Hoppa till innehållet

Debatt: Femtech är en bortglömd guldgruva

Smarta innovationer för den kvinnliga kroppen är en bristvara och världens bolag har missat möjligheten att tjäna miljarder på en bortglömd men kapitalstark grupp. Det skriver debattörerna och de digitala affärsutvecklarna Sofia Hellsten och Elin Westerberg.

Elin Westerberg och Sofia Hellsten medverkar under Gather-festivalen.
Elin Westerberg och Sofia Hellsten medverkar under Gather-festivalen.Foto: Privat

Våren 2014 lanserade Apple, med buller och bång, samt en hel del skryt, sin nya app, ”Health kit”. Denna 'wonder'-app sades kunna göra allt från att hålla koll på ditt natriumintag till att följa din dagliga rörelse. Bolaget hade dock missat att inkludera en liten detalj i katalogiseringen av kroppsliga tillstånd: menscykeln.

Vi har aldrig under våra snart 30 år på jorden känt behovet av att hålla koll på våra natriumnivåer. Däremot vill vi mer än gärna veta när vi ska vara beredda med menskoppen. 

Att kvinnokroppens (och här ska det tilläggas att vi i denna artikel refererar “kvinna” till en människa av biologiskt kvinnligt kön, med dubbla X-kromosomer, vagina, bröst, livmoder, äggstockar etc.) behov mentalt bortsorteras eller exkluderas i produkt- och tjänsteutveckling är inte bara regelrätt idioti utifrån ett marknadsperspektiv utan har också skapat allvarliga, och i vissa fall direkt farliga, produktbrister.

Kvinnor som är med i bilolyckor löper till exempel 47 procent större risk för mycket allvarliga bilbältsskador jämfört med män. Varför? Jo, anledningen är helt enkelt den att trots att kvinnans kropp skiljer sig både i form och storlek från mannens, har krocktester för personbilar historiskt sett endast gjorts med manliga testdockor. Först 2009 började utvecklingen av testdockor med kvinnokropp. Sug på den. 

Kvinnor som är med i bilolyckor löper 47 procent större risk för mycket allvarliga bilbältsskador jämfört med män

Inte ens i mensskyddsindustrin ser vi särskilt stor innovationshöjd. Med ca 3,7 miljarder kvinnor som var och en i snitt menstruerar 6,5 år under sin livstid saknas inte direkt marknadsunderlag för nya produkter. Trots detta har ynka tre innovationer nått masskonsumtion på menskyddsarenan de senaste två seklen. Tampongen, bindan och menskoppen. Tre ynka innovationer på nästan 200 år! 

Varför är då kvinnan förbisedd eller rent av bortglömd i innovationsprocessen, så som i både Apples och bilföretagens fall?

En bidragande faktor till avsaknaden av “kvinnovationer” är näringslivets avsaknad av kvinnor som fattar beslut kring hur pengar ska spenderas eller produkter utvecklas. Antingen har du i snitt 70 procent män att övertala i ledningsgruppen eller också ska du pitcha en affärsidé framtagen för kvinnokroppen till ett gäng som aldrig haft varken livmoder eller vagina. Som grädde på moset finns det risk för att de ser dig som oerfaren snarare än lovande

Läs mer: Män rankades högre än kvinnor av riskkapitalister – trots liknande prestationer 

Allt från den diskreta och smarta bröstpumpen Willow, till Maven, en digital kvinnoklinik à la Kry

Tack och lov har i alla fall vissa förstått att det finns vinster att göra även på produkter för kvinnor. Femtech, ett begrepp myntat av Clue-grundaren Ida Tin, är ett område som uppskattas till 200 miljarder dollar och som redan spottar ur sig produkter och tjänster som levererar värde bättre än vad existerande marknad har erbjudit. Allt från den diskreta och smarta bröstpumpen Willow, till Maven, en digital kvinnoklinik à la Kry, den omtalade menstrosan Thinx och mensdisken Flex – för att nämna några. En annan favorit är det smarta knipägget Elive med tillhörande träningsapp. Behöver vi ens säga att den står på vår önskelista inför julen 2017?

Läs mer: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner 

Fram till nu har exempelvis marknaden för mensskydd nöjt sig med att vidareutveckla ett befintligt produktutbud (till och med cellulosabindan är en restprodukt från första världskrigets bandageförråd), istället för att gå tillbaka till ritbordet och ta fram något som på riktigt motsvarar kvinnans behov. Och på samma sätt som Blockbuster inte anade oråd när Netflix först började hyra ut DVD:er på nätet verkar inte heller etablerade aktörer så som Procter & Gamble eller Essity förstå hotet från menstrosan Thinx. Fler variationer av bindor gör oss inte direkt euforiska när det jobbigaste egentligen är att hålla på att byta mensskydd över huvud taget.

Låt oss hoppas att killarna (och tjejerna) som i dag sitter på pengarna förstår att det finns investeringsguld att gräva och att de samtidigt faktiskt inser innovationens potential att göra något bra för kvinnokroppen. Kanske vore det annars ett gyllene tillfälle att återanvända en tidigare beprövad sanningsdom: “Förändra er eller dö”.

Sofia Hellsten och Elin Westerberg håller under Gather-festivalen 14–16 september föredrag på temat Hacking The Female Body. Till vardags arbetar de med affärsutveckling på Great Works/Making Waves.

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera