Hoppa till innehållet

Debatt: EU-lagen slår mot musikskapare på Youtube – dags för förändring

Musiktjänster som Spotify och Apple Music betalar licenspengar till artister medan EU:s lagstiftning låter både Google och Youtube slippa undan. Det måste förändras, skriver en rad företrädare för musikbranschen.

Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim, Elisabet Widlund, vd Musikförläggarna, Alfons Karabuda, ordförande Sveriges kompositörer och textförfattare, Martin Jonsson Tibblin, ordförande Föreningen svenska tonsättare
Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim, Elisabet Widlund, vd Musikförläggarna, Alfons Karabuda, ordförande Sveriges kompositörer och textförfattare, Martin Jonsson Tibblin, ordförande Föreningen svenska tonsättareFoto: Press

Musik väcker fantastiska känslor och skapar identitet på ett unikt sätt. Få har missat det svenska musikundret och vad det gjort för Sverigebilden utomlands. En blomstrande svensk musikkultur gynnar dessutom hela vår ekonomi och innovationskraft. 

Men för att dessa värden fortsatt ska berika Sverige krävs det akuta åtgärder. Just nu lider musikbranschen av ett föråldrat EU-regelverk som innebär att medan tjänster som Spotify betalar upphovsrättsersättningar till artister tillåts både Youtube och Googles plattformar smita undan. Vi välkomnar därför EU-kommissionens förslag till harmoniserad upphovsrättslagstiftning, som regeringen nu ska ta ställning till. 

Men vi ser en risk att förslaget om ansvar för digitala plattformar, så som Facebook och Youtube, blir urvattnat. Många tar musikskaparnas arbete för givet och det finns fortfarande länder inom EU som är kritiska till förslaget. 

Dagens föråldrade lagstiftning som reglerar hur plattformar ska hantera upphovsrättsligt skyddat material är äldre än plattformarna själva. Den förlegade lagstiftningen gör att plattformar, som ofta har som affärsmodell att sälja annonser riktade till kulturkonsumenterna, kan hänvisa till den så kallade Safe Harbor-regeln. Det är ett undantag för tjänsteleverantörer som hävdar att de bara vidarebefordrar information och därför inte bär något ansvar för materialet.

Läs mer: Musikstjärnornas techbolag säkrar avtal med låtskrivarjättar

Det befintliga EU-regelverket har skapat en situation där musikskapare inte får tillräckligt betalt för sina verk, medan stora bolag tjänar mångmiljardbelopp tack vare just det kreativa innehåll som finns på plattformarna. Ur ett användarperspektiv skulle värdet av dessa plattformar minska väsentligt utan den musik som finns där. En undersökning från 2015 visade att kulturellt innehåll stod för 62 procent av plattformarnas intäkter. 

Det juridiska läget skapar en obalans mellan parterna. När Stim och andra rättighetsorganisationer världen över representerar musikskapare och förlag i förhandling med plattformarna, har plattformarna ett överläge. Varför ska de betala enligt samma villkor som andra, när de egentligen inte ens måste ha ett avtal? Det drabbar musikskaparna, som med detta har en vingklippt position redan från början. 

Problemet handlar inte bara om vem som har rätt till värdet som musiken skapar, utan även om en snedvridning av marknaden som kommer att drabba utvecklingen och i förlängningen konsumenterna. Att det ska råda lika villkor för en sund konkurrens är en viktig marknadsprincip som många värnar. I musikbranschen borde den mest grundläggande regeln, att betala för musiken som används, förstås gälla för alla som tillgängliggör musik. 

Läs mer: Svenska låtskrivare får sina Spotify-pengar i juni

Det är orimligt att företag som säljer abonnemang för att kunna lyssna på musik, till exempel Spotify och Apple Music, betalar licenser för det, medan andra plattformar, som Youtube och Facebook, kan undvika att göra det. Det är inte en hållbar marknad, vare sig för musikskapare, musikanvändare eller för nya teknikföretag som vill ta sig in i branschen. 

EU-kommissionen har insett problemet och försöker nu råda bot på det. Det så kallade copyrightdirektivet behandlas under hösten både i Europaparlamentet och i Ministerrådet, där den svenska regeringen ska göra sitt ställningstagande.

Regeringen har genom flera lovvärda initiativ på kultur- och immaterialrättsområdet visat att man har ambitioner att lyfta upphovsrättens betydelse. För att verkligen åstadkomma långsiktig förändring är det nu upp till bevis. Även om den politiska processen utvecklas i rätt riktning, finns det hög risk att EU-kommissionens förslag urvattnas och att det slutgiltiga lagförslaget inte blir det verktyg som så många musikskapare behöver för att kunna överleva i en digital värld. 

Svenska regeringen måste därför stå upp för sina löften om att främja de kulturella och kreativa näringarna och säkerställa en lagstiftning som skyddar musikskapandet och möjliggör en långsiktigt hållbar digital musikmarknad. 

Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim

Alfons Karabuda, ordförande Sveriges kompositörer och textförfattare

Elisabet Widlund, vd Musikförläggarna

Martin Jonsson Tibblin, ordförande Föreningen svenska tonsättare

Fakta:

EU-kommissionen lade i september 2016 fram ett förslag till ny europeisk upphovsrättslagstiftning. Enligt det nya förslaget ska också digitala tjänster som använder upphovspersoners innehåll i sin affärsmodell, som till exempel Google och Youtube, inte längre omfattas av undantag, utan måste, som andra tjänster, börja betala för innehållet. Just nu behandlas frågan i EU och beslut ska tas under 2018.

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera