Hoppa till innehållet

De ska fixa personalkrisen i vården – tar in 5 miljoner från Gullspång Invest

Medpeople matchar vårdpersonal med vårdinstanser genom sin digitala plattform. Bolaget har fått en raketstart och tar nu in nytt kapital för att expandera.

Kave Soultani, medgrundare och vd för Medpeople.
Kave Soultani, medgrundare och vd för Medpeople.Foto: Pressfoto.

Det digitala hr-bolaget Medpeople jobbar med bemanning inom vården. Bolaget grundades under sommaren förra året och ska redan nu ha cirka 3 000 konsulter och 200 olika vårdavdelningar i landet.

Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor i nytt kapital för att växa ännu mer.

”Vi vill att vårdpersonalen ska vara samhällets mest nöjda yrkesgrupp. Både på individnivå men också för samhället i stort”, säger Kave Soultani, medgrundare och vd.

Idén till en digital tjänst för bemanning inom vården kom till när Kave Soultani tillsammans med Niclas Nilsson, som också är medgrundare, gjorde sitt examensarbete hos ett bemanningsföretag för vården. När man skulle göra slag i sak tog man också in de två utvecklarna Herman Nilsson och Emil Bjurström i projektet.

Under sitt första halvår omsatte bolaget 1,8 Mkr. I år räknar Kave Soultani med att omsättningen landar på omkring 12 Mkr. Med nya pengar i kassan kommer Medpeople att satsa på produktutveckling av appen, något man måste göra för att kunna expandera ytterligare i Sverige.

Läs mer: Gullspång Invest: ”Entreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech” 

På sikt kommer man också se över en internationell expansion där Storbritannien hägrar.

Genom att ladda ner appen och registrera sig kan vårdpersonal ta kortare uppdrag inom olika sektorer inom vården. Antagningsprocessen, legitimations- och kvalitetskontroll samt jobbmatchning sköts automatiskt och helt digitalt. 

”Efter att man blivit godkänd så är det fritt fram att köra. Vi sköter allt från registrering till matchning av jobb, lönehantering och betygsättning i en och samma plattform”, säger Kave Soultani.

Enligt bolaget måste de attackera frågan från ett annat håll än tidigare aktörer – för att kunna hantera det mångåriga problemet med den omfattade personalbristen i vården.

Det ska ske genom att man snabbt fyller de korta vakanserna som leder till längre bortfall, menar Kave Soultani.

”Korta vakanser är i dag sjukvårdens största problem, samtidigt så är det få av de korta vakanserna som löses i dag. Om man löser dem så slipper man övertid bland den egna personalen. Övertid kan skapa stress vilket i sin tur leder till långa vakanser”, säger han.

”Det är många som registrerar sig hos oss som lämnat sjukvården eller inte orkar jobba heltid inom vården. De har känt att arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. De jobbar med något annat, saknar yrket och vill tillbaka till vården. Utmaningen är inte att det är brist på sjuksköterskor och läkare, det finns brist på de som vill jobba inom vården.”

I och med investeringen tar också Gustaf Brandberg, en av ägarna av Gullspång Invest, en plats i Medpeoples styrelse. 

”Vi tror på Medpeople inte bara för att det är ett starkt team som har byggt en fin och snabbt växande digital tjänst för vårdbemanning, utan även för att de har en genuin vilja att förbättra både för vårdpersonal och vårdgivare i en bransch som har stort behov av att effektiviseras”, säger Gustaf Brandberg i en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera