Hoppa till innehållet

Spelveteranens nya giv: Säker data

Medan dataläckorna haglar vill det svenska bolaget Zynapp hjälpa användarna att låsa in sin data. ”Vi ser det som en bank för din information”, säger vd:n och Battlefield-veteranen Marcus Lindstedt.

Zynapps medgrundare Jesper Fellenius (tv) och vd:n Marcus Lindstedt.
Zynapps medgrundare Jesper Fellenius (tv) och vd:n Marcus Lindstedt.Foto: Press

Den kommersiella insamlingen av data får allt hårdare kritik.

Annonsfinansierade bolag som Facebook och Google beskylls för att slå mynt av sina användares privatliv.

Ett myller av företag tjänar pengar på att sälja platsdata som samlas in från tusentals smarta telefoner i Sverige, något Dagens Nyheter nyligen har uppmärksammat.

Startupbolaget Zynapp, som bildades 2015 och lanserade sin app i höstas, betonar att de har en annan affärsmodell.

”Vi vill hjälpa människor att få kontroll över sin data. Alla ska kunna använda sin egen information på ett bra och smart sätt”, säger Marcus Lindstedt, Zynapps vd.

”Alla har gått in med hull och hår i Facebook och Googles tjänster utan att tänka på vad det faktiskt innebär.”

Zynapps app låter användarna samla personlig information som bilder, sms och platsdata krypterat.

Vi har laddat upp stora delar av våra liv till de här tjänsterna

Användarna kan söka igenom sin information och även reglera vilken data som delas till vilka appar.

”Vi ser det som en bank för din information. Du kan både dela ut den och återkalla den. Det är ett helt nytt sätt att tänka på”, säger Marcus Lindstedt.

Däremot kan Zynapp inte radera data som redan har delats med exempelvis Instagram eller Gmail. Det måste användarna göra själva.

”Vi har laddat upp stora delar av våra liv till de här tjänsterna. Affären handlar ofta om att sälja användarens data till högstbjudande. Bolagen tänjer på gränserna för vad som är moraliskt okej”, säger Marcus Lindstedt.

Zynapp lanserade sin app under hösten 2018 och har ett drygt halvår senare 15 000 registrerade användare. De flesta av dessa finns i USA, enligt Marcus Lindstedt.

”Vår affärsmodell är att ta betalt direkt av användarna. Vi är produkten – inte användarnas information, som i många andra fall.”

Kan man extrahera sin data från er app?

”Absolut. Man får göra vad man vill med den. Det är användarens data.”

Zynapp har inlett ett samarbete med Spotify och planerar att integrera tjänsten med flera andra konsumentappar.

Bolaget har hittills tagit in drygt 40 miljoner kronor i finansiering, enligt Nordic Tech List.

Pengarna kommer delvis från Marcus Lindstedt själv. Han grundade redan 1997 datorspelsbolaget Refraction Games.

Succétiteln ”Battlefield 1942” kom 2002 och senare slogs bolaget ihop med bolaget Dice, som 2006 såldes till Electronic Arts (EA).

En av Refraction Games andra grundare, Patrick Söderlund, blev hög chef inom EA och en av Sveriges högst avlönade näringslivschefer. Numera är han medgrundare till nybildade Embark Studios, som hoppas bli nästa stora svenska spelstudio.

”Spelbranschen är fantastiskt spännande”, säger Marcus Lindstedt.

”Men det här påverkar fler och är viktigt att lösa. Det har gått överstyr med vår personliga data.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera