Hoppa till innehållet

De ska digitalisera dödsannonser

Svenska Citygate får 3,7 miljoner kronor av Google. Nu ska bolaget utveckla dödsannonser för den digitala eran.

 

Våren 2015 lanserade Google ”Digital News Initiative”, som ger bidrag till digitala utvecklingsprojekt hos europeiska medier. På torsdagen annonserades den andra bidragsvändan i initiativet och totalt delades drygt 240 miljoner kronor ut.

Ett av bolagen som får pengar är svenska Citygate som utvecklar och driver annonstjänster för svenska mediehus. Bolaget får 3,7 Mkr för att utveckla ”en ny typ av dödsannonser anpassade för den digitala eran”, enligt ett pressmeddelande.

Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet.

”Dödsannonser är en stark tradition. Jag är uppvuxen i Värmland, Östergötland och Skaraborg. Där är det en självklarhet att dödsannonsera. Om jag gick bort skulle jag gärna se att min familj dödsannonserade”, säger Niklas Jonason, vd på Citygate.

Citygate jobbar med totalt 81 tidningar, till exempel lokaltidningar som Norrköpings Tidningar, Östgöta-Corren och Nerikes Allehanda. I många lokaltidningar utgör dödsannonser en viktig del av innehållet. I och med att medielandskapet förändrats har en stor del av läsarna på tidningen flyttat till nätet, men dödsannonserna har inte riktigt hängt med.

Läs även: De storsatsar på dödens e-handel

”Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet. Sedan har vi satt en vision för vad man kan göra med digitala funktioner som interaktivitet, video och bilder, för att föra ut minnesannonsering och minnesord på ett värdigt sätt”, säger Niklas Jonason.

Hur gör man det på ett värdigt sätt?

”Ja, det är det som är det svåra. Vi är väldigt glada över Google gett oss de här pengarna så att vi kan gå försiktigt fram med anhöriga och förstå var behovet finns. Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt”, säger Niklas Jonason.

Han tror att det finns ett behov av att sköta fler saker som rör begravning och minnesannonsering på ett samlat ställe digitalt.

”Innan begravningen kan det handla om funktioner som ofta begravningsbyrån hjälper till med, till exempel hantering av minnesstunden, blommor och gåvor. Det kan finnas innehåll, som programmet till begravningen, som kan delas”, säger Niklas Jonason.

Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt.

Han tänker sig också en funktion där familj och vänner publicerar bilder som de närmast anhöriga sedan får godkänna, något som skulle särskilja funktionen från Facebook.

”Längre fram i tiden skulle tidningar kunna erbjuda att digitalt snabbt få ut minnesord om den avlidna personen och att det finns en text om personen”, säger Niklas Jonason.

”Därefter kan man gå vidare ännu längre. Det finns redan nu begravningar via video”, fortsätter han.

Läs även: Di får pengar av Google för databastjänst

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera