Annons

De vill digitalisera restauranger – får in miljoner från Axel Johnson

Leeroys vd Per Nord och Caroline Berg, styrelseordförande för Axel Johnson-koncernen.
Leeroys vd Per Nord och Caroline Berg, styrelseordförande för Axel Johnson-koncernen. Foto: Press.
Techbolaget Leeroy, som digitaliserar restaurangbranschen, mer än halverade sina intäkter i fjol efter att ha ställt om affärsmodellen. Nu tar de ny fart med hjälp av kapital från Axel Johnson-koncernen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med hjälp av sin affärsplattform baserad på artificiell intelligens, AI, vill techbolaget Leeroy digitalisera restaurangbranschen.

Bolaget, som grundades 2008 i Sundsvall, har på senare tid till exempel knutit kända kedjor som Pizza Hut och Wayne's Coffee till kundlistan.

”Tidigare har alla duktiga restaurangägare därute gått mycket på magkänsla. Vi hjälper dem att i stället driva sina verksamheter mer effektivt baserat på data”, säger vd:n och medgrundaren Per Nord.

Det går att beskriva Leeroy som restaurangbranschens motsvarighet till Izettle, som har hjälpt många småföretag att enklare ta betalt och fatta smartare affärsbeslut.

”Vi hjälper bland annat restaurangkedjorna att ta betalt. Gästerna kan också beställa och betala sin mat digitalt, både före och under besöket”, säger Per Nord.

I fjol sjönk dock Leeroys omsättning kraftigt till knappt 20 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av, från 45 Mkr året innan.

Det beror enligt Per Nord på att bolaget håller på att fasa ut försäljningen av hårdvara. Leeroy ska i stället vara en fullfjädrat mjukvarubolag från och med 2020.

”Vi har ställt om vår affärsmodell. Tidigare sålde vi till exempel fysiska kassasystem, men hela vår mjukvara drivs nu på vanliga Ipads från Apple. Vi är övertygade om att det är rätt strategi inför framtiden. Under våren har vi vunnit fler och fler kontrakt”, säger han.

Läs mer: Leeroys vd: ”Matapparna är ett hot mot restauranger” 

Leeroy gjorde dessutom en förlust på 12,5 Mkr under 2018, från en knapp vinst året innan.

För att understödja omställningen och återgå till tillväxt har Leeroy nu säkrat en investering från D-Ax, som är Axel Johnson-koncernens startupgren. 

Parterna vill inte uppge den exakta storleken på nyemissionen.

”Vi väljer att säga att det är en substantiell summa över 20 miljoner kronor. Vi är en partner att växa med på lång sikt för bolaget och har alla möjligheter att investera väsentligen större belopp över tiden, om det är rätt och behövs”, säger Joakim Skarborg, styrelseordförande på D-AX.

Enligt uppgift till Di Digital ska det röra sig om ett belopp på ungefär 25 till 40 Mkr.

I Axel Johnson-koncernen ingår även Axfood, som bland annat driver dagligvaruhandelskedjan Hemköp, och restaurangdistributören Martin & Servera.

Pengarna ska finansiera fortsatt produktutveckling, men också en bredare utrullning av Leeroys plattform runt om i Europa och Kina från 2020. Hittills har bolaget i första hand fokuserat på den svenska och nordiska marknaden.

Vid årsskiftet tog Leeroy in 44 Mkr i en kapitalrunda som leddes av riskkapitalbolagen Zenith och Collector Ventures. Zeniths starke man Tommy Jacobson har i samband med en nylig bolagsstämma också tagit över ordförandeposten i Leeroy. 

Dessutom har den tidigare Truecaller-ordföranden Stefan Lennhammer valts in som ledamot i Leeroys styrelse, tillsammans med Emilia Liljeström som är digitaliserings- och innovationschef på Martin & Servera.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies