Annons

De utmanar Volvo och Scania – säkrar hundratals miljoner i finansiering

Einrides grundare och vd Robert Falck.
Einrides grundare och vd Robert Falck. Foto: Jack Mikrut
Uppstickaren Einride är ett steg närmare kommersialisering av sina självkörande lastbilar. Nu har bolaget tagit in nya investeringar i hundramiljonersklassen, kan Di Digital avslöja.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Einride har på kort tid väckt stor uppmärksamhet med sin självkörande, eldrivna, lastbil T-pod. I maj inleddes tester på allmän väg med T-poden vid fraktjätten DB-Schenkers transportcenter i Jönköping.

Bolaget har därmed lagt i nästa växel mot målet att bli ledande inom självkörande, eldrivna, transporter. Nu kan Di Digital avslöja att bolaget fått in ny finansiering. Enligt bolagets färska årsredovisning har Einride säkrat en, för bolaget, rekordstor investering. 

”Vi har gjort en first funding tillsammans med våra investerare i vår serie A-runda och planerar stänga rundan i mitten av september. Vi har till dags datum säkerställt mer än 200 miljoner inom ramen för Serie A-rundan men flera dialoger med investerare pågår fortfarande”, skriver vd och medgrundare Robert Falck i en kommentar till Di Digital.

Enligt årsredovisningen ska bolaget ha säkrat 142,5 Mkr vid årsslutet, men enligt Robert Falck rör det sig alltså om mer än 200 Mkr i investeringar som är säkrade i dagsläget. 

Vilka investerarna är och exakt hur mycket pengar det rör sig om vill man dock inte kommentera i nuläget. Vad investeringen innebär för bolagets värdering är heller inget som han kommenterar.

Att Einride kommit igång på allvar med testerna av T-poden och logistiksystemet visar sig också i bolagets siffror för förra året. Utvecklingen har kostat.

Omsättningen var blygsam: 1,6 miljoner kronor. Samtidigt har kostnaderna rullat på i högre takt och minusresultatet slutar på nästan 36 Mkr. Det kan jämföras med det utökade räkenskapsåret 2016 och 2017 som slutade i ett minusresultat på 7,5 Mkr.

”Vi är i en utvecklingsfas och vi kommer fortsätta investera i bolaget. Det handlar om såväl teknisk utveckling som kommersialisering av vår lösning samt industrialisering av produktionen av hårdvaran, det vill säga fordonen. Vi har betalande kunder och där räknar vi med att omsättningen ökar under 2019”, kommenterar Robert Falck.

2017 hade bolaget fem anställda, i slutet av 2018 hade man ökat till 31.

Samtidigt som bolaget säkrat finansieringen för en tid framöver passar bolaget på att ta in finansprofilen Anders Böös som ny ordförande. 

”Einride är ett spännande och viktigt företag som nu genomgår en snabb utveckling. Självkörandeteknik, elektrifiering och alltmer digitaliserade transportlösningar kommer att transformera transportbranschen. Einride är väl positionerade att bli en global nyckelaktör inom dessa områden och jag ser fram emot att vara med och bidra till bolagets fortsatta utveckling”, säger Anders Böös i ett uttalande.

”Anders tillför viktig kompetens och erfarenhet till styrelsearbetet när Einride går in i en ny fas och skalar upp sin verksamhet i Sverige och utomlands”, kommenterar Robert Falck.

Einride grundades så sent som 2016 av Robert Falck, Filip Lilja och Linnéa Kornehed. I dag har bolaget flera betalande kunder, däribland DB Schenker, och målet är att år 2020 ha 200 av bolagets självkörande lastbilar i bruk.

Sedan Einride utvecklat sitt koncept med T-poden har både Volvo och Scania svarat med projekt om självkörande transportbilar mellan noder. I Volvos fall utvecklar bolaget sin lastvagn Vera, som likt Einrides T-pod ska verka inom lager- och transportnoder. I juni stor det klart att Vera ska köras i Göteborgs hamn för logistikjätten DFDS räkning.

Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies