Hoppa till innehållet

De samlar Voi, Tier och Aimo i samma app: ”Löser vardagsproblem”

Appen Cogo löser ett vardagsproblem för storstadsbor – vilken av alla mobilitetsappar är bäst, här och nu. ”Människor känner inte till alternativen som finns”, säger Robin Eriksson, en av grundarna av bolaget.

Bibi Blomqvist och Robin Eriksson har byggt appen Cogo, som samlar en rad mobilitetoperatörer i samma kartvy. Den inkluderar bland annat elsparkcykelbolagen Tier och Voi.
Bibi Blomqvist och Robin Eriksson har byggt appen Cogo, som samlar en rad mobilitetoperatörer i samma kartvy. Den inkluderar bland annat elsparkcykelbolagen Tier och Voi.Foto: Di och press.

Cogo lanserades den 10 juli i år och har redan spridit sig till närmare 300 städer i världen.

I Stockholm förenar appen bland annat elsparkcykeltjänsterna Voi, Tier och Bolt med biltjänsten Aimo.

Appen fungerar på samma sätt som de enskilda operatörernas, det vill säga att en punkt på kartan markerar var användaren befinner sig och vilka fordon som finns lediga i närheten.

Grundarna Robin Eriksson och Bibi Blomqvist är veteraner från resesajten Momondo, och tar med sig lite av den affärsidén in i sin nya app.

”Vi tar en kommission på köp som en användare gör i de olika tjänsterna. Ganska klassiskt för en tjänst som ackumulerar olika operatörer”, säger Robin Eriksson.

Tjänsten är däremot helt gratis för användarna, som just nu slussas vidare till respektive operatörs app för att slutföra bokningen.

Cogo är hittills självfinansierat av de två grundarna, men Robin Eriksson säger att de jobbar på en första runda.

”Vi är väldigt nöjda med responsen såhär långt. Den har växt helt organiskt ut i världen, även om vi förstås är klart störst i Stockholm och Köpenhamn.”

Läs mer: Voi sneglar mot miljardvinster och börsen – trots att värderingen rasat 

Enligt en undersökning som från den amerikanska analysfirman Markets and markets är mikromobilitetsmarknaden på snabb frammarsch. De värderar hela världsmarknaden till över 40 miljarder kronor i dag, men spår att den ska upp till närmare 700 miljarder till år 2030.

Det är data som Cogo nu lutar sig emot i sin satsning.

”Branschen är fortfarande ung, men kan vi redan i dag se de enormt positiva effekterna som delade fordon har på städerna. Vi hoppas och tror att Cogo kommer påskynda och förstärka den här trenden och därigenom bidra till en mer hållbar framtid för Sveriges och världens städer”, säger Robin Eriksson, som tidigare även varit marknadschef hos elbiltillsverkaren Uniti.

Läs mer: Voi-chefens löfte: Ska själv dyka i Mälaren efter kastade elsparkcyklar

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera