Hoppa till innehållet

De ska få bort språkförbistringarna inom vården: ”Vi är världsledande om tre år”

Startupbolaget Care to Translate står som vinnare av Di Digitals event Health Tech Pitch Day efter att ha övertygat både riskkapitaljuryn och publiken om nyttan med sitt skräddarsydda och digitala översättningsverktyg för vården.

Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.
Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.Foto: Jonas Eng (Di).

”Kontentan i tjänsten är att all vår översättning är kulturellt, kontextuellt och medicinskt verifierad”, säger medgrundaren Linus Kullänger som pitchade bolaget i tävlingen.

Till dags dato har det digitala verktyget 50 000 användare och stöd för korsöversättning mellan 22 språk, däribland arabiska, finska, somaliska, spanska och tigrinja.

Linus Kullänger menar att andra översättningsverktyg – som exempelvis Google Translate – inte lämpar sig för vården.

”Den sortens tjänster förstår inte kontext. De fattar inte om du befinner dig i exempelvis en ambulans eller på en vårdcentral och det skapar en osäkerhet”, säger han.

Hur ser ni till att översättningarna blir korrekta?

”De grundar sig på standardfrågor, eller formulär, som används i vården. De som översätter är tvåspråkiga och de arbetar inom vården. Så de vet både hur man pratar till vardags och kan fackspråket.”

Care to Translate har hittills tagit in 4 miljoner kronor från inkubatorn Sting och ett antal affärsänglar, däribland Krys medgrundare Josefin Landgård. 

Vi är världsledande om tre år.

Linus Kullänger som är läkarstudent berättar att upprinnelsen till Care to Translate finns i de språkförbistringar han och andra upplevde när de var ute på praktik

”Från början startade vi det här som ett ideellt projekt och utvecklade en app. Men sen insåg vi att det fanns potential att bygga ett stort företag. För det här problemet finns inte bara på vård vårdavdelning utan det finns globalt”, säger han.

Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet, är en av medgrundarna.

”Det här är socialt entreprenörskap när det är som bäst. Det är så kul att det som började som ett studentprojekt på KI lyfter till att bli något som faktiskt kan förändra kommunikationen i hela vården”, säger han.

I dag är det vårdpersonalen som är slutanvändaren av appen. Men inom ett par månader planerar man att släppa en patientmodul.

”Det kommer att tjugofemfaldiga vår potentiella marknad”, säger Linus Kullänger.

Dessutom siktar man på att resa ytterligare kapital – upp till 15 miljoner kronor - för att fortsätta utveckla produkten och expandera. 

”Vi är världsledande om tre år på att förebygga och lösa språkbarriärer inom vården”, säger han.

Genom segern vinner Care to Translate annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin samt en plats i Epicenters accelerationsprogram.

I pitchtävlingen deltog även Carechain, Izafe och Tada Medical.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum på Epicenter i Stockholm.

I tidigare upplagor av Health Tech Pitch Day har Doctrin och Medituner stått som vinnare. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera