Annons

Debatt: Mod krävs om svenska teknikbolag ska vinna det förarlösa racet

Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound.
Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound. Foto: Press, Karin Olander
Fordonsindustrin utgör en gigantisk del av den moderna ekonomin och bilförsäljningen steg till rekordnivåer under 2018. Samtidigt finns det starka tecken på att betydande förändringar är att vänta för mångtriljonindustrin. Svenska och nordiska bolag har möjligheten att vara med på den resan – men då krävs mod och långsiktighet, skriver Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Omvälvningens tid är nu. I USA är Tesla på god väg att sälja fler fordon än både BMW och Mercedes-Benz. I Europa och Kina har fordonsförsäljningen minskat för första gången på länge och uthyrningen av elscootrar har exploderat i Stockholm och andra storstäder. Utan tvekan finns det ett antal nya utmaningar för den traditionella fordonsindustrin – på flera fronter. 

Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon. 

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av. Konsultfirman BCG förutspår att den genomsnittliga vinsten på klassiska fordonskomponenter kommer att stiga med blygsamma tre procent fram till år 2035, att jämföras med komponenter för autonoma och elektriska fordon som förväntas stiga med över 25 procent och data- och anslutningskomponenter som förutspås öka med över 27 procent. 

Vem blir då vinnaren i det förarlösa racet? Waymo (Alphabet/Google) och Cruise Automation (General Motors) ser visserligen ut att ha tagit ledningen, men det här teknikracet är långtifrån över. Racet kommer att ta tid – något som ger europeiska, inklusive skandinaviska spelare, möjligheten att vara med och vinna framgångar i den här framtidsbranschen. 

Autonoma fordon förväntas nå den breda marknaden mellan år 2020 och 2025, men det dröjer nog till år 2050 innan autonoma fordon är allmänt förekommande på våra vägar. Tills dess finns det en hel del utmaningar som måste lösas. Inte minst att övertyga konsumenterna. 

Hur ska då svenska och nordiska bolag kunna hävda sig i den här mördande konkurrensen? Mod och långsiktighet är viktiga faktorer. Lokalt behöver vi fler bolag där grundarnas främsta mål inte är att sälja företaget och kamma hem pengar, utan som vågar tro att bolaget kan bli världsledande inom sin nisch. Bolag som Spotify och Klarna är tydliga framgångsexempel att ta inspiration från.

Det finns också ett akut behov av tydliga regler och lagar kring bland annat säkerhet, försäkringsfrågor och cybersäkerhet från våra lagstiftare. Ett arbete som kommer att kräva stora insatser framöver. 

En sak är i alla fall säker. Vi står inför de största förändringarna för transporter på land sedan förbränningsmotorn ersatte hästvagnen oavsett om svenska bolag är med på resan. Så spänn fast era säkerhetsbälten! 

Sven Raeymaekers, partner GP Bullhound

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies