Den kommersiella insamlingen av data får allt hårdare kritik.
Annonsfinansierade bolag som Facebook och Google beskylls för att slå mynt av sina användares privatliv.
Ett myller av företag tjänar pengar på att sälja platsdata som samlas in från tusentals smarta telefoner i Sverige, något Dagens Nyheter nyligen har uppmärksammat.
Startupbolaget Zynapp, som bildades 2015 och lanserade sin app i höstas, betonar att de har en annan affärsmodell.
”Vi vill hjälpa människor att få kontroll över sin data. Alla ska kunna använda sin egen information på ett bra och smart sätt”, säger Marcus Lindstedt, Zynapps vd.
”Alla har gått in med hull och hår i Facebook och Googles tjänster utan att tänka på vad det faktiskt innebär.”
Zynapps app låter användarna samla personlig information som bilder, sms och platsdata krypterat.
Vi har laddat upp stora delar av våra liv till de här tjänsterna
Användarna kan söka igenom sin information och även reglera vilken data som delas till vilka appar.
”Vi ser det som en bank för din information. Du kan både dela ut den och återkalla den. Det är ett helt nytt sätt att tänka på”, säger Marcus Lindstedt.
Däremot kan Zynapp inte radera data som redan har delats med exempelvis Instagram eller Gmail. Det måste användarna göra själva.
”Vi har laddat upp stora delar av våra liv till de här tjänsterna. Affären handlar ofta om att sälja användarens data till högstbjudande. Bolagen tänjer på gränserna för vad som är moraliskt okej”, säger Marcus Lindstedt.
Zynapp lanserade sin app under hösten 2018 och har ett drygt halvår senare 15 000 registrerade användare. De flesta av dessa finns i USA, enligt Marcus Lindstedt.
”Vår affärsmodell är att ta betalt direkt av användarna. Vi är produkten – inte användarnas information, som i många andra fall.”
Kan man extrahera sin data från er app?
”Absolut. Man får göra vad man vill med den. Det är användarens data.”
Zynapp har inlett ett samarbete med Spotify och planerar att integrera tjänsten med flera andra konsumentappar.
Bolaget har hittills tagit in drygt 40 miljoner kronor i finansiering, enligt Nordic Tech List.
Pengarna kommer delvis från Marcus Lindstedt själv. Han grundade redan 1997 datorspelsbolaget Refraction Games.
Succétiteln ”Battlefield 1942” kom 2002 och senare slogs bolaget ihop med bolaget Dice, som 2006 såldes till Electronic Arts (EA).
En av Refraction Games andra grundare, Patrick Söderlund, blev hög chef inom EA och en av Sveriges högst avlönade näringslivschefer. Numera är han medgrundare till nybildade Embark Studios, som hoppas bli nästa stora svenska spelstudio.
”Spelbranschen är fantastiskt spännande”, säger Marcus Lindstedt.
”Men det här påverkar fler och är viktigt att lösa. Det har gått överstyr med vår personliga data.”