Hoppa till innehållet

De vinner på årets begagnade julklapp

Det återvunna plagget har utsetts till årets julklapp 2018. Förutom de fysiska secondhand-butikerna kan techbolaget Sellpy dra nytta av hajpen.

Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.
Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.Foto: pressbild

Sommarens torka i Sverige har inte bara skapat klimatångest hos många svenskar. Det har även fått analysbolaget HUI Research att ta ett nytt grepp om årets julklapp – vilket i år är ”det återvunna plagget”. 

Det kan både röra sig om kläder producerade av återvunnet material och begagnade kläder. Ett av bolagen som kan vinna på en ökad hajp kring secondhand är techbolaget Sellpy som fungerar som en marknadsplats för begagnade kläder. 

”Det var en väldig positiv överraskning. Vi har länge kämpat för att fler ska handla begagnat och att ge bort begagnat har varit en ännu större tröskel att komma över. Det gäller för hela branschen och inte bara för oss, så det här är otroligt kul”, säger Sellpys medgrundare och vd Michael Arnör. 

Marknadsplatsen Tradera, som är en av de största aktörerna på begagnat, uppger att handeln av secondhand-mode på sajten har ökat med 34 procent de senaste tre åren. Och det är kvinnor som går i bräschen för trenden. Enligt en undersökning som Sifo Kantar har genomfört uppger 45 procent av kvinnor i åldern 18–29 att de är mer benägna att handla begagnat i dag än för tre år sedan.

Till skillnad från att sälja via exempelvis Blocket och Tradera krävs det mindre handpåläggning att sälja på Sellpy, men det man slipper i ansträngning betalar man genom att dela vinsten med bolaget.

”Man handlar till sina barn och sin partner men inte direkt presenter, det hoppas vi kunna göra betydligt mycket mer av i år. Vi skulle nog ändå kunna påstå att vi är Sveriges största försäljare av årets julklapp”, säger Michael Arnör. 

Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor.

Läs mer: H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen 

Enligt HUI Research uppfyller det återvunna plagget alla tre kriterier för årets julklapp – den representerar vår tid, har fått ett nyväckt intresse under året, samt svarar för ett högt försäljningsvärde eller säljs i ett stort antal enheter. 

För Sellpy har hajpen kring begagnat och bolagets tjänst märkbart ökat det senaste året. Det har även orsakat långa väntetider för säljare att få upp sina plagg på sajten, vilket bolaget tidigare kritiserats för. Sedan i våras har bolaget bland annat förstärkt sin lagerkapacitet och anställt ytterligare ett hundratal personer.

”Det är verkligen fullt ös. Väntetiderna är betydligt kortare för säljarna och vi säljer betydligt mer nu än vad vi gjorde innan sommaren”, säger Michael Arnör.

Sellpy har tidigare tagit in cirka 55 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.

Läs även: Fjolårets julklapp: Elcykeln

Här är alla tidigare vinnare:

• 1988 Bakmaskinen
• 1989 Videokameran
• 1990 Woken
• 1991 CD-spelaren
• 1992 TV-spelet
• 1993 En doft (parfym)
• 1994 Mobiltelefonen
• 1995 CD-skivor
• 1996 Internetpaket
• 1997 Elektroniska husdjur
• 1998 Dataspelet
• 1999 Böcker
• 2000 DVD-spelaren
• 2001 Ett verktyg
• 2002 Kokboken
• 2003 Mössan
• 2004 Platt-tv
• 2005 Pokerset
• 2006 Ljudboken
• 2007 Gps
• 2008 Upplevelse
• 2009 Spikmatta
• 2010 Surfplatta
• 2011 Färdigpackad matkasse
• 2012 Hörlurarna
• 2013 Råsaftcentrifug
• 2014 Aktivitetsarmbandet
• 2015 Robotdammsugare
• 2016 VR-glasögon
• 2017 Elcykel
• 2018 Det återvunna plagget

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera