Adam Engström och Ola Albrektsson stod bakom foodtech-bolaget Nutrient, som skulle ta den hajpade trenden med insekter som proteinkälla till de svenska tallrikarna. Man lyckades också få med sig Ica på tåget.
Nutrient, som grundades 2016 och fick in ett antal investerare, blev dock tvungna att backa när Livsmedelsverket klev in i bilden. Myndigheten sa blankt nej till att godkänna insekter som mat i Sverige.
Motgången togs dock emot i sann entreprenörsanda. Bolaget ställde om till en annan proteinkälla: tempeh.
”Det är från början en fermenteringsteknik från Indonesien, men som vi började utveckla med gula ärtor och andra svenska råvaror. Vi lyckades ta fram en produkt som vi kunde sälja”, säger Adam Engström.
I samband med att Nutrient bytte fot har man jobbat fram ett nytt varumärke, A2O, som man nu går under.
Läs mer: Insekts-startupen Hakuna Mat lägger ned efter förbud
Dessutom tog bolaget i början av 2019 in en mindre investering på 1,2 miljoner kronor. Bland investerarna finns Carolina Sachs, tidigare generalsekreterare för Axel Johnson-koncernens stiftelse Axfoundation. I kapitalrundan värderas bolaget till drygt 13 Mkr. Sedan tidigare är A2O delägda av universitetsanknutna KTH Holding.
Efter stålbadet med Livsmedelsverket gick A2O igenom Stings acceleratorprogram för att utveckla affären. Under det senaste räkenskapsåret, som var brutet och löpte från mitten av 2017 till juni 2018, omsatte bolaget blygsamma 320 000 kronor.
Bolagets tempeh säljs sedan november 2017 hos matkedjan Urban Deli och finns hos ett fyrtiotal restauranger.
”De har en sallad med vår tempeh som sålt i över 100 000 exemplar nu, så den rullar på bra”, säger Adam Engström.
Läs mer: Techprofil vill bygga nya Oatly – satsar på vegansk ost
Grundidén bakom bolaget är inte att ta fram en proteinkälla som ska ersätta kött. Snarare ska tempehn ses som något nytt, enligt Adam Engström, som är nyttigt och bättre för klimatet än köttet. Det ska vara hållbart, tillgängligt och gott, menar A2O.
A2O:s tempeh görs på svenska gula ärtor från Öland, Quinoa från Skåne och gråärt från Närke. Produktionen sker i Vårby utanför Stockholm.
Under hösten lanseras tempehn i fler livsmedelsbutiker, främst hos ett par lite mer exklusiva aktörer. Det är A2O:s första lansering direkt till slutkund. I januari 2020 är siktet inställt på att släppa på större till fler livsmedelsbutiker.
”Vi vill smygstarta med de som vi vet står för samma värden som vi”, säger Adam Engström.
Det finns ju ett antal substitut till proteinkällor, finns det rum för fler?
”Det finns egentligen två varianter ute brett i dag. Det ena är sådana baserade på soja, som är negativt i och med att det är odlat på andra sidan jorden och för med sig skövlad regnskog. Det andra segmentet har ofta fler än 15 ingredienser. Vill man ha något som är sunt och näringsrikt kanske man inte vill ha metylcellulosa i sin mat. Vår produkt har ingen av de här delarna.”
Nutrient var med i Di Digitals pitchtävling Food Tech 2018. I september går vårt healthtech-event Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.
Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!