Senast i maj fick E-sportförbundet avslag på sin ansökan om medlemskap i Riksidrottsförbundet.
För många är fortfarande ordet ”e-sport” något främmande. På sin höjd kan de känna igen det som datorspelande ungdomar som ”slösar bort sin tid”. Så är det givetvis inte. Lika lite som de tusentals svenska ungdomar som varje år lägger ner timtals på att jaga en karriär inom proffsfotboll eller någon annan sport.
Sverige har en lång och framgångsrik historia inom e-sporten. Vi tenderar att fostra framstående lag och spelare i speltitlar som kräver den högsta nivån av kunskap och skicklighet, vilket ofta innebär tusentals timmar av träning. Med andra ord jämförbart med vilken annan sport som helst.
På gräsrotsnivå finns stora ambitioner hos killar och tjejer, något som tas tillvara på av gymnasieskolor som erbjuder e-sportutbildningar. E-sport finns helt enkelt i vårt DNA i dag.
En rad olika rapporter pekar på att e-sport är en av de snabbast växande sporterna i världen vad gäller antalet utövare, tittarsiffror, omsättning och engagemang. Något som även fått aktörer inom traditionella idrotter att ge sig in i e-sporten. Det globala fotbollsorganet Fifa arrangerar, till exempel, numera även e-World Cup. Trots det stora genomslaget lyser svenska politiker med sin frånvaro.
I vårt grannland Finland ser vi en annan, mer progressiv bild. De har inte bara noterat utvecklingen utan även tagit den till sig. Stödet från regeringshåll har gett spelare samt organisationer både tydligare strukturer och en plan framåt. Det har även gett dem bättre hjälp med att bedriva sina verksamheter och att tävla på en hög nivå. E-sporten har dessutom fått en större roll inom utbildning och integration.
Finlands främjande av e-sporten stannar inte där. Genom att ta fram turneringsstrukturer på olika nivåer, spellicenser för aktiva utövare och hela tiden arbeta för att öka kännedomen har landet gett e-sporten en långsiktig grund att växa på.
Även i Danmark är stödet påtagligt. Där finns en tydlig strategi som syftar till att förbättra affärsmöjligheterna och en god utveckling för gräsrötterna. Dessutom var den tidigare statsministern Lars Løkke Rasmussen en flitig besökare då det arrangerades stora e-sportevenemang i landet. Under dessa besök har han talat om hur evenemangen, och dess publik, är framtiden.
Vi behöver se ett liknande stöd för e-sporten även här i Sverige. För i slutänden bör våra ambitioner smälta samman. Det handlar om att stärka e-sportens status, både i Sverige och globalt, så att den svenska e-sportbranschen blir något för andra länder att se upp till och inspireras av. För att det ska hända krävs ett gemensamt krafttag.
Med engagerade politiker kan vi tillsammans utarbeta en långsiktig nationell plan och leda e-sportens utveckling och status i Sverige. Det är då vi på allvar kan bana väg för och legitimera branschen, vilket i sin tur ger Sverige de förutsättningar som behövs för att haka på utvecklingen vi ser i våra grannländer samt i andra delar av världen.
Vi får då också bättre möjligheter att bygga vidare på svenska e-sportsframgångar - fostrandet av stjärnor, lag och evenemang i världsklass. Ett annat viktigt mål är att göra strukturerad e-sport tillgänglig för fler.
Sverige står i dag, genom både G-Loot och Dreamhack, värd för stora turneringar i några av världens främsta datorspel. Redan nu i helgen arrangerar G-Loot turneringen ”GLL Grand Slam: PUBG Classic i Stockholm” och i oktober genomförs ”DreamHack Masters” i Malmö. Många av evenemangen lockar miljonpublik från hela världen på samma nivå som ett handbolls-VM.
Det är utmärkta tillfällen för våra politiker att ta efter sina nordiska kollegor och visa engagemang genom att besöka några av eventen. Det ger även en möjlighet för Sverige att påbörja ett återtagande av den globala ledarposition svensk e-sport en gång haft.
Statsminister Stefan Löfven, kultur- och idrottsminister Amanda Lind och andra intresserade har med andra ord goda chanser att redan nu besöka evenemang i världsklass och visa vilken ställning den svenska e-sporten ska ha.
Simon Sundén, chef för e-sport och GLL på G-Loot
Tomas Lyckedal, strategichef på Dreamhack