Hoppa till innehållet

Debatt: Facebook-chefen Nick Clegg uppmanar EU att riva ned murar

Länder som Kina, Ryssland och Turkiet utgör ett verkligt hot mot det öppna internet. EU:s svar borde inte vara att bygga murar runt sig, utan snarare riva ner dem. Det skriver Nick Clegg, global kommunikationschef på Facebook och tidigare vice premiärminister i Storbritannien, på Di Digital Debatt.

Nick Clegg är global kommunikationschef på Facebook, och var tidigare vice premiärminister i Storbritannien.
Nick Clegg är global kommunikationschef på Facebook, och var tidigare vice premiärminister i Storbritannien.Foto: Kirsty Wigglesworth.

Det har länge varit de europeiska beslutsfattarnas vision att göra kontinenten till ett centrum för digital innovation för att konkurrera med USA:s västkust och Kina. Med nästan en halv miljard människor i några av världens mest avancerade ekonomier finns det ingen anledning för Europa att släpa efter.

EU producerar just nu en rad nya utkast till förordningar, inklusive ”Digital Services Act” som täcker allt från desinformation till app-butiker. Europa har länge varit en pionjär inom internetreglering – som den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) har visat – och mycket av det förordningen gör kommer efterföljas på annat håll. Att få det här rätt är viktigt, inte bara för EU, utan även för framtidens internet, särskilt när rivaliteten mellan USA och Kina intensifieras.

Framtiden för det globala internet som vi känner det i dag är långt ifrån säker. Den kinesiska modellen – med segregation och omfattande övervakning – utgör en verklig risk för det öppna internet som miljarder användare runt om i världen uppskattar. Andra länder, som Ryssland och Turkiet, har infört liknande åtgärder för att bygga digitala murar och bedriva ”datasuveränitet”.

Mycket av det EU strävar efter är förankrat i värderingar som yttrandefrihet, integritet, öppenhet och individers rättigheter. När de nya reglerna skrivs måste dessa värden skyddas aktivt. Men när internet fragmenteras står Europa inför ett grundläggande val: utforma regler för att hålla internet öppet och globalt – eller bygga barriärer runt kontinenten?

Strävan att göra det senare alternativet är förståeligt, särskilt när andra nationer spänner sina digitala muskler. Men Europas konkurrenskraft är fortfarande beroende av öppna globala marknader och obehindrad handel inom den enskilda marknaden. Det är oroande att vissa myndigheter och regeringar i allt högre grad agerar ensidigt inom EU. 

Förra veckan rapporterade Financial Times att myndigheter har en ”hit list” över åtgärder som till stor del fokuserar på amerikanska teknikföretag. Till exempel har det fria flödet av data mellan EU och tredjeländer ifrågasatts, vilket potentiellt kan hindra européernas tillgång till vardagliga tjänster som online-shopping, videokonferenser och sociala medier.

En övergång till digital protektionism skulle vara självförgörande. I stället för att sätta Europa i framkant skulle det kunna påskynda splittringen av internet och placera Europa på åskådarbänken medan amerikanska och kinesiska företag får dominera.

Jag må jobba i Silicon Valley, men jag är en stolt europé. Jag har arbetat både i Europeiska kommissionen och som ledamot i Europaparlamentet. Jag skulle älska om nästa Google eller Alibaba uppstår i Europa. Men det kommer inte att hända av en slump. Politiska beslutsfattare i Europa måste maximera kontinentens styrkor – topptalanger, en stor konsumentmarknad, förstklassiga universitet – och ta itu med dess svagheter – bristen på djupa och likvida kapitalmarknader och ett växlande engagemang för entreprenörskap och innovation.

Framförallt måste EU:s beslutsfattare skapa en gränslös europeisk marknad. Om de många politiska deklarationerna till förmån för en inre digital marknad hade genomförts, skulle detta redan ha blivit verklighet. Men det är det inte. För att en startup exempelvis baserad i Lissabon ska kunna sälja till hela EU måste företaget fortfarande navigera mellan olika lagar kring fastighetsrätt, licensregler och andra hinder för leverans av varor.

Detta är ännu mer kritiskt i kölvattnet av coronaviruset eftersom företag använder data och digitala verktyg för att anpassa sig till den nya verkligheten. Att nå kunder online är nu centralt för hur européer gör affärer.

Suveränitet kontra konkurrenskraft är ett icke-val. EU kan ha båda. Dessutom kan interna hinder tas bort utan att nya sådana skapas för företag som vill nå större delen av världens onlinepopulation utanför EU:s gränser. EU:s uppdrag är trots allt att riva väggar, inte bygga nya.

Nick Clegg, global kommunikationschef på Facebook.

Vice premiärminister i Storbritannien mellan 2010 och 2015 (för Liberaldemokraterna).

Läs mer: Brittisk ex-minister blir ny toppchef på Facebook

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera