Annons

De ska göra e-sportare rika – har speljättar på kundlistan

Emil Smith, Robin Åström och Gustaf Smith grundade Wehype 2017.
Emil Smith, Robin Åström och Gustaf Smith grundade Wehype 2017. Foto: Press
Wehype kopplar ihop e-sportstjärnor med annonsörer. Nu tar de in 12,5 miljoner kronor för att växa utomlands. ”Över 666 miljoner människor tittar på gaming”, säger vd:n Robin Åström. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den globala spelindustrin växer så det knakar. Inte bara i intäkter från sålda spel – som motsvarar 140 miljarder dollar enligt Financial Times – men också i antalet människor som följer ”gamers” via plattformar som Twitch, Youtube och Facebook. 

Det vill Robin Åström och bröderna Gustaf och Emil Smith slå mynt av. De två förstnämnda hade mötts några år tidigare via spelet Counter-Strike. När trion sedan arbetade tillsammans på ett it-bolag i Uppsala växte idén om Wehype fram. 2017 bestämde de sig för att satsa fullt ut, och sade upp sig från jobbet. 

”I takt med att spelbranschen växte såg vi också problemen. Dels för spelarna – de som kallas influencers – men också för annonsörerna som inte visste hur de skulle kommunicera med målgruppen de ville nå. 2019 är det över 666 miljoner som tittar på spelunderhållning på nätet”, säger vd:n Robin Åström. 

Läs mer: Spelcommunity lockar kapital – siktar på börsen i år 

Efter att ha varit med i Stings acceleratorprogram 2017 lanserades plattformen i augusti i fjol. Sedan dess har bolaget genomfört kampanjer med över 900 influencers i 30 olika länder. 

Förutom att koppla ihop företag med kända gamers sköter man också administrativa uppgifter som avtal, betalningar och samlar in statistik om kampanjen till kunden.

”Vi växer väldigt mycket nu, framför allt utomlands”, säger Robin Åström.  

Därför tar man nu in 12,5 miljoner kronor i en så kallad såddrunda, ledd av riskkapitalbolagen Brightly Ventures och Inbox Capital. Affärsänglar som Pontus Lindwall, vd på spelbolaget Betsson, och miljardären Peter Hamberg är också med. 

Med de nya pengarna vill Wehype få hjulen att snurra ännu snabbare. 

”Mycket handlar nu om att bygga upp ett team med fokus på försäljning, marknad och produktutveckling. Nu vill vi skala upp verksamheten”, säger Robin Åström. 

Investeringen i Wehype blir Brightlys fjärde investering, sedan riskkapitalbolaget grundades av tre avhoppare från Moor 2018. 

Läs mer: Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor 

Inbox Capital har tidigare gjort flera investeringar i den svenska techsfären. I portföljen finns till exempel poddplattformen Acast och den digitala vårdcentralen Min Doktor. 

Wehype ska nu växa internationellt, där man ser en stor potential i att bli ännu större. I dagsläget har bolaget sina viktigaste marknader i Tyskland, England, Frankrike och USA. Trots att man knappt funnits i tre år har bolaget redan dragit till sig kända kunder som spelutvecklarna Ubisoft, Paradox Interactive och Electronic Arts.

På gamingsidan återfinns kända profiler som ”Elajjaz”, ”Burkeblack” och ”Zerator”.  

”Investeringarna växer inom 'influencer marketing', men många kunder vet inte riktigt vart de ska lägga pengarna och vad de får ut i slutändan. Vi har haft en väldigt stark respons både på kund- och influencerssidan.” 

Det talar gott inför bolagets långsiktiga mål. 

”Vi vill bli den ledande aktören. Det innebär att vi ska bli det första namnet både influencers och annonsörer tänker på när de vill annonsera i gamingvärlden”, säger Robin Åström. 

Debatt: Dags för politikerna att ge stöd till e-sporten i Sverige 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer