Att fuska i spel som Super Mario hör till men i multiplayerspel, som World of Warcraft eller Counter Strike, är det ett problem som negativt påverkar andra spelare och är något som spelbolagen ständigt kämpar emot. De största spelbolagen, som Blizzard, har tagit fram egna lösningar för att arbeta mot fusket men för de mindre aktörerna finns det sällan tid eller pengar att göra det.
”I spel som Counter Strike kan man till exempel modifiera spelet så att väggarna renderas semitransparenta, vilket gör att du hela tiden kan se motståndarlaget. För de som besitter kunskapen är det en relativt enkel modifikation men man kan även köpa dessa modifikationer på nätet. Det här är jättestort”, säger Pierre Lindblad, medgrundare av Int3 software.
Läs även: Fares om sitt nya spel: ”Det är the shit”
Eftersom man inte hackar en spelserver så är försäljningen av den här typen av modifikationer inte direkt olaglig. Som första land i världen har däremot Sydkorea, som är en stor aktör för e-sport, förbjudit den här typen av fusk.
Men för att komma till rätta med problemet finns det andra vägar att gå, menar Int3 softwares grundare Pierre Lindblad, Andreas Hansson och Karl Svartholm. Göteborgsbolaget har ägnat de senaste två åren till att utveckla en antifuskmjukvara. Det handlar dock inte om att stoppa fusket. Istället kartlägger man det.
”Vi blockerar inte fusk, utan vi övervakar det. Vi har sedan professionella analytiker som analyserar och sammanställer fuskrapporter som presenteras till spelbolagen. Varje spelaktör har därefter fullständig kontroll över hur de vill hantera ärendet, ofta handlar det väl om att varna eller stänga av spelaren”, säger Pierre Lindblad.
Anledningen till att bolaget, till skillnad från sina konkurrenter, inte blockerar en viss typ av fusk är att det kan ge hackaren en alltför bra förståelse för hur mjukvaran fungerar och därmed inte stoppa fusket i längden, enligt Pierre Lindblad.
”Om du försöker ändra på något och det inte går, så vet du att det är något produkten blockerar. När du väl vet vad produkten blockerar är det bara att försöka ta sig förbi det”, säger Pierre Lindblad.
Läs även: Battlerite fortsatt succé för Skövdestudio
Int3 säljer tjänsten till spelbolag och har nu ett avtal på gång med sin första betalande kund, Skövdebolaget Stunlock Studios. Stunlock har bland annat lanserat onlinespelet Battlerite.
”När vi är färdiga med Stunlock-integrationen ser vi fram emot att börja expandera på riktigt”, säger Pierre Lindblad.
Bolaget har precis tagit in 1 miljon kronor av Chalmers Ventures och Almi Invest.