Annons

De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Ohcleo hoppar på sextech-trenden och lanserar en ljudapp. ”Vi vill stärka kvinnors sexuella självförtroende”, säger medgrundaren Celine Fierro.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tänk dig en meditationsapp, men med sexuella anspelningar. Så beskriver Celine Fierro Ohcleo – en ljudtjänst för kvinnor som vill njuta mer. Målet är att utmana porrindustrin genom att placera kvinnors sensualitet och välmående först.

”Det är hälsosamt för kvinnor att njuta och orgasmen är som ett hälsopiller. Men tittar man på porrindustrin är den mansdominerad och där är det svårt för kvinnor att hitta egna preferenser”, säger hon.

Celine Fierro har en bakgrund från bland annat leveranstjänsten Urb-it och musiktjänsten Soundtrack Your Brand. Hon har medgrundat Ohcleo tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon var kollega med på marknadsföringstjänsten Swadd. I mitten av 2020 drog de igång ett konsultbolag tillsammans, men kände snabbt att de ville jobba med att utveckla produkter istället. 

Celine Fierro hade en tanke om att sälja hållbara sexleksaker, men samtidigt kändes materialen de tillverkas i inte så miljövänliga. Därför började de istället undersöka möjligheterna att utveckla en app.

”Det var då vi upptäckte segmentet ’audio erotica’ och att det redan fanns en kategori som har krattat fram marknaden, framför allt ur den juridiska aspekten”, säger Celine Fierro.

Den mest kända aktören på marknaden är San Francisco-bolaget Dipsea, som startades 2018 och har tagit in runt 45 miljoner kronor i riskkapital. I september i fjol gick en annan svensk aktör ut och pratade om sin tjänst, Blanchestories, som skulle ha lanserats i oktober men verkar vara försenad.

Läs mer: Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Ohcleo siktar på att få 15 000 prenumeranter under 2021 och säkerställa skalbarheten i appen för att sedan satsa internationellt. Marknaden för ”audio erotica”-tjänster har ökat snabbt och 2026 förutspår Forbes att den kommer att omsätta runt 1 000 miljarder kronor.

Den kvinnliga formen att konsumera erotik bygger ofta på fantasier, menar Celine Fierro, och därför passar ljud väldigt bra för att skapa egna bilder av det man hör.

”När vi lyssnade igenom det som finns därute tyckte vi dock inte att det kändes autentiskt. Därför började vi testa med att spela in med våra vänner och kände att vi har knäckt nöten”, säger hon.

De har även testat att beställa berättelser och låta professionella ljudskådespelare läsa upp dem, men var inte nöjda med resultatet. I Ohcleo är det dem som skriver berättelserna som också läser in dem.

”Det kändes inte äkta med traditionella ljudinläsare, så vi bygger istället en innehållsbank med kreatörer där vi samlar in användargenererat material som vi lyssnar på och köper in om det låter bra”, säger Celine Ferrio.

Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet.

Just nu finns det 100 ljudspår i appen, som snart ska släppas i Apples Appstore. De är kategoriserade i ”please me” för tillfredsställelse, ”embrace me” för intimitet i form av till exempel erotiska godnattsagor och ”master classes” där man kan lära sig olika saker om sex från experter och terapeuter. 

”Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet som kvinnor och flickor dagligen möts av. Vårt mål är att skapa ett hälsosamt alternativ och bli en källa till starkare självkänsla, kunskap och välmående hos kvinnor i dag och för nästa generation”, kommenterar medgrundaren Anders Lövbrand. 

Allt innehåll i Ohcleo än så länge på engelska och användarna betalar en månadsavgift på 9 dollar, cirka 75 kronor, eller ett rabatterat årspris. Hittills har utvecklingen av appen finansierats av grundarna, ett innovationslån från Almi och en kapitalrunda på 2 miljoner kronor från vänner och privatinvesterare.

”Vi får en del propåer från investerare, men jag tror att många tar in mycket pengar för tidigt. Vi har istället valt att fokusera på att springa fort före att lägga tid på kapitalanskaffning”, säger Celine Fierro.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer