Det är bråda dagar just nu för svenska Einride som utvecklar teknik för förarlösa och eldrivna lastbilar. Deras så kallade T-podd testas nu i Sverige. Samtidigt är prototypen på turné i USA där den bland annat har framträtt på Detroit Automotive Show.
I februari kommer Einride att visa upp nästa version av T-podden på sin testanläggning i Göteborg.
”Den versionen kommer att ha hela lösningen installerad. Den tidigare prototypen var mer för att visa upp. Nu är den fullt fungerande”, säger Robert Falck till Di Digital.
Strax innan jul fyllde Einride på kassan med 22 miljoner kronor. Pengarna kommer från ett ängelnätverk som leds av Carl Henric Nilsson, som i samband med sin förra investering blev styrelseordförande i Einride.
”De ska användas till att färdigställa prototypen, ägna oss åt teknisk utveckling och installation till kund. Vi har fullt blås på rekryteringar. I dag är vi 30 anställda och målet är att växa förbi det. Bland annat har Henrik Sundström, som tidigare var vd för Panasonic i Norden, gått in som säljchef”, säger Robert Falck.
Läs även: Han utvecklar självkörande lastbil
Löftet är enligt honom att erbjuda prismässigt konkurrenskraftiga transporter som är koldioxidfria.
I kundlistan finns redan daglivvarukedjan Lidl och två andra bolag som inte är offentliggjorda. Målet är att till hösten börja installera och drifta Lidls transportflöden med T-podden.
”Vi fokuserar på bolag med stabila flöden med stora volymer där man enkelt kan automatisera med en förutsägbarhet”, säger han.
Bolaget grundades 2016 av Robert Falck, som bland annat har varit global teknikchef på Volvo-koncernens monteringsfabriker, och av Scania-veteranen Pär Degerman.
Läs även: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar
”Från Volvo tar jag med mig insikten att saker och ting förändras fortare i dag än vad stora bolag förändras. Tempot har ökat extremt mycket på 25 år”, säger Robert Falck.
Robert Falck har även jobbat för Chalmers i Silicon Valley och lärt känna teamet bakom Googles självkörande bilar. Under en tid satt han och funderade på hur framtidens transportlösningar skulle se ut, berättar han.
”Men jag var ganska missnöjd, för det fanns i princip inga alternativ till dieselplattformar. Det här var innan elfordon var i ropet.”
I dag är självkörande frakt ett hett område inom transportsektorn. Scania och Volvo har visat upp självkörande modeller, och de senare har meddelat att de börjar säljas 2019. Även Tesla har visat upp en lastbil med självkörande inslag, och börjat ta förbeställningar.
Läs även: Volvos eldrivna lastbilar rullar ut på vägarna i år
Men Robert Falck är inte orolig över konkurrensen från de svenska jättebolagen.
”Vi är inte direkta konkurrenter. De säljer lastbilar till åkare. För att bli konkurrenter med oss måste de konkurrera med sina åkare. Det är ett stort steg.”
Att Einrides fordon är självkörande är nämligen bara en pusselbit i det stora hela, menar Robert Falck.
”För att dra nytta av det måste man tänka på helheten och därför utvecklar vi ett helt automatiserat transportsystem. Till skillnad från andra som utvecklar lastbilar så är vi ett mjukvarubolag som använder hårdvaran för att utveckla en tjänst.”
Och hårdvaran Einride behöver finns redan på den öppna marknaden.
”I framtiden finns det ingen edge i att vara duktig på hårdvaran, utan den finns i mjukvaran.”
Inte heller utvecklingen i Silicon Valley bekymrar honom. Det är förvånansvärt få som fokuserar på att sätta samman hela lösningar, menar han. Istället ligger fokus på att lösa enskilda problem på området.
”Just nu så är det ingen som gör det vi gör i Silicon Valley. Det stora fokuset på självkörande bilar är kopplade till tekniska lösningar, det pågår ett race kring hårdvaran. Jag skulle nästan våga säga att vi är världsledande på det vi gör”, säger han och fortsätter:
”Sådana som är allmänt haussade, som Tesla, ifrågasätts av branschen. Tesla har tappat i racet. De var långt framme för två-tre år sen. Men sen har det inte riktigt materialiserats."
Läs även: Scania om Tesla Semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”