Hoppa till innehållet

Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"

Allt fler svenskar använder sig av delningsekonomis tjänster, men regelverket har släpat efter. Nu startar fem aktörer branschorganisationen Shared Economy Sweden (SES) med målet att företräda bolagen i den nya sektorn.

David Ovsepian, vd Techbuddy, Jacob Rudbäck, vd Yepstr, Hicham Larhnimi, vd Heetch, och Robin Szekely, vd Taskrunner. Foto: Bolagen
David Ovsepian, vd Techbuddy, Jacob Rudbäck, vd Yepstr, Hicham Larhnimi, vd Heetch, och Robin Szekely, vd Taskrunner. Foto: Bolagen

Delningsekonomin underlättar för personer att dryga ut sin kassa, tjäna lite extra och, sist men inte minst, täcka kostnader genom att låta fler använda samma resurs. Det har också den stora fördelen att ta bort trösklar till arbetsmarknaden genom att ge arbetssökande de livsviktiga kontakter, erfarenheter och meriter de behöver. Det anser vi som står bakom den nybildade branschorganisationen Shared Economy Sweden (SES).

Enligt konsultföretaget PwC omsatte delningsekonomin under 2013 globalt cirka 15 miljarder dollar. År 2025 väntas denna siffra uppgå till hela 335 miljarder dollar. Med rätt regelverk och skattelagstiftning skulle delningsekonomi kunna bli ett viktigt komplement till den traditionella svenska ekonomin.

I vår mening kan alltså ett deltagande i delningsekonomin inte utgöra en persons huvudsakliga professionella verksamhet.

Redan idag använder sig tio procent av svenska invånare av tjänster i delningsekonomin och det har startats över 90 bolag i landet. Vi som idag lanserar en branschorganisation för den svenska delningsekonomin menar att delningsekonomi innebär ett effektivt sätt att utnyttja resurser som annars legat oanvända. Sådana resurser kan vara en bil, en borr eller kompetens som inte används professionellt till vardags av personen som besitter den. Detta är extra viktigt att belysa. I vår mening kan alltså ett deltagande i delningsekonomin inte utgöra en persons huvudsakliga professionella verksamhet.

Läs mer: Ny utredning: Så ska delningsekonomin organiseras

Tyvärr passar inte delningsekonomin in i något befintligt regelverk. De hundratusentals svenskar som använt en delningstjänst har därför gjort så utan visshet om deras roll och ansvar i det kontraktuella förhållandet. Självklart får detta många att tveka inför att använda delningstjänster. Som aktörer inom delningsekonomin märker vi tydligt hur missförstånd och otydliga och föråldrade regelverk bidrar till att många anser delningsekonomin vara en “gråzon” som man drar sig för att delta i. På så sätt missar många chansen att skaffa sig erfarenheter och kontakter som kan vara attraktiva på arbetsmarknaden och resurser slösas bort.

Istället för att fokusera på problem och utmaningar med att reglera delningsekonomin har fem företag gått samman i en branschorganisation, Shared Economy Sweden, för att vara ett bollplank till lagstiftare och myndigheter i frågor som rör delningsekonomin. Vi kommer också säkerställa att våra medlemsföretag håller sig till gemensamt framtagna riktlinjer. Detta för att Sverige skall ligga i framkant i såväl framtagandet som i utnyttjandet av dessa nya plattformar.

Debatt: "Delningsekonomi är att dela på ägodelar – Uber är arbetsförmedling" 

Redan i samband med vår lansering i dag lägger vi fram ett par konkreta förslag till lösningar som kan anammas omgående av politiker och som snabbt kan förverkligas i lag och tillämpning:

1. Definiera delningsekonomi som ekonomisk aktivitet under ett visst belopp. Därutöver bör aktiviteten klassas som professionell och inte delningsekonomi.

Gör vi inte om vårt skattesystem så riskerar Sverige att missa den enorma möjlighet som delningsekonomin medför. Flera länder i Europa har eller är på väg att anta schablonbelopp för att särskilja professionell verksamhet från delningsekonomi. Fördelen är att de också kan tillämpa förenklad beskattning för deltagare i delningsekonomi, såsom i Belgien och inom kort även i Italien. Även EU-kommissionen föreslår ett förenklat regelverk för delningsekonomin, med andra affärsmodeller än den traditionella ekonomin, och att ett tröskelvärde (schablonbelopp) fastställs för att avgöra vad som är icke-professionell verksamhet mellan privatpersoner.

Läs mer: (M) sågar förslag om delningsekonomin: ”Tandlös utredning”  

Genom ett schablonbelopp drar man en gräns mellan professionella och icke-professionella tjänster. Det stänger också ute aktörer som under delningsekonomins täckmantel vill dra fördel av förenklade regler för privatpersoner för sin affärsverksamhet.

2. Förenklad beskattning upp till schabloniserat belopp och ingen moms på belopp därunder. Vi rekommenderar 50.000 kronor per år, precis som för andrahandsuthyrningar.

Man gör samhället en otjänst när förmögna personer kan hyra ut sina fastigheter för 50 000 kr skattefritt och samtidigt tvinga unga barnvakter skatta redan vid 18 840 kr. Sedan 2013 får du som privatperson hyra ut hela eller en del av din bostad skattefritt upp till 50 000 kronor per år. Detta schablonbelopp borde tillämpas på alla delar av delningsekonomin, inte endast på bostäder och är i linje med den föreslagna definitionen av delningsekonomi.

3. Skyldighet för plattformen att automatiskt redovisa intjäning och erlägga skatt för användarna.

Vi vill att det ska vara lätt att göra rätt. Vi efterfrågar en enkel uppkoppling mot Skatteverket för att enkelt kunna överföra kontrolluppgifter om varje transaktion som görs via plattformen. Det möjliggör också tillsyn och kontroll för att säkerställa att skatt betalas in och att ingen ersättning går ut utöver det schabloniserade taket. För eventuella inkomster överstigande schablonbeloppet föreslås traditionell beskattning och regelverk.

Treåriga utredningar där man sopar en reell utmaning under mattan tyder på att våra politiker tror att man kan vänta in framtiden innan man tar beslut. Men senfärdigheten skapar stora problem för de individer som deltar i delningsekonomin. Delningsekonomin är här och behöver ett tydligt regelverk redan idag (egentligen igår).

Shared Economy Sweden: Hicham Larhnimi, vd Heetch, Robin Szekely, vd TaskRunner, David Ovespian, vd TechBuddy, Joakim Grönvall, vd Triple, Jacob Rudbäck, vd Yepstr

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera