Annons

De skapar en ”förmarknad” för bostäder: ”Ska bli lönsamma redan i vår”

Grundarna Per Hedenmark och Adrian Miller vill expandera.
Grundarna Per Hedenmark och Adrian Miller vill expandera. Foto: Press.
Den nya digitala mäklartjänsten Norban fortsätter växa. Genom en nyemission har bolaget nu tagit in 17,5 miljoner kronor för att expandera till fler städer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Pengarna går till fortsatt utveckling av produkten, marknadsföring och etablering i Göteborg och Köpenhamn”, säger medgrundaren och vd:n Per Hedenmark.

Bland de 30 investerarna återfinns WESC-grundaren och Sneakersnstuff-delägaren David Hedman, styrelseordföranden för Trustly och den tidigare Bamboragrundaren Johan Tjärnberg samt Fredrik Röhnisch, en av arvtagarna till Röhnisch Sportswear.

”Det är bra att få in 17,5 miljoner i en sådan här runda. Bra gjort att göra det i Skåne. Det sticker ut”, säger Per Hedenmark.

Företaget erbjuder en digital hybridmäklartjänst där den som är intresserad av att sälja sin bostad både kan lägga upp en annons själv, samt få hjälp av en mäklare utan en initial avgift. Betalningen sker först när bostaden är såld.

”Det finns konkurrenter som erbjuder tjänster där kunden gör allt själv. Men hos oss får du digitala hjälpmedel och en mäklare, som kan hjälpa till med allt, till en mycket lägre peng. Det är därför vi kallar det för hybrid.”

Det händer mycket på inom bostadsbranschen just nu. Nya nätmäklartjänster och bostadsportaler som Blok och Boneo har lanserat de senaste åren, men ändå har giganten Hemnet fortfarande en särställning som bostadsförmedlare. 

Norban har slagit sig in som en nätmäklare men erbjuder samtidigt en egen bostadsmarknad – en slags förmarknad som de själva kallar det. Det går ut på att den som är intresserad av att sälja, men som inte riktigt bestämt sig kan lägga upp en annons.

”När man frågar svenskarna säger 40 procent att de vill flytta, men bara 10 procent gör det varje år. De 30 procenten som inte flyttar av någon anledning funderar på att sälja. Då menade vi att det inte fanns någonstans att gå för att skanna av intresset.”

På förmarknaden går det att genomföra en försäljning, men det är inte där majoriteten av Norbans intäkter kommer ifrån. De flesta av bostäderna, närmare 75 procent, som företaget mäklar säljs via Hemnet.

”Vi kompletterar Hemnet tycker vi. Vi ligger lite tidigare än dem med vår förmarknad, men vi nyttjar dem om det inte blir en affär hos oss. Så de är inte vår konkurrent”, säger Per Hedenmark.

Istället är det de traditionella mäklarna och andra nättjänster som Norban slåss med. I den kampen tror Per Hedenmark att hans företag valt rätt modell. Han uppger att företaget uppvaktats av ett femtontal utländska riskkapitalbolag eftersom den visat sig gångbar i Tyskland och England.

”De tror att det här är affärsmodellen som kommer ta mest marknadsandelar framåt. Det är ändå en bransch som är värd en del pengar. Det säljs mycket, och i Sverige säljs det otroligt mycket. Vi flyttar jätteofta jämfört med resten av Europa.” 

Norban, som grundades så sent som förra året, väntar sig sälja 150 bostäder när året är slut. Nästa år hoppas de öka siffran fyrfaldigt.

”Vi har inte varit igång så länge men vi har ordentlig fart. Vi tror att vi ska bli lönsamma redan i vår. I all denna hets med tillväxt och att folk bara pumpar in pengar så kommer vi kunna visa upp ett lönsamt 'case' också.”

Läs mer: Uppstickaren Norban utmanar bomäklarna: ”Har tjänat för mycket pengar”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer