Hoppa till innehållet

De startar accelerator för kvinnliga entreprenörer

Nätverket Shesupp utmanar etablerade inkubatorer och startar en egen accelerator. Tolv entreprenörer är nu uttagna till första omgången av programmet Female Founders.

Melina Gotstig, Carolina Savatier-Dupré Bañares, Jean Rose, Veronica Harth och Emma Ockert-Axelsson jobbar med att dra igång acceleratorn Shesupp Female Founders Program.
Melina Gotstig, Carolina Savatier-Dupré Bañares, Jean Rose, Veronica Harth och Emma Ockert-Axelsson jobbar med att dra igång acceleratorn Shesupp Female Founders Program.

Med inspiration från gig-ekonomin startade Jean Rose nätverket Shesupp 2016. Tanken bakom var att försöka bidra till ett mer jämställt näringsliv och att koppla ihop företag med kvinnliga entreprenörer för kortare projekt. 

I somras sade hon upp sig från sitt jobb som senior konsult på EY (Ernst & Young reds.anm.) och tog en halvtidstjänst som strategisk projektledare på Scania för att få mer tid till sin sidoverksamhet. Under Shesupps flagg har hon arrangerat olika träffar och event, och nätverket har i dag 300 medlemmar. 

”Något som har framgått på nätverksträffarna är att många entreprenörer efterfrågar praktiska verktyg inom ledarskap och affärsutveckling för att utveckla sina idéer med ett tydligt hållbarhetsfokus”, säger Jean Rose.

Därför har hon nu ställt om organisationen till att istället driva en accelerator tillsammans med fyra andra kvinnor. 

Jean Rose tror att det behövs fler acceleratorer och även dem bara för kvinnor utöver de aktörer som finns i dag, som till exempel Tillväxtverkets Femtech Bootcamp och Stings olika program. 

Hon har med sig ett antal samarbetspartners på tåget, bland andra riskkapitalbolaget EQT Ventures, Stockholm Stads investeringsarm Invest Stockholm och Danske Bank DANSKE +0,05%Dagens utveckling. De bidrar på olika sätt, med workshops, kontakter och nätverk, personalresurser, material och kontorsplatser för entreprenörerna.

Läs också: Kvinnliga grundare dominerar i Malmös startupprogram

Indra Sharma är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT Ventures.
Indra Sharma är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Indra Sharma, Venture Lead på EQT Ventures, kommer att vara delaktig i programmet genom att hålla i workshops och prata med entreprenörerna om hur man bygger presentationer och ska tänka kring investeringar. Bolagen är i ett tidigt skede och det ger henne möjlighet att få kontakt med dem och vice versa.

”De flesta investerare strävar efter en diversifierad portfölj, men tyvärr är den gruppen man når ofta homogen. Därför är det bra med sådana här initiativ. Det handlar så mycket om kontakter och kunskap i det här skedet, och många kvinnor har inte det nätverket”, säger Indra Sharma.

Hon hejar på Jean Roses initiativ att ta tag i frågan och försöka hitta en lösning.

”Jag tror att det är viktigt att ha event och forum där kvinnor kan träffa andra kvinnor och inte behöver förklara sig på samma sätt. Även om det är synd att det är så 2019. Sedan är det också viktigt att personer högre upp driver de här frågorna, för de som har störst makt att förändra är de som måste ta mest ansvar”, säger Indra Sharma.

Stockholm Stad, med dotterbolaget Stockholm Invest som stöttar programmet, har som mål att öka företagandet bland utrikesfödda kvinnor och har jobbat med Shesupp sedan 2016. 

”Shesupp har lyckats attrahera en mångfaldig grupp av kvinnor och vid ett tillfälle hade vi runt 100 kvinnor samlade med olika bakgrund på ett inspirationsevent”, säger Ariane Pousette, projektledare på Invest Stockholm.

De som har störst makt att förändra är de som måste ta mest ansvar.

Första omgången av acceleratorn drar igång den 2 april och programmet pågår under fyra månader. Tolv entreprenörer deltar och totalt fick Shesupp 60 ansökningar. De kommer att sitta tillsammans och jobba på den nya startuphubben The Park på Södermalm. En gång i veckan ska de ses för olika workshops och har även tillgång till affärsrådgivning från Startup Sthlm.  

”Vi letar mentorer åt dem just nu och de kommer även att matchas med varandra och ha en ‘buddy’ under programmets gång”, säger Jean Rose.

De fyra månaderna avslutas med eventet ”Friends, Family and Fearless”, som anordnas av Invest Stockholm och Shesupp i samarbete med stiftelsen Norrsken. Där får entreprenörerna möjlighet att träffa investerare, potentiella kunder, familj och vänner.

En av deltagarna är Amanda Avsan, marknadschef och medgrundare av Preggers, som utvecklar en graviditetsapp med information som är framtagen och verifierad av barnmorskor och experter.

”Jag ser Shesupps acceleratorprogram som en möjlighet att utvecklas personligen, men även att få hjälp av experter inom olika områden för att ta företaget till nästa nivå, vilket för mig innebär att lansera appen Preggers på en global marknad”, säger Amanda Avsan.

Ebba Heselius, grundare av byteshandelsappen Swapster, är en av deltagarna i acceleratorprogrammet.
Ebba Heselius, grundare av byteshandelsappen Swapster, är en av deltagarna i acceleratorprogrammet.

En annan av entreprenörerna är Ebba Heselius, som har startat Swapster – en community-driven marknadsplats för byteshandel som kan hjälpa människor att spara pengar och leva mer klimatsmart. 

”Jag söker ett sammanhang med likasinnade och jag hoppas att vi kan peppa varandra till att drömma stort. Förhoppningsvis kan jag också hitta en mentor för att bolla med framöver och ett nätverk inför när jag ska söka en investering”, säger Ebba Heselius.

För att vara med betalar entreprenörerna det de själva tycker att det är värt vid programmets slut, men Shesupp ger riktlinjer utifrån bolagens värde.

”Vi vill nå en mångfald av bolag och alla har inte råd att betala 5 000 kronor”, säger Jean Rose.

För att säkra kommande program krävs ett antal huvudsponsorer som vill vara med som medarrangörer och även företag som skulle vara intresserade att rekrytera entreprenöriella talanger för kortare projekt.

”Vårt mål är att till 2025 ha stöttat över 100 kvinnor till att starta, driva och utveckla hållbara företag”, säger Jean Rose.

Läs också: Stings affärscoach: ”Fler kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Är du intresserad av fler nyheter om startups, tech, riskkapital och entreprenörskap med kvinnor i fokus. Prenumerera på vårt nyhetsbrev Female Founders, som skickas en gång i veckan! 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera