Annons

De ska digitalisera dödsannonser

Svenska Citygate får 3,7 miljoner kronor av Google. Nu ska bolaget utveckla dödsannonser för den digitala eran.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Våren 2015 lanserade Google ”Digital News Initiative”, som ger bidrag till digitala utvecklingsprojekt hos europeiska medier. På torsdagen annonserades den andra bidragsvändan i initiativet och totalt delades drygt 240 miljoner kronor ut.

Ett av bolagen som får pengar är svenska Citygate som utvecklar och driver annonstjänster för svenska mediehus. Bolaget får 3,7 Mkr för att utveckla ”en ny typ av dödsannonser anpassade för den digitala eran”, enligt ett pressmeddelande.

Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet.

”Dödsannonser är en stark tradition. Jag är uppvuxen i Värmland, Östergötland och Skaraborg. Där är det en självklarhet att dödsannonsera. Om jag gick bort skulle jag gärna se att min familj dödsannonserade”, säger Niklas Jonason, vd på Citygate.

Citygate jobbar med totalt 81 tidningar, till exempel lokaltidningar som Norrköpings Tidningar, Östgöta-Corren och Nerikes Allehanda. I många lokaltidningar utgör dödsannonser en viktig del av innehållet. I och med att medielandskapet förändrats har en stor del av läsarna på tidningen flyttat till nätet, men dödsannonserna har inte riktigt hängt med.

Läs även: De storsatsar på dödens e-handel

”Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet. Sedan har vi satt en vision för vad man kan göra med digitala funktioner som interaktivitet, video och bilder, för att föra ut minnesannonsering och minnesord på ett värdigt sätt”, säger Niklas Jonason.

Hur gör man det på ett värdigt sätt?

”Ja, det är det som är det svåra. Vi är väldigt glada över Google gett oss de här pengarna så att vi kan gå försiktigt fram med anhöriga och förstå var behovet finns. Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt”, säger Niklas Jonason.

Han tror att det finns ett behov av att sköta fler saker som rör begravning och minnesannonsering på ett samlat ställe digitalt.

”Innan begravningen kan det handla om funktioner som ofta begravningsbyrån hjälper till med, till exempel hantering av minnesstunden, blommor och gåvor. Det kan finnas innehåll, som programmet till begravningen, som kan delas”, säger Niklas Jonason.

Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt.

Han tänker sig också en funktion där familj och vänner publicerar bilder som de närmast anhöriga sedan får godkänna, något som skulle särskilja funktionen från Facebook.

”Längre fram i tiden skulle tidningar kunna erbjuda att digitalt snabbt få ut minnesord om den avlidna personen och att det finns en text om personen”, säger Niklas Jonason.

”Därefter kan man gå vidare ännu längre. Det finns redan nu begravningar via video”, fortsätter han.

Läs även: Di får pengar av Google för databastjänst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer