Hoppa till innehållet

De tar plats i Vinnovas USA-accelerator

Tre svenska startupbolag tar plats i Vinnovas accelerator Tinc, med bas Silicon Valley. Några av de kända startupbolag som vuxit ur Tinc är Coala Life, Peppy Pals och 1928 Diagnostics.

Höstens kull på acceleratorn Tinc.
Höstens kull på acceleratorn Tinc.

Den digitala dietisten Eatit, kunskapsspridaren Leader Island och djupinlärningsföretaget Perceptilabs. De är de svenska bolagen som fått en plats i Vinnovas accelerator Tinc, med bas i Silicon Valley.

”Konceptet går ut på att bolagen är med om ett fyra veckor långt bootcamp med coaching av erfarna Silicon Valley-mentorer, workshops och besök ute hos företag i Silicon Valley”, förklarar Anne Lidgard, som är Vinnovas represantant på Tinc.

Acceleratorns namn, som egentligen skrivs med stora bokstäver TINC, står för Tech INCubator, och ska inte förväxlas med sparappen Tink. Initiativet startades 2011 av Innovation Norway 2012, men är nu ett sammarbete mellan Norge, Sverige, Finland och Island. 

Under sin vistelse i Silicon Valley samlas deltagarna på Nordic Innovation House i Palo Alto.

”Kvalar man in täcker Vinnova två tredjedelar av kostnaden på cirka 75 000 kronor per person. Utöver det betalar deltagarna för resa och logi själva”, säger Anne Lidgard.

Hon har varit med på plats i Silicon Valley i sex år, men har nyligen flyttat hem till Sverige.

Enligt Anne Lidgard investerar Vinnova cirka en halv miljon kronor om året i att subventionera svenska startupbolag som vill delta i Tinc-programmet. Myndigheten, som sorterar under Näringsdepartementet, har till uppgift att främja hållbar tillväxt. 

Anne Lidgard, Vinnova, på plats vid Stanford universitetet i Silicon Valley.
Anne Lidgard, Vinnova, på plats vid Stanford universitetet i Silicon Valley.

Sedan starten 2012 har över 100 nordiska startups och fler än 150 grundare deltagit i programmet. Några namnkunniga svenska startups som delagit är Greater Than, Coala Life, Peppy Pals och 1928 Diagnostics. 

”Vi tar in cirka 20 bolag om året, varav hälften på våren och hälften på hösten. Oftast kommer cirka åtta svenska bolag med varje år”, säger hon.

Läs också: 100 miljoner till Svenska bolag i Silicon Valley-programmet Tinc 

Här en kort beskrivning av de tre svenska startupbolag som kvalat in sig till Tinc under hösten: 

Eatit
En ”digital dietist” som kombinerar den mat du vill äta med den du behöver äta. Tjänsten utgår ifrån att användaren lämnar ett initialt blodprov, där indikatorer inom åtta fokusområden analyseras. Detta underlag kombiners sedan med användarens hälsodata och smakpreferenser. Sedan genererar systemet AI-baserade rekommendationer som uppges vara grundade i samma vetenskap som läkare och dietister använder i sitt kliniska arbete.

Leader Island
Ett kommunikationsverktyg som hjälper grupper och företag att bli mer produktiva och engagerade på jobbet. Leader Island använder gamification för att visualisera populär kunskap och agera kunskapsspridare. 

Perceptilabs
Ett djupinlärnings-företag som utvecklar mjukvaran  Quantumnet med visionen att demokratisera artificiell intelligens. Genom att ta bort behovet av programmering och den djupa matematiska kunskapen, vill bolaget göra det mycket enklare och mer effektivt att skapa och förstå AI-modeller.

Övriga nordiska bolag som kvalat in: Strategy Orchestrator, SevenSix, Sounds Good, Technebies, Hefring, 50Skills.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera