Annons

De utmanar Storytel med knep från Kina

Miles Scherrer och Jessica Mansourati har grundat Bookself.
Miles Scherrer och Jessica Mansourati har grundat Bookself. Foto: Pressbild
Med knep från kinesiska bokappar vill grundarna bakom Bookself ge Amazon och Storytel en match. ”Innovationstakten är högre i Kina”, säger medgrundaren Jessica Mansourati.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Läs mer: Vinden har vänt – nu kopierar väst Kina 

En social bokapp som knyter samman läsare med varandra och med författare. Så kan man beskriva det svenska startupbolaget Bookself. Bolagets engelskspråkiga app lanserades för några veckor sedan och har redan lockat drygt 3 000 användare i USA, Sverige och ett 70-tal andra länder. 

”Jag fick idén när jag jobbade på Sweet Studio, som startades av King-grundarna. Sweet Studio investerar i bolag i idéstadiet och vi tittade mycket på kinesiska konsumentappar”, säger Miles Scherrer som är vd för Bookself

Han sökte sig sedan till startupgeneratorn Antler där han träffade han Jessica Mansourati. I januari i år grundade de Bookself och tog in en miljon kronor i riskkapital från Antler. Sedan har det gått fort. Redan efter nio månader lanserade de första versionen av sin app.

”Vi fokuserar på business-böcker och non-fiction. Det finns ett stort intresse för att hitta och diskutera böcker inom denna genre. I dag är den utspridd från sociala nätverk som Linkedin, Twitter, Facebook, Reddit, Instagram och Quora”, säger Miles Scherrer.

Bookself har i dag en databas med bilder, titlar och metadata över de flesta böcker som getts ut digitalt på engelska. Ambitionen är att användarna ska börja med att leta i den och bygga en ”bokhylla” med titlar på böcker de läst, eller vill läsa. 

”Det är vårt 'single player mode'”, säger Miles Scherrer.

Nästa steg är att tipsa sina vänner på Facebook och Twitter, och hitta likasinnade läsare runt om i världen. Efter det kan de börja följa författare och kolla in Bookselfs egna listor över vad förebilder som Bill Gates läser. 

Ambitionen är att tjäna pengar på försäljning av e-böcker och ljudböcker, både via mikrobetalningar och prenumerationer. Just nu har man en liten gratiskatalog och ett partnerskap med en stor amerikansk aktör. 

Inspirationen kommer dock inte från USA. Tvärtom är grundarna kritiska till bokjätten Amazon, som exempelvis köpte Goodreads, ett socialat online-community för läsare, 2014.

”Goodreads har innovationsmässigt stannat av helt sedan Amazon köpte bolaget. Vårt mål på kort sikt är att bli bättre på social läsning än Goodreads och på lång sikt dominera nonfiction-läsning globalt genom en socialt interaktiv läsplattform”, säger Miles Scherrer.

Inte heller Spotify och Storytel är den främsta inspirationskällan. Istället har grundarna, som båda är 28 år gamla, gjort en djupdykning i den kinesiska marknaden. 

”I Kina har sociala läsappar förändrat långformatsläsning för över 600 miljoner användare. De läser och lyssnar på böcker i apparna medan de diskuterar sin läsning och upptäcker nya böcker baserat på vad vänner, influencers och författare rekommenderar”, förklarar Jessica Mansourati. 

Hon har en examen från Handelshögskolan och jobbade en tid på Business Swedens kontor i Chicago. Men hon har även en bakgrund inom marknadsföring och har även rest i Kina medan hon jobbade på ett private equity-bolag.

Som exempel på kinesiska tjänster som hon och Miles Scherrer inspirerats av nämner hon:

QQ Reading: En social läsapp startad av techjätten Tencent med över 100 miljoner användare. De har introducerat nya affärsmodeller som låter användarna läsa gratis och betala först efter att ha läst två tredjedelar av boken, eller genom att betala per ord. 

Weread: En annan tjänst från Tencent som kombinerar social läsning och spelifiering. Tjänsten låter bland annat läsare tävla mot sina vänner och andra läsare om vem som läst mest den senaste veckan. Poängen de vinner kan användas för att att köpa mer läsning.

Jessica Mansourati lyfter fram andra intressanta trender från Kina: 

– Möjligheten att diskutera med och ge dricks till författare.

– Möjligheten att ge feedback på boken medan den fortfarande skrivs. 

”Vi ser även att gränserna mellan ljudböcker och podcasts börjar suddas ut. Ett exempel på det är Ximalaya, Kinas största audioplattform med över 500 miljoner användare. Där kombineras ljudböcker, ljudkurser och podcasts på ett socialt sätt. Man hittar även nya sätt att ta betalt för innehållet”, säger hon.

Bookself letar just nu riskkapital för att bygga vidare appen och anställa folk. 

”Vi siktar på att stänga en kapitalrunda vid årsskiftet”, säger Miles Scherrer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer