Hoppa till innehållet

De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

Ohcleo hoppar på sextech-trenden och lanserar en ljudapp. ”Vi vill stärka kvinnors sexuella självförtroende”, säger medgrundaren Celine Fierro.

Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.

Tänk dig en meditationsapp, men med sexuella anspelningar. Så beskriver Celine Fierro Ohcleo – en ljudtjänst för kvinnor som vill njuta mer. Målet är att utmana porrindustrin genom att placera kvinnors sensualitet och välmående först.

”Det är hälsosamt för kvinnor att njuta och orgasmen är som ett hälsopiller. Men tittar man på porrindustrin är den mansdominerad och där är det svårt för kvinnor att hitta egna preferenser”, säger hon.

Celine Fierro har en bakgrund från bland annat leveranstjänsten Urb-it och musiktjänsten Soundtrack Your Brand. Hon har medgrundat Ohcleo tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon var kollega med på marknadsföringstjänsten Swadd. I mitten av 2020 drog de igång ett konsultbolag tillsammans, men kände snabbt att de ville jobba med att utveckla produkter istället. 

Celine Fierro hade en tanke om att sälja hållbara sexleksaker, men samtidigt kändes materialen de tillverkas i inte så miljövänliga. Därför började de istället undersöka möjligheterna att utveckla en app.

”Det var då vi upptäckte segmentet ’audio erotica’ och att det redan fanns en kategori som har krattat fram marknaden, framför allt ur den juridiska aspekten”, säger Celine Fierro.

Den mest kända aktören på marknaden är San Francisco-bolaget Dipsea, som startades 2018 och har tagit in runt 45 miljoner kronor i riskkapital. I september i fjol gick en annan svensk aktör ut och pratade om sin tjänst, Blanchestories, som skulle ha lanserats i oktober men verkar vara försenad.

Läs mer: Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Ohcleo siktar på att få 15 000 prenumeranter under 2021 och säkerställa skalbarheten i appen för att sedan satsa internationellt. Marknaden för ”audio erotica”-tjänster har ökat snabbt och 2026 förutspår Forbes att den kommer att omsätta runt 1 000 miljarder kronor.

Den kvinnliga formen att konsumera erotik bygger ofta på fantasier, menar Celine Fierro, och därför passar ljud väldigt bra för att skapa egna bilder av det man hör.

”När vi lyssnade igenom det som finns därute tyckte vi dock inte att det kändes autentiskt. Därför började vi testa med att spela in med våra vänner och kände att vi har knäckt nöten”, säger hon.

De har även testat att beställa berättelser och låta professionella ljudskådespelare läsa upp dem, men var inte nöjda med resultatet. I Ohcleo är det dem som skriver berättelserna som också läser in dem.

”Det kändes inte äkta med traditionella ljudinläsare, så vi bygger istället en innehållsbank med kreatörer där vi samlar in användargenererat material som vi lyssnar på och köper in om det låter bra”, säger Celine Ferrio.

Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet.

Just nu finns det 100 ljudspår i appen, som snart ska släppas i Apples Appstore. De är kategoriserade i ”please me” för tillfredsställelse, ”embrace me” för intimitet i form av till exempel erotiska godnattsagor och ”master classes” där man kan lära sig olika saker om sex från experter och terapeuter. 

”Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet som kvinnor och flickor dagligen möts av. Vårt mål är att skapa ett hälsosamt alternativ och bli en källa till starkare självkänsla, kunskap och välmående hos kvinnor i dag och för nästa generation”, kommenterar medgrundaren Anders Lövbrand. 

Allt innehåll i Ohcleo än så länge på engelska och användarna betalar en månadsavgift på 9 dollar, cirka 75 kronor, eller ett rabatterat årspris. Hittills har utvecklingen av appen finansierats av grundarna, ett innovationslån från Almi och en kapitalrunda på 2 miljoner kronor från vänner och privatinvesterare.

”Vi får en del propåer från investerare, men jag tror att många tar in mycket pengar för tidigt. Vi har istället valt att fokusera på att springa fort före att lägga tid på kapitalanskaffning”, säger Celine Fierro.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera