Hoppa till innehållet

De ska ta fram nyanländas kompetenstest

Den digitala byrån Iteam har tidigare tagit fram lösningar för den ideella organisationen Refugee Tech. Nu ska de hjälpa Arbetsförmedlingen att registrera nyanländas kompetens.

Christian Landgren, Iteams vd, ska ta fram ett nytt kompetensverktyg för Arbetsförmedlingen.
Christian Landgren, Iteams vd, ska ta fram ett nytt kompetensverktyg för Arbetsförmedlingen.Bild: TT/ pressbild

Under hösten 2015 ledde kriget i Syrien till att mängder av människor på flykt försökte ta sig till Europa. Drygt 160 000 personer sökte asyl i Sverige. Utmaningarna som Migrationsverket såg då har trappats ned. Nu gäller det snarare för övriga myndigheter att göra det möjligt för de nyanlända att komma in i det svenska samhället. Då är jobb en nyckel till framgång.

Arbetsförmedlingen har under hösten genomfört en upphandling för ett digitalt verktyg där nyanlända kan registrera sina kompetenser. Efter en utdragen process har digitalbyrån Iteam gått segrande ur processen. 

Anledningen till att den lilla aktören Iteam har kunnat ro hem kontraktet, med ett värde av 14,3 miljoner kronor under en sjuårsperiod, har med den ideella organisationen Refugee tech att göra.

Läs även: Techvolontärer kodar för flyktingar – med Migrationsverket

Med syfte att hitta digitala lösningar för att förenkla nyanländas integration, organiserade Refugee tech våren 2016 en programmeringshelg. Iteam tog då, tillsammans med andra programmerare, fram ett digitalt verktyg där nyanlända kan registrera sin kompetens. Projektet, som fick namnet Competency, används redan i dag av startupbolaget Just Arrived (NTL) för att matcha nyanlända med enklare jobb.

”När vi började med Competency var vi förvånade över att ingen redan gör det här. Det här är en snabb lösning för att få reda på vad människor kan”, säger Iteams vd Christian Landgren.

För samhället i stort betyder det att vi kan skapa fler jobb som är bättre anpassade till den kompetens som finns.

Nu ska Iteam göra samma sak för Arbetsförmedlingen.

Tidigare har myndigheterna enbart tittat på utbildningsnivå. Det nya verktyget ska istället matcha personers tidigare erfarenheter med yrken där denna kompetens efterfrågas. En person som exempelvis har varit reparatör av AC-anläggningar, har antagligen erfarenhet av elektronik, VVS och rörinstallationer och kan därför matchas med ett flertal jobb på den svenska marknaden.

”Att man tidigare endast haft tillgång till statistik på utbildningsnivå har lett till att man har pratat mycket om enkla jobb. Nu kommer vi kunna skapa en större medvetenhet om kompetenser bland asylsökande och nyanlända. För samhället i stort betyder det att vi kan skapa fler jobb som är bättre anpassade till den kompetens som finns”, säger Christian Landgren.

Läs även: Tio startupbolag som vill rädda arbetsmarknaden

Arbetsförmedlingen öppnar även upp för att verktyget ska kunna användas i samarbete med Migrationsverket för personer som söker asyl.

”Med Arbetsförmedlingen som avsändare kommer det att bli mycket lättare att sprida verktyget. Den största utmaningen för en liten aktör är att nå ut. Det har tidigare tagit jättemycket resurser att få folk att registrera sig,” säger Christian Landgren. 

Iteam har förutom att bygga Competency byggt upp sajten Setelin, ett initiativ av Refugee tech, Migrationsverket och Sthlm tech, för att samla olika projekt med syfte att hjälpa nyanlända i samhället. 

Läs även: Här flyttar bemanningstjänsten Just Arrived in

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera