Hoppa till innehållet

De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Juridikplattformen Pocketlaw, med Cristina Stenbeck på ägarlistan, har växt snabbt och nått 500 bolag på åtta månader. Nu siktar de på att ta sig utanför Sverige. ”Företag kommer inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger vd:n Kira Unger, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.
Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.

Startupbolaget Pocketlaw är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. 

Det har gått knappt åtta månader sedan Pocketlaw lanserade sin digitala plattform för juridiska frågor. Sedan dess har 500 företag hunnit använda deras tjänster även om alla inte är betalande.

”Vi har över 100 aktiva användare i månaden”, säger medgrundaren och vd:n Kira Unger.

Hon startade Pocketlaw i september 2018 tillsammans med Olga Beck-Friis och i dag har de tolv anställda. Målet från start har varit att förenkla juridiken för företag genom att göra den tillgänglig via en digital plattfom.

Det kan handla om till exempel avtal och andra juridiska formaliteter, men man kan också få personlig juridisk rådgivning. Pocketlaw har kunder som Voi, Meds Apotek och Baby Björn. 

”Även om företag har andra utmaningar att tänka på i första hand, som att sälja och anställa rätt folk, så kommer de inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger Kira Unger.

Får man legala problem kan det vara kostsamt att reda ut, men även enklare grejer som generella villkor kostar också pengar.

”Jag pratade med en potentiell kund häromdagen som hade lagt ut stora pengar på att få fram allmänna villkor och en integritetspolicy, när hen kunde ha skapat det enkelt hos oss digitalt”, säger Kira Unger.

Planen för bolaget framåt är att säkerställa behovet för befintliga och nya kunder i Sverige. Nästa år siktar man på att expandera till Europa.

Läs också: Juristutmanaren förbereder ny runda – plockar chef från Kry

Kira Unger är själv jurist och jobbade tidigare på advokatbyrån Mannheimer Swartling. Medgrundaren Olga Beck-Friis har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey.

De är vänner sedan barnsben och det var under sena nätter efter jobbet som de började spåna på idéen till Pocketlaw.

”Vi har alltid varit två och backat upp varandra, vilket är en enorm styrka”, säger Kira Unger.

Att ha en stark partner är också hennes viktigaste råd till andra, någon att lösa utmaningar och fira segrar med. Olga Beck-Friis är just nu föräldraledig.

”Många frågade Olga och mig när hon var gravid: ’vad ska investerare säga?'. Som att det skulle vara ett hinder för framgång”, säger Kira Unger.

Föräldraledigheten har dock inte orsakat några problem hos Pocketlaws befintliga investerare, berättar Kira Unger, snarare tvärtom. I maj i år tog bolaget in 10 miljoner kronor i en såddrunda från namnkunniga investerare som Susanna Campbell, Cristina Stenbeck och Johan Andersson från miljardärfamiljen bakom Mellby Gård.

”Våra investerare delar vår uppfattning om att juristbranschen måste moderniseras och nå fler snabbare genom digitala verktyg och automatisering”, säger Kira Unger.

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i digital juristbyrå

Men när hon och Olga Beck-Friis startade Pocketlaw blev de till en början ifrågasatta av en del investerare – både kring affärsmodellen och om det inte var dags för barn snart.

En investerare ville gå in med ”hängslen och livrem” för att säkert få tillbaka sina pengar och sa: ”Ni är ju två brudar. Hur ska ni sälja in det här i Småland”.

”Vi valde inte att ta emot en investering från dem, utan istället de affärsänglar som såg på oss som entreprenörer”, säger Kira Unger.

Före Pocketlaw hade de aldrig tänkt på att de skulle bli bemötta annorlunda av investerare för att de är kvinnor.

”Många tjejer vi har pratat med som kommer till oss för råd har det tufft att få in pengar”, säger Kira Unger.

Ett tips Kira Unger vill ge andra är att inte vara rädda för att pitcha bolagets långsiktiga vision. Medgrundarna har blivit ifrågasatta på den punkten och uppmanade att drömma mer. Ett annat råd är att våga testa och visa upp en ofärdig idé för att få feedback.

”Men vi vill egentligen inte prata om oss själva som kvinnliga entreprenörer och befästa myter. Har man ett starkt team, tydlig vision och framför allt mycket jävlar anamma så finns alla förutsättningar för att hitta rätt investerare”, säger Kira Unger.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera