Finansbranschen behöver effektiviseras i stort, men kanske är det extra tydligt när det kommer till lån. Det finns en allmän konsensus om att storbankernas räntemarginaler är för höga och bankdirektörerna instämmer själva i att de har dyra och ineffektiva system. Kunderna som får betala notan är missnöjda, men det är svårt att hitta alternativ till de traditionella bankerna och så har det fortsatt år efter år. Många kunder skulle gärna flytta sina lån från sin befintliga bank till en digital utmanare vilket innebär att efterfrågan på lån finns där ute. Det som i många fall saknas är kapitalet som ska lånas ut, trots att marknadens aktörer samtidigt söker med ljus och lykta efter avkastning. Utmaningen ligger i förtroende.
Finansbranschen bygger på förtroende och även om förtroendet för de etablerade aktörerna under de senaste decennierna har naggats i kanten är det svårt för nya aktörer att slå sig in i branschen och på riktigt utmana storbankerna. Även om konsumenterna är villiga att flytta sina lån, så är en stor del av utmaningen att bygga förtroende bland kapitalmarknadens aktörer och få finansiering för vidare utlåning. Detta faktum har många fintech-företag underskattat, något vi inte minst sett på sistone då uppstickaren Alma Bolån tvingades lägga ned verksamheten just på grund av bristande finansiering. Förtroende är något man skapar över tid genom att hela tiden leverera på det man säger att man ska göra. Man behöver visa på historik, vilket minst sagt är en utmaning för en ny aktör.
Det har blivit alltmer tydligt att många låneutmanare underskattar svårigheten i finansieringen. Dagens banker har höga operativa kostnader som en följd av uråldriga och ineffektiva system, men har ett effektivt maskineri gällande finansiering. Utmanarna har i många fall betydligt effektivare it-system, men har i de flesta fall högre kostnad av kapital eller saknar helt finansiering för vidare utlåning. För att det på riktigt ska ske en förändring som utmanar storbankernas oligopol behöver det finnas fler utmanare där medarbetarna har erfarenhet, kunskap och nätverk gällande finansiering utan att tappa fokus på tekniken. Men det behövs också att debatten gällande fintech på riktigt lyfter vikten av finansiering för att storbankerna ska kunna utmanas.
Här kan våra pensionsförvaltare göra betydande insatser. Såväl AP-fonderna som aktörer som Alecta, AMF och alla andra institutioner som ansvarar för våra framtida pensioner kan på allvar göra skillnad om exempelvis delar av deras enorma ränteportföljer dedikerades till att hjälpa våra medborgare att sänka kostnader för bolån och andra konsumentrelaterade krediter. I ett samhälle där vi alla vet att våra framtida pensioner kommer att vara otillräckliga skulle kapitalmarknaden enkelt kunna bidra till lägre räntekostnader, vilket i sin tur skulle frigöra kapital till ett ökat privat pensionssparande. Dessutom skulle detta kunna ge pensionsförvaltarna en attraktiv avkastning. En tydlig win-win-lösning med andra ord. För alla utom bankerna.
Bristen på utvecklare lyfts ofta som en utmaning för fintech-företagen. Även om de flesta nya digitala företag är i behov av utvecklare så är det i större utsträckning bristen på finansiering för vidare utlåning som gör att de nya kreditutmanarna inte lyfter. Ett bolag som har en välordnad finansiell struktur på plats har betydligt bättre förutsättningar för att förändra finansbranschen. Sverige har flera framgångsrika fintech-företag men det är få som på riktigt kan utmana dagens banker. Sverige domineras totalt av bankoligopolet och det verkar svårare i Sverige än i många länder att på riktigt utmana detta.
Om Sverige ska kunna bli en framstående fintech-nation där man på riktigt bryter storbankernas dominans måste man flytta fokus från att endast prata tech till att se på hur man kan underlätta för fintech-aktörernas finansieringsstruktur. Ju tydligare riktlinjer som finns desto bättre förutsättningar finns det för att storbankernas oligopol kan brytas, vilket både konsumenter och samhället tjänar på.
Det tar tid att förändra människors uppfattning och beteende. Det gäller inte bara kundernas beteende och uppfattningar utan det gäller även myndigheter, kapitalmarknaden, politiker, beslutsfattare och media. I många fall har konsumenterna kommit längre i sitt förändrade beteende. För många fintech-företag är det svårare att utmana etablerade sanningar bland övriga grupper än just hos konsumenterna. I begreppet Fintech är Fin i många fall underskattat.
Erika Eliasson, kommunikationschef på Lendify.
Ann Grevelius, investerare, rådgivare i fintech-sektorn och styrelseordförande i robotrådgivaren Opti.