Hoppa till innehållet

Delade konton kan kosta Netflix miljarder

Netflix krossade analytikernas förväntningar under andra kvartalet. Men siffrorna kunde se ännu bättre ut om tv-tjänsten fick bukt med att tittarna lånar ut konton till varandra.

Bild: TT/Elise Amendola

Netflix rapport för årets andra kvartal var munter läsning för aktieägarna. Antalet abonnenter steg med 5,21 miljoner, jämfört med 3,22 miljoner som analytikerna hade förväntat sig. Omsättningen under kvartalet steg samtidigt med drygt 30 procent till 2,79 miljarder dollar.

Läs mer: Netflix lockar långt fler än väntat

Men siffrorna kunde ha varit ännu bättre om Netflix lyckades hindra användarna från att dela konton med varandra.

En undersökning från Reuters som publicerades förra veckan visar nämligen att 12 procent av de amerikanska tittarna, och mer än en femtedel i åldern 18-24 år, lånar ett konto från någon de känner, istället för att betala för ett eget. 

Sajten qz.com har gjort en uträkning baserad på undersökningen och kommit fram till att Netflix skulle kunna tjäna 391 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 3,2 miljarder kronor, på att få bukt med utlåningen av konton bara i USA.

Enligt Reuters skulle Netflix hittills ganska förlåtande inställning till delade konton kunna förändras om antalet nya prenumeranter eller omsättningen minskar avsevärt.

”Om Netflix går från en omsättningstillväxt på 30 procent till 10 procent så kommer det att absolut bli ett större fokus på att de lämnar pengar på bordet”, säger en analytiker som Reuters har talat med.

Men med tanke på att Netflix alltså krossade analytikernas förväntningar det senaste kvartalet verkar det som att sådana åtgärder ligger en bit fram i tiden.

Läs även: Netflix har fler prenumeranter än kabel-tv i USA


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera