Hoppa till innehållet

De skulle lägga insekter på tallriken – nu ställer duon om till växter

Det blev inga insekter på tallrikarna i Sverige. Skaparna bakom Nutrient ställer i stället om till svensk tempeh, en utmanare till växtbaserat protein som soja och quorn.

Till vänster: A2O:s tempeh i en hamburgare. Till höger: Adam Engström och Ola Albrektsson, grundare av Nutrient och sedermera A2O.
Till vänster: A2O:s tempeh i en hamburgare. Till höger: Adam Engström och Ola Albrektsson, grundare av Nutrient och sedermera A2O.Foto: Press.

Adam Engström och Ola Albrektsson stod bakom foodtech-bolaget Nutrient, som skulle ta den hajpade trenden med insekter som proteinkälla till de svenska tallrikarna. Man lyckades också få med sig Ica på tåget.

Nutrient, som grundades 2016 och fick in ett antal investerare, blev dock tvungna att backa när Livsmedelsverket klev in i bilden. Myndigheten sa blankt nej till att godkänna insekter som mat i Sverige.

Motgången togs dock emot i sann entreprenörsanda. Bolaget ställde om till en annan proteinkälla: tempeh.

”Det är från början en fermenteringsteknik från Indonesien, men som vi började utveckla med gula ärtor och andra svenska råvaror. Vi lyckades ta fram en produkt som vi kunde sälja”, säger Adam Engström.

I samband med att Nutrient bytte fot har man jobbat fram ett nytt varumärke, A2O, som man nu går under. 

Läs mer: Insekts-startupen Hakuna Mat lägger ned efter förbud 

Dessutom tog bolaget i början av 2019 in en mindre investering på 1,2 miljoner kronor. Bland investerarna finns Carolina Sachs, tidigare generalsekreterare för Axel Johnson-koncernens stiftelse Axfoundation. I kapitalrundan värderas bolaget till drygt 13 Mkr. Sedan tidigare är A2O delägda av universitetsanknutna KTH Holding.

Efter stålbadet med Livsmedelsverket gick A2O igenom Stings acceleratorprogram för att utveckla affären. Under det senaste räkenskapsåret, som var brutet och löpte från mitten av 2017 till juni 2018, omsatte bolaget blygsamma 320 000 kronor.

Bolagets tempeh säljs sedan november 2017 hos matkedjan Urban Deli och finns hos ett fyrtiotal restauranger.

”De har en sallad med vår tempeh som sålt i över 100 000 exemplar nu, så den rullar på bra”, säger Adam Engström.

A2O:s tempeh.
A2O:s tempeh.Foto: Press.

Läs mer: Techprofil vill bygga nya Oatly – satsar på vegansk ost 

Grundidén bakom bolaget är inte att ta fram en proteinkälla som ska ersätta kött. Snarare ska tempehn ses som något nytt, enligt Adam Engström, som är nyttigt och bättre för klimatet än köttet. Det ska vara hållbart, tillgängligt och gott, menar A2O.

A2O:s tempeh görs på svenska gula ärtor från Öland, Quinoa från Skåne och gråärt från Närke. Produktionen sker i Vårby utanför Stockholm.

Under hösten lanseras tempehn i fler livsmedelsbutiker, främst hos ett par lite mer exklusiva aktörer. Det är A2O:s första lansering direkt till slutkund. I januari 2020 är siktet inställt på att släppa på större till fler livsmedelsbutiker.

”Vi vill smygstarta med de som vi vet står för samma värden som vi”, säger Adam Engström.

Det finns ju ett antal substitut till proteinkällor, finns det rum för fler?

”Det finns egentligen två varianter ute brett i dag. Det ena är sådana baserade på soja, som är negativt i och med att det är odlat på andra sidan jorden och för med sig skövlad regnskog. Det andra segmentet har ofta fler än 15 ingredienser. Vill man ha något som är sunt och näringsrikt kanske man inte vill ha metylcellulosa i sin mat. Vår produkt har ingen av de här delarna.”

Nutrient var med i Di Digitals pitchtävling Food Tech 2018. I september går vårt healthtech-event Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu! 

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera