Hoppa till innehållet

De tar plats i Vinnovas USA-accelerator

Tre svenska startupbolag tar plats i Vinnovas accelerator Tinc, med bas Silicon Valley. Några av de kända startupbolag som vuxit ur Tinc är Coala Life, Peppy Pals och 1928 Diagnostics.

Höstens kull på acceleratorn Tinc.
Höstens kull på acceleratorn Tinc.

Den digitala dietisten Eatit, kunskapsspridaren Leader Island och djupinlärningsföretaget Perceptilabs. De är de svenska bolagen som fått en plats i Vinnovas accelerator Tinc, med bas i Silicon Valley.

”Konceptet går ut på att bolagen är med om ett fyra veckor långt bootcamp med coaching av erfarna Silicon Valley-mentorer, workshops och besök ute hos företag i Silicon Valley”, förklarar Anne Lidgard, som är Vinnovas represantant på Tinc.

Acceleratorns namn, som egentligen skrivs med stora bokstäver TINC, står för Tech INCubator, och ska inte förväxlas med sparappen Tink. Initiativet startades 2011 av Innovation Norway 2012, men är nu ett sammarbete mellan Norge, Sverige, Finland och Island. 

Under sin vistelse i Silicon Valley samlas deltagarna på Nordic Innovation House i Palo Alto.

”Kvalar man in täcker Vinnova två tredjedelar av kostnaden på cirka 75 000 kronor per person. Utöver det betalar deltagarna för resa och logi själva”, säger Anne Lidgard.

Hon har varit med på plats i Silicon Valley i sex år, men har nyligen flyttat hem till Sverige.

Enligt Anne Lidgard investerar Vinnova cirka en halv miljon kronor om året i att subventionera svenska startupbolag som vill delta i Tinc-programmet. Myndigheten, som sorterar under Näringsdepartementet, har till uppgift att främja hållbar tillväxt. 

Anne Lidgard, Vinnova, på plats vid Stanford universitetet i Silicon Valley.
Anne Lidgard, Vinnova, på plats vid Stanford universitetet i Silicon Valley.

Sedan starten 2012 har över 100 nordiska startups och fler än 150 grundare deltagit i programmet. Några namnkunniga svenska startups som delagit är Greater Than, Coala Life, Peppy Pals och 1928 Diagnostics. 

”Vi tar in cirka 20 bolag om året, varav hälften på våren och hälften på hösten. Oftast kommer cirka åtta svenska bolag med varje år”, säger hon.

Läs också: 100 miljoner till Svenska bolag i Silicon Valley-programmet Tinc 

Här en kort beskrivning av de tre svenska startupbolag som kvalat in sig till Tinc under hösten: 

Eatit
En ”digital dietist” som kombinerar den mat du vill äta med den du behöver äta. Tjänsten utgår ifrån att användaren lämnar ett initialt blodprov, där indikatorer inom åtta fokusområden analyseras. Detta underlag kombiners sedan med användarens hälsodata och smakpreferenser. Sedan genererar systemet AI-baserade rekommendationer som uppges vara grundade i samma vetenskap som läkare och dietister använder i sitt kliniska arbete.

Leader Island
Ett kommunikationsverktyg som hjälper grupper och företag att bli mer produktiva och engagerade på jobbet. Leader Island använder gamification för att visualisera populär kunskap och agera kunskapsspridare. 

Perceptilabs
Ett djupinlärnings-företag som utvecklar mjukvaran  Quantumnet med visionen att demokratisera artificiell intelligens. Genom att ta bort behovet av programmering och den djupa matematiska kunskapen, vill bolaget göra det mycket enklare och mer effektivt att skapa och förstå AI-modeller.

Övriga nordiska bolag som kvalat in: Strategy Orchestrator, SevenSix, Sounds Good, Technebies, Hefring, 50Skills.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera