Av kostnadsskäl väljer bara ett av fyra nystartade bolag att ta hjälp av en professionell grafisk designer när de ska välja en logotyp. Det vill det nystartade Stockholmsbolaget New Glue ändra på.
”Det är vanligt att en designer jobbar en månad med ett stort uppdrag och tar fram flera olika förslag. Men kunden sållar bort många alternativ redan tidigt i fasen. Hos oss kan designern ladda upp dem så att arbetet inte går till spillo”, säger vd:n Cris Westrell.
På New Glues digitala marknadsplats kan småföretagare registrera ett konto och bläddra igenom en bildbank. Om kunderna sedan hittar en intressant logotyp infogas deras företagsnamn automatiskt, utan att designern behöver göra något mer jobb.
Det gör processen kostnads- och tidseffektiv, enligt Cris Westrell.
”Vi vill inte ersätta den traditionella vägen för företag som har råd att betala kanske 30 000 för en helt skräddarsydd logga och grafisk profil. Utan New Glue ska fungera som ett komplement på marknaden.”
Formgivarna bestämmer själva vad de vill sälja sina logotyper för, men enligt Cris Westrell ligger snittpriset på ungefär 250 dollar i dagsläget, motsvarande 2 270 kronor.
”Det blir allt viktigare för nystartade bolag att se professionella ut, särskilt i olika digitala kanaler. Annars riskerar det påverka verksamheten negativt i längden.”
Nästan hela summan går till kreatören. I stället tjänar New Glue sina pengar på annan kringförsäljning och en valbar premiumversion.
Nu tar New Glue in 3 miljoner kronor i kapital från techprofilen Johan Hernmarck för att få fäste på marknaden.
”Vi behöver fortsätta investera en del i vår produktutveckling, men marknadsföringen är kanske ännu viktigare nu. Vi vill försöka växa med hjälp av partnerskap med banker och andra stora aktörer som riktar sig mot småföretag. Izettle vore till exempel en perfekt samarbetspartner”, säger Cris Westrell.
Johan Hernmarck var en av auktionssajten Traderas största ägare när bolaget förvärvades av Ebay 2006. För närvarande är han bland annat investerare i Stina Ehrenswärds hajpade it-säkerhetsbolag Yubico.
Läs mer: Johan Hernmarck blir styrelseordförande för skidkungens hyr- och säljsajt
New Glue grundades av Cris Westrell och Lucas Langen och har i dag 10 anställda i Stockholm, Berlin och Ukraina. I framtiden vill bolaget bredda sin affär genom att även designa annonser och hemsidor till småföretag.
”Nästa år ska vi sälja över 2 000 logotyper”, säger Cris Westrell.
Det finns konkurrenter på marknaden, till exempel amerikanska Tailor Brands som tagit in ungefär 185 Mkr i riskkapital.
”Konkurrenterna fokuserar på helt maskingjorda loggor med låg kvalité. De är heller inte unika utan säljs som mallar till många olika företag. Trots det går Tailor Brands extremt bra”, säger Cris Westrell.