Hoppa till innehållet

De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker

Luftföroreningar orsakade av skogsbränder och storstäders utsläpp, har ökat intresset för Airinums andningsmasker. Nu tar bolaget in 12 miljoner kronor.

Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.Foto: Pressbild

Skogsbränderna i Kalifornien har de senaste veckorna orsakat närmare 60 dödsfall och även lett till försämrad luftkvalité i stora delar av delstaten. Andningsmasker har börjat användas i städer som drabbats, bland annat techtäta San Francisco. Ett bolag som har sett ett ökat intresse för sina produkter i regionen är svenska Airinum (NTL), som den senaste tiden har börjat göra gratis expressleveranser av andningsmasker till regionen.

”Även om luftkvalitén är så pass dålig att man hade behövt använda en mask innan, så är det inte förrän något sånt här händer som man börjar göra det. Då normaliseras det rätt snabbt”, säger vd:n Alexander Hjertström.

Det var efter att Alexander Hjertström hade bott i Indien som han och medgrundaren Fredrik Kempe såg en marknad för andningsmasker. Efter att ha deltagit i Stings acceleratorprogram 2015 har bolaget tagit in kapital från en kickstarterkampanj, men även från bland andra Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti, Hyper One och DHS Venture Partners med Lars Lindgren i spetsen. 

Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong.
Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong.Foto: Alexander Bello

Nu tar bolaget in ytterligare 12 miljoner kronor från existerande ägare och det nystartade investmentbolaget Muniria. Airinum som omsatte 5 miljoner kronor i fjol hoppas på närmast en fördubbling av omsättningen i år men har behov av nytt kapital för ökad tillväxt. 

”Vi säljer mycket mer till Sverige än vad vi någonsin kunde ana. I somras var det pollenallergiker som inte ville käka en massa mediciner efter att de fått symptom och då är vår mask perfekt”, säger Alexander Hjertström.

Men Airinum, som finns på 75 marknader, fokuserar inte på Sverige utan det är Asien som står för majoriteten av försäljningen. Bolaget som har samarbetat med Shenzhen-baserade Viral Access, för att nå ut med sina produkter genom influencers, säljer sina masker på bland annat Alibabas marknadsplats T-Mall, Tencents motsvarighet JD.com och genom superappen Wechats säljkanaler.

Läs även: Viral Access öppnar dörren till Asien för svenska bolag 

”Det finns många skräpprodukter ute på marknaden och inga direkta certifikat och regler kring maskerna. Det är inte som med cykelhjälmar, utan med maskerna köper man en och hoppas att den funkar”, säger Alexander Hjertström.

Bolaget har därför tagit fram en premiumprodukt som säljer bäst på marknader som  Sydkorea, Japan, Hongkong och Taiwan. Airinum säljer även sina produkter genom Amazon i USA, Indien och i flera europeiska länder. 

Enligt medgrundaren handlar bolagets vision mycket om att öka medvetenheten om luftföroreningar och vill i framtiden även tackla andra hälsoproblem orsakade av klimatförändringar.

”Det här innebär att vi potentiellt kommer att släppa nya produkter. Marknaden för det här växer enormt varje år. Luftföroreningar var det ingen som tänkte på för fem år sedan, nu är vi mer medvetna och om fem år kommer alla att äga en mask”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera