Sommarens torka i Sverige har inte bara skapat klimatångest hos många svenskar. Det har även fått analysbolaget HUI Research att ta ett nytt grepp om årets julklapp – vilket i år är ”det återvunna plagget”.
Det kan både röra sig om kläder producerade av återvunnet material och begagnade kläder. Ett av bolagen som kan vinna på en ökad hajp kring secondhand är techbolaget Sellpy som fungerar som en marknadsplats för begagnade kläder.
”Det var en väldig positiv överraskning. Vi har länge kämpat för att fler ska handla begagnat och att ge bort begagnat har varit en ännu större tröskel att komma över. Det gäller för hela branschen och inte bara för oss, så det här är otroligt kul”, säger Sellpys medgrundare och vd Michael Arnör.
Marknadsplatsen Tradera, som är en av de största aktörerna på begagnat, uppger att handeln av secondhand-mode på sajten har ökat med 34 procent de senaste tre åren. Och det är kvinnor som går i bräschen för trenden. Enligt en undersökning som Sifo Kantar har genomfört uppger 45 procent av kvinnor i åldern 18–29 att de är mer benägna att handla begagnat i dag än för tre år sedan.
Till skillnad från att sälja via exempelvis Blocket och Tradera krävs det mindre handpåläggning att sälja på Sellpy, men det man slipper i ansträngning betalar man genom att dela vinsten med bolaget.
”Man handlar till sina barn och sin partner men inte direkt presenter, det hoppas vi kunna göra betydligt mycket mer av i år. Vi skulle nog ändå kunna påstå att vi är Sveriges största försäljare av årets julklapp”, säger Michael Arnör.
Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor.
Läs mer: H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen
Enligt HUI Research uppfyller det återvunna plagget alla tre kriterier för årets julklapp – den representerar vår tid, har fått ett nyväckt intresse under året, samt svarar för ett högt försäljningsvärde eller säljs i ett stort antal enheter.
För Sellpy har hajpen kring begagnat och bolagets tjänst märkbart ökat det senaste året. Det har även orsakat långa väntetider för säljare att få upp sina plagg på sajten, vilket bolaget tidigare kritiserats för. Sedan i våras har bolaget bland annat förstärkt sin lagerkapacitet och anställt ytterligare ett hundratal personer.
”Det är verkligen fullt ös. Väntetiderna är betydligt kortare för säljarna och vi säljer betydligt mer nu än vad vi gjorde innan sommaren”, säger Michael Arnör.
Sellpy har tidigare tagit in cirka 55 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.
Läs även: Fjolårets julklapp: Elcykeln
Här är alla tidigare vinnare:
• 1988 Bakmaskinen
• 1989 Videokameran
• 1990 Woken
• 1991 CD-spelaren
• 1992 TV-spelet
• 1993 En doft (parfym)
• 1994 Mobiltelefonen
• 1995 CD-skivor
• 1996 Internetpaket
• 1997 Elektroniska husdjur
• 1998 Dataspelet
• 1999 Böcker
• 2000 DVD-spelaren
• 2001 Ett verktyg
• 2002 Kokboken
• 2003 Mössan
• 2004 Platt-tv
• 2005 Pokerset
• 2006 Ljudboken
• 2007 Gps
• 2008 Upplevelse
• 2009 Spikmatta
• 2010 Surfplatta
• 2011 Färdigpackad matkasse
• 2012 Hörlurarna
• 2013 Råsaftcentrifug
• 2014 Aktivitetsarmbandet
• 2015 Robotdammsugare
• 2016 VR-glasögon
• 2017 Elcykel
• 2018 Det återvunna plagget