Det svenska foodtech-företaget Klimato erbjuder en digital tjänst till restauranger och livsmedelsföretag, som beräknar koldioxidpåverkan av deras recept.
Företagskunderna kan sedan märka upp koldioxidpåverkan på sina menyer, hemsidor eller livsmedelsprodukter. Klimato erbjuder även kunderna att kompensera för klimatpåverkan, främst genom investeringar inom förnybar energi.
Vi fick med oss Sodexo och Bastard Burgers i ett tidigt skede.
”Det innebär att restaurangerna får möjlighet att lyfta fram klimatsmarta alternativ och gästerna får möjlighet att fatta klimatmedvetna val”, säger Anton Unger, vd och medgrundare på Klimato.
Företaget lanserade sin tjänst i början av 2019.
”Redan från start var vi ute och tog kontakt med många kunder. Vi fick med oss Sodexo och Bastard Burgers i ett tidigt skede och de har blivit viktiga referenskunder för oss i samtalen med andra kunder”, säger Anton Unger.
Medan marknadsföringen har varit stark från start, har utvecklingen av produkten varit en större utmaning. Nu har Klimato anställt en utvecklare på heltid och är på gång att anställa ytterligare en. Framöver kommer de att fokusera på att automatisera delar av produkten.
”Det är många delar som vi fortfarande behöver förbättra. Vissa kunder använder applikationen självständigt men vissa kunder behöver vi fortfarande gå in och hjälpa manuellt”, säger Anton Unger.
Klimato har nu också fått in 2,6 miljoner genom en första ängelrunda. Pengarna kommer främst att användas till produktutveckling, där en av utmaningarna är att få produkten att fungera tillsammans med kundernas befintliga system.
”Vi jobbar nära våra kunder och försöker hela tiden lära oss mer om kunderna och branschen”, säger Anton Unger.
Läs mer: Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag
Klimato tror att företaget ska klara sig med det nya kapitalet i omkring 12 till 18 månader, men hoppas att de ska kunna ta in ytterligare kapital i början av 2021.
Företaget har nu också lanserat sin produkt i flera länder. Sodexo i England ska till exempel använda produkten på University College of London.
Förfrågningar har även kommit från aktörer i Tyskland och Frankrike, men Klimato har valt att avvakta.
”Det tar mycket resurser att expandera till nya marknader. Det kommande året ska vi fokusera på de marknader vi redan finns på i Skandinavien och nu även England. Men därefter hoppas vi att vi kan expandera till flera länder”, säger Anton Unger.
För tillfället arbetar bolaget med omkring 20 olika aktörer. De har under 2019 ökat sin omsättning till omkring 0,9 miljoner kronor, från blygsamma 4 000 kronor året innan.
Prognosen för 2020 är enligt Anton Unger att nå intäkter på ungefär 2,5 Mkr.
”Vårt samarbete med större aktörer som Sodexo ger oss bra möjligheter att växa. I dag jobbar vi med 10 enheter inom Sodexo i Skandinavien men det finns mer potential då de driver 100-tals restauranger”, säger Anton Unger.