Hoppa till innehållet

De utvecklar ett svenskt Ebay för frukt – tar in 9,5 miljoner

Filippa Jedeur-Palmgren har vuxit upp i frukthandelsindustrin och på nära håll sett hur mellanhänder äter upp marginalerna. Nu tar hennes bolag Tradebay, en marknadsplats för storskalig frukthandel, in 9,5 miljoner kronor i kapital.

Alexander Johansson och Filippa Jedeur-Palmgren har tillsammans grundat marknadsplattformen Tradebay för storskalig frukthandel.
Alexander Johansson och Filippa Jedeur-Palmgren har tillsammans grundat marknadsplattformen Tradebay för storskalig frukthandel.

Filippa Jedeur-Palmgren, grundare och vd för frukthandelsmarknadsplatsen Tradebay, säger ordet lyxig i var och varannan mening. Bland annat om medgrundaren och den tekniske chefen Alexander Johansson.

”Han är en självlärd programmerare och byggde sitt första bolag när han var 16 år. När jag presenterade idén för honom fattade han den på två sekunder. Det är jättelyxigt att jobba med någon och vara två som springer”, säger hon.

Grundarna träffades på startupfabriken Antler under våren 2020. Idén till Tradebay, som är en marknadsplattform där stora fruktsäljare kan hitta köpare, har dock Filippa Jedeur-Palmgren haft ett tag. 

Tradebay var ett av de bolag som Antler valde att investera i vid programmets slut. Startupfabriken är även med i den nya såddrundan på nära 9,5 miljoner, tillsammans med investerare som J12 Ventures och affärsängelnätverket kopplat till det – DHS Venture Partners.

”Det är några fler som vi inte får nämna och även en amerikansk investerare, FJ Labs, som har investerat i över 500 marknadsplatser – bland annat Alibaba”, säger Filippa Jedeur-Palmgren.

Hon är uppvuxen med en pappa som jobbar med frukthandel och har flyttat runt med hans bolag, till Uruguay, Belgien och även en del resor till Sydafrika. Frukten och volymerna som Tradebay vill jobba med finns bland annat i Egypten, Latinamerika och Sydafrika.

”Tradebay har fötts ur frustrationen jag har känt när jag har sett min pappa göra affärer. Det är en massiv industri som bygger helt på relationer och stora summor pengar är i omlopp. Det är snabba affärer med hög risk och otydliga avtal”, säger Filippa Jedeur-Palmgren.

Det handlas med frukt för 65 miljarder euro årligen och de som jobbar i fruktindustrin har ofta gjort det i hela sina liv. Den senaste transaktionen som skedde på Tradebay var med tio containrar frukt till ett värde av cirka en halv miljon kronor.

Vi vill digitalisera en hel industri.

”Det är en enorm fördel att ha vuxit upp och in i den här industrin. Vi känner våra första kunder och förstår deras problem, och det har möjliggjort en global lansering som annars vore svår”, säger Filippa Jedeur-Palmgren.

Hennes pappa är en mellanhand i global frukthandel där producenter och konsumenter ofta är långt ifrån varandra. I genomsnitt går handeln mellan sju mellanhänder, vilket adderar kostnader i alla led. Resultatet blir att producenten får lite betalt medan kunden betalar mycket. Det vill Tradebay förändra genom att klippa bort mellanhänderna och sätta de två parterna i direktkontakt.

”Många producenter agerar i länder där de inte har tillgång till finansiella medel. De får många gånger betalt först långt efter leverans och blir inte sällan exploaterade, men vi har möjligheten att hjälpa dem”, säger hon.

Tradebay har flera finansiella partners och tjänstleverantörer som är tillgängliga för aktörer på marknadsplatsen. En stor del av affären ligger i att skräddarsy finansiella lösningar till kunderna som själva inte har tillgång till medel. Det kan handla om kreditförsäkran, fakturaköp och lån anpassade efter kundernas specifika behov.

”Vi vill bringa transparens, effektivitet och likviditet till fruktindustrin, och ge kraft till dem som faktiskt förtjänar den”, säger Filippa Jedeur-Palmgren.

Läs också: De tar in 10,5 miljoner för att odla grönkål i Stockholm

Tradebay har även som ambition att minska svinn, för det är mycket frukt som går till spillo när många parter är inblandade. 

Filippa Jedeur-Palmgrens pappa är fortsatt aktiv inom frukthandel och är också styrelsemedlem Tradebay. Även om hans dotters mål med företaget i praktiken är att hans roll som mellanhand elimineras.

Med pengarna från investeringen ska Tradebay-grundarna bygga upp teamet och planen är att anställa sju personer i år. Plattformen är uppe och rullar, men det finns en lång önskelista på vad de vill utveckla.

”Rundan blev betydligt större än vi först hade tänkt oss. Men vi vill digitalisera en hel industri och det finns en enorm potential och mycket att göra, så pengarna kommer definitivt att komma till god användning”, säger Filippa Jedeur-Palmgren.

Investerarna har flockats kring Tradebay och efter Antler-programmet hörde 60 stycken av sig och ville ta ett möte. Ett tidskrävande arbete, menar Filippa Jedeur-Palmgren.

”Hade jag gjort om processen så hade jag varit mycket mer selektiv från start. Samtidigt är det givetvis en lyxposition och jag är tacksam över att nu kunna fokusera på affären och ha strategiskt bra investerare i ryggen.”

Läs också: Hoppade av toppjobben och startade bolag digitalt – nu tar de in 7,5 miljoner för klimatsmart hundmat

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera