Hoppa till innehållet

De utmanar Storytel med knep från Kina

Med knep från kinesiska bokappar vill grundarna bakom Bookself ge Amazon och Storytel en match. ”Innovationstakten är högre i Kina”, säger medgrundaren Jessica Mansourati.

Miles Scherrer och Jessica Mansourati har grundat Bookself.
Miles Scherrer och Jessica Mansourati har grundat Bookself.Foto: Pressbild

Läs mer: Vinden har vänt – nu kopierar väst Kina 

En social bokapp som knyter samman läsare med varandra och med författare. Så kan man beskriva det svenska startupbolaget Bookself. Bolagets engelskspråkiga app lanserades för några veckor sedan och har redan lockat drygt 3 000 användare i USA, Sverige och ett 70-tal andra länder. 

”Jag fick idén när jag jobbade på Sweet Studio, som startades av King-grundarna. Sweet Studio investerar i bolag i idéstadiet och vi tittade mycket på kinesiska konsumentappar”, säger Miles Scherrer som är vd för Bookself

Han sökte sig sedan till startupgeneratorn Antler där han träffade han Jessica Mansourati. I januari i år grundade de Bookself och tog in en miljon kronor i riskkapital från Antler. Sedan har det gått fort. Redan efter nio månader lanserade de första versionen av sin app.

”Vi fokuserar på business-böcker och non-fiction. Det finns ett stort intresse för att hitta och diskutera böcker inom denna genre. I dag är den utspridd från sociala nätverk som Linkedin, Twitter, Facebook, Reddit, Instagram och Quora”, säger Miles Scherrer.

Bookself har i dag en databas med bilder, titlar och metadata över de flesta böcker som getts ut digitalt på engelska. Ambitionen är att användarna ska börja med att leta i den och bygga en ”bokhylla” med titlar på böcker de läst, eller vill läsa. 

”Det är vårt 'single player mode'”, säger Miles Scherrer.

Nästa steg är att tipsa sina vänner på Facebook och Twitter, och hitta likasinnade läsare runt om i världen. Efter det kan de börja följa författare och kolla in Bookselfs egna listor över vad förebilder som Bill Gates läser. 

Ambitionen är att tjäna pengar på försäljning av e-böcker och ljudböcker, både via mikrobetalningar och prenumerationer. Just nu har man en liten gratiskatalog och ett partnerskap med en stor amerikansk aktör. 

Inspirationen kommer dock inte från USA. Tvärtom är grundarna kritiska till bokjätten Amazon, som exempelvis köpte Goodreads, ett socialat online-community för läsare, 2014.

”Goodreads har innovationsmässigt stannat av helt sedan Amazon köpte bolaget. Vårt mål på kort sikt är att bli bättre på social läsning än Goodreads och på lång sikt dominera nonfiction-läsning globalt genom en socialt interaktiv läsplattform”, säger Miles Scherrer.

Inte heller Spotify och Storytel STORY B 0,00%Dagens utveckling är den främsta inspirationskällan. Istället har grundarna, som båda är 28 år gamla, gjort en djupdykning i den kinesiska marknaden. 

”I Kina har sociala läsappar förändrat långformatsläsning för över 600 miljoner användare. De läser och lyssnar på böcker i apparna medan de diskuterar sin läsning och upptäcker nya böcker baserat på vad vänner, influencers och författare rekommenderar”, förklarar Jessica Mansourati. 

Hon har en examen från Handelshögskolan och jobbade en tid på Business Swedens kontor i Chicago. Men hon har även en bakgrund inom marknadsföring och har även rest i Kina medan hon jobbade på ett private equity-bolag.

Som exempel på kinesiska tjänster som hon och Miles Scherrer inspirerats av nämner hon:

QQ Reading: En social läsapp startad av techjätten Tencent med över 100 miljoner användare. De har introducerat nya affärsmodeller som låter användarna läsa gratis och betala först efter att ha läst två tredjedelar av boken, eller genom att betala per ord. 

Weread: En annan tjänst från Tencent som kombinerar social läsning och spelifiering. Tjänsten låter bland annat läsare tävla mot sina vänner och andra läsare om vem som läst mest den senaste veckan. Poängen de vinner kan användas för att att köpa mer läsning.

Jessica Mansourati lyfter fram andra intressanta trender från Kina: 

– Möjligheten att diskutera med och ge dricks till författare.

– Möjligheten att ge feedback på boken medan den fortfarande skrivs. 

”Vi ser även att gränserna mellan ljudböcker och podcasts börjar suddas ut. Ett exempel på det är Ximalaya, Kinas största audioplattform med över 500 miljoner användare. Där kombineras ljudböcker, ljudkurser och podcasts på ett socialt sätt. Man hittar även nya sätt att ta betalt för innehållet”, säger hon.

Bookself letar just nu riskkapital för att bygga vidare appen och anställa folk. 

”Vi siktar på att stänga en kapitalrunda vid årsskiftet”, säger Miles Scherrer.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera