 miljarder? 

”Nej, det är bara Sverige. Den privata bilmarknaden är värd totalt 150 miljarder kronor per år i Sverige så det är fullt rimligt.” 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera