Annons
Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på den digitala vårdcentralen Min Doktor.

Debatt: ”Ersättningsnivån är helt rimlig”

Så blir kundtjänsten mer effektiv och mindre kostsam SPONSRAT AV IBM

Såddinvesterare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Debatt: ”Ersättningsnivån är helt rimlig”

Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på den digitala vårdcentralen Min Doktor.
Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på den digitala vårdcentralen Min Doktor.
Sjukvårds- och folkhälsoministern Gabriel Wikström för att sänka ersättningen för digitala vårdcentraler. Nu svarar aktören Min Doktor. ”Ersättningsnivån är inte alls för hög, snarare i minsta laget”, skriver Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den ersättning som utgår för digitala läkarbesök idag är helt rimlig för den tjänst som Min Doktor levererar. Vi hänvisar till en studie gjord av Björn Ekman på Lunds universitet som jämför produktionskostnader av digitala vårdbesök (cirka 1000 kr) och fysiska vårdbesök (cirka 1700 kr). 

Läs även: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas 

Den direkta ekonomiska besparingen är uppenbar. Till det kommer den indirekta besparingen, som utgörs av insparade resor till vårdcentraler, arbetstid som inte går förlorad och åkommor som behandlas i tid. 

Min Doktor (NTL) grundades 2013 och har sedan starten handlagt cirka 80 000 patientärenden. Lösningen är baserad på skriftlig kommunikation, en strukturerad datainsamling av samma besvärsspecifika frågor som läkaren annars ställer inne i besöksrummet.

Våra läkare kan vid behov skicka patienten för provtagning eller radiologi på en fysisk mottagning. Detta innebär en kvalitetssäkring, att vi kan behandla fler åkommor och möjliggör både exspektans och uppföljning – allt ingår i en och samma ersättning från det offentliga vilket gör det kostnadseffektivt för samhället. 

Den ersättningsnivå som finns idag är alltså inte alls för hög, den är tvärtom i lägsta laget.

Läs mer: Hon tvingas bort från Min Doktor: ”Behöver olika ledare i olika faser”

Den medicinska kvaliteten, patientsäkerheten, håller vi högst. Det är vår kärnverksamhet och anledningen till vår existens. Våra 50 specialistläkare, vårt kvalitetsteam och hela huvudkontoret på 75 personer i Malmö är starkt engagerade i ambitionen att vara den bästa vårdgivaren i branschen. 

Den ersättningsnivå som finns idag är alltså inte alls för hög, den är tvärtom i lägsta laget.

I det ingår också att ta också stort ansvar för den ekonomiska effekt vi har på samhället. Vi vill inte driva överkonsumtion av vård och 21 procent av alla ärenden som kommer in hänvisas direkt till 1177 eller fysisk vård. Dem begär vi ingen ersättning för och vi betalar dessutom tillbaka patientavgiften.  

Det är en god ambition att Sverige vill bli bäst på e-hälsa, att ta teknik till hjälp för att effektivisera vårdens arbetsprocesser och kunna skala upp resurserna för att möta de ökande behoven av vård. Flera studier visar att digitaliseringen av vården innebär en potentiell besparing på miljarder. 

Läs även: 7 startupbolag som vill digitalisera vården

Då behövs ersättningssystem som premierar utvecklingen av digitala lösningar, sensorer och andra uppkopplade instrument som kan komplettera termometern i husapoteket och flytta en stor del av vården till hemmet. Och för det behövs externa innovationer, det offentliga kan inte och ska inte ge sig på att utveckla egna lösningar och konkurrera med så kallade snabb-växare som skapar jobb och skatteintäkter. 

Att börja med att begränsa möjligheterna till utveckling kan aldrig vara rätt metod för att lösa den omställning som krävs i vården. Man kommer aldrig göra besparingar om man inte först gör investeringen. Ställ istället höga krav på kvalitet, transparens och arbete med minskad antibiotikaanvändning på oss underleverantörer och upphandla smart. Använd oss som det komplement vi är.

Läs även: Kry: ”Onlinevård är inte dyrare än fysisk vård” 

Som minister kan Gabriel Wikström ta ledarskap och få landstingen att driva denna utveckling gemensamt istället för att alla ska sitta på sin egen kammare och utveckla ännu fler system som inte kommunicerar, egna regelverk och modeller för respektive landsting. Digitalisering bryter ner geografin och vård är en nationell angelägenhet. 

Daniel Persson är affärsutvecklingsansvarig på Min Doktor.

 Detta är en debattartikel. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!


 Läs även: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas  Foto: Erik Nylander/ TT
Sjukvårds- och folkhälsoministern Gabriel Wikström ställer sig positiv till digitala vårdcentraler men anser att ersättningssystemet måste ändras. ”Dagens ersättningssystem gör incitamenten för höga för att öppna digitala vårdcentraler.”


 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post