Regeringen har bestämt att grundskolan ska digitaliseras. Digitalt skapande och programmering ska införas i läroplanen från och med 1 juli 2018.
Läs mer: Regeringen inför programmering från första klass
Det innebär att tusentals barn kommer att introduceras för programmering vid en tidig ålder. Men det påverkar också lärarna – som ju ska undervisa barnen i enlighet med läroplanen.
Därför lanserar nu det svenska edtech-bolaget Edqu och den ideella föreningen Kodcentrum läromedlet Koda i skolan. Syftet är helt enkelt att göra lärarkåren digital.
Innehållet har tagits fram i samarbete med techbolag och pilotskolor i Hallonbergen, Tensta och Hammarby Sjöstad i Stockholm.
”Vi har tagit fram material för främst mellanstadielärare. Det är baserat på den befintliga läroplanen, alltså inte den uppdaterade läroplanen, även om vi har haft ett öga på Skolverkets arbete under projektet", säger Lisa Söderlund som tar fram Kodcentrums pedagogiska material och är redaktör för föreningens sajt.
Hon är i grunden mediepedagog och har jobbat i den rollen på Tekniska museet i Stockholm.
”Koda i skolan består dels av praktiskt lektionsmaterial, till exempel en lektion som går ut på att eleverna får styra sina kompisar som robotar, och dels det teorimaterial som lärare behöver för att kunna presentera hur till exempel en algoritm funkar.”
Lektionsmaterialet har tagits fram i samarbete med musiktjänsten Spotify och spelstudion Paradox Interactive. Det ena temat handlar om framtidens musik. Där ska barnen bygga framtidens musikspelare kopplat till ämnena musik och teknik.
Det andra temat handlar om att göra digitala hjälteberättelser och det är kopplat till ämnena svenska, samhällskunskap och teknik.
Dessutom erbjuds elever och lärare vardagsnära förklaringar på begrepp inom datalogin och programmering.
”I projektet har vi även tagit fram fortbildningsmaterial för lärare som ska göra att ta de vågar ta klivet och förstå programmering och datalogiskt tänkande. Lärarna kan testa sig själva och sedan presentera det för eleverna."
Läraren Lars Häggström undervisar på Enbacksskolan i Tensta i Stockholm. Foto: Maria Uhr
Edtech-bolaget Edqus uppgift i det hela har varit att ta fram ett digitalt läromedel.
"Förutom att elever jobbar i det så är det ett verktyg för lärarna för att se om eleverna lär sig om ämnet. Det handlar inte bara om programmering utan om digital kompetens i allmänhet som man behöver för ett uppkopplat liv", säger Viktor Sebes som är medgrundare av bolaget och ansvarig för innehållet och pedagogiken i verktyget.
I grunden är han lärare i matematik och fysik samt civilingenjör i teknisk fysik.
"Vi konkretiserar vad lärarna kan göra i klassrummen. Det är svårt att undervisa i något man inte är tränad i och det här ska vara en brygga för lärarna.”
Han menar att det initiativet liknar Matematiklyftet som var en satsning från Skolverket för att lyfta lärarnas kompetens i matematik: "Det här kan bli en start inom digitalisering och kod."
Ett exempel på vad lärarna och eleverna ska få lära sig är att datorn läser koden i en strikt ordning.
"Den gör inte logiska hopp som en människa utan går igenom varje rad uppifrån och ned. Beroende på ordningen man ber den utföra så kan den göra konstiga saker. Tänk dig att du först tar på dig skor och sedan strumpor."
För eleverna och lärarna som använder det är materialet gratis. Edqus affärsmodell är att dessutom erbjuda licenslösningar för skolkunder som ger obegränsad användning. Köparna kan vara skolägare eller enskilda lärare eller lärarlag som har en budget.