Hoppa till innehållet

De svenska Silicon Valley-entreprenörernas nyårslöften

Yachter, internverktyg och mer grönsaker. Under de sista skälvande timmarna av året delar de svenska entreprenörerna i Silicon Valley med sig av sina nyårslöften inför 2017.

Från vänster övre raden: Ebba Blitz, Christofer Karltorp, Stina Ehrensvärd. Nedre raden: Jens Nylander, Simone Giertz, Emil Eifrém.
Från vänster övre raden: Ebba Blitz, Christofer Karltorp, Stina Ehrensvärd. Nedre raden: Jens Nylander, Simone Giertz, Emil Eifrém.

(Di Digital/San Francisco) 2016 närmar sig sitt slut och vi har frågat sex svenska entreprenörer i Silicon Valley om deras nyårslöften inför nästa år:

 Foto:

Jens Nylander, medgrundare och vd för körjournaltjänsten Automile (NTL):

”Mitt nyårslöfte är att leverera de bästa verktygen internt för alla kollegor på Automile. Precis som Mark Zuckerberg skrev i sin artikel om ”Jarvis” (AI:n Mark Zuckerberg har byggt) den 19:e december: 'Building internal tools that make engineering more efficient is important to any technology company'. Många startups glömmer detta och jag har bestämt mig för att vi ska bli allra bäst på det.”

Foto:

Stina Ehrensvärd, medgrundare och vd för säkerhetsnyckelbolaget Yubico:

”Att bidra till ett säkrare internet för alla. Det genom att fortsätta arbetet med FIDO U2F, den nya internetsäkerheststandarden som Yubico skissade upp för fem år sedan och sedan dess har utvecklat i samarbete med de stora internetdrakarna i Silicon Valley och Seattle.”

Foto: Jesper Frisk

Emil Eifrém, medgrundare och vd på databasbolaget Neo Technology (NTL):

”Två grejer: Personligen ska jag jobba på min förmåga att följa upp på mål. Jag är bra på att sätta mål, förankra dem och kommunicera dem. Men när det kommer till uppföljning, då har jag oftast gått vidare och börjat tänka på nästa grej. Och uppföljning är nog hälften av bra utförande. Vad gäller företaget som helhet, så är mitt nyårslöfte att göra en djup marknadsundersökning av den marina vertikalen. Visst kan man köpa en rätt bra yacht för 300 mille?”

Foto:

Ebba Blitz, USA-vd för säkerhetsföretaget Alertsec (NTL):

”Mitt mål under 2017 är att både fokusera på en ny produkt som ska lanseras (alltid roligast med det som är nytt) och samtidigt hålla fokus på det som är vårt 'bread and butter', nämligen vår krypteringstjänst. Det ska bli spännande! Mitt skrivbord är ganska rörigt och jag borde lägga in mina uppgifter i Salesforce, men det känns som att startsträckan är lite lång där… Just nu håller jag det mesta i huvudet, i excelark och på vår stora white board.

På det personliga planet krävs en del uppstyrning. Under det senaste året har jag tränat när det blivit tid över - och då blir det inte särskilt mycket tränat…Här behöver jag bli lite sträng. Jag vill också bli en bättre bridgespelare och bör lägga in lite mer träning mellan tävlingarna. Jag vill gå med i en kör också. Själen ska få sitt!”

 Foto:

Christofer Karltorp, medgrundare och vd för Zerply (NTL), en professionell nätverkstjänst för film- och spelfolk:

”Hmm, en av de stora grejerna jag vill göra är att skapa 'original-IP (intellectual property)' med medlemmarna på Zerply. Vi har några av jordens bästa och mest kreativa människor på plattformen, och att bli del av själva skapandeprocessen känns som en naturlig utveckling. För det finns ingen annan som bättre skulle kunna sätta ihop dreamteams för specifika uppdrag och projekt än oss :)”

Foto:

Simone Giertz, uppfinnare och robotentusiast som har kallats ”The queen of shitty robots”, har en Youtube-kanal med över 370 000 följare och 17 miljoner visningar samt är med Adam Savages Youtube-show Tested.

”Att äta mer grönsaker och läsa färre kommentarer.”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera