Hoppa till innehållet

Den svenska förarlösa lastbilen snart redo: ”Tesla har tappat i racet”

Förarlös frakt är hett och jättarna i branschen hårdsatsar. Det gör även svenska Einride som har grundats av en före detta Volvo-chef och en Scania-veteran. Konkurrensen tar de lätt på. ”Sådana som är allmänt haussade, som Tesla, ifrågasätts av branschen”, säger medgrundaren Robert Falck till Di Digital.

Robert Falck, grundare och vd för Einride med prototyp av en T-podd
Robert Falck, grundare och vd för Einride med prototyp av en T-poddFoto: Bo Håkansson, Bilduppdraget

Det är bråda dagar just nu för svenska Einride som utvecklar teknik för förarlösa och eldrivna lastbilar. Deras så kallade T-podd testas nu i Sverige. Samtidigt är prototypen på turné i USA där den bland annat har framträtt på Detroit Automotive Show.

I februari kommer Einride att visa upp nästa version av T-podden på sin testanläggning i Göteborg. 

”Den versionen kommer att ha hela lösningen installerad. Den tidigare prototypen var mer för att visa upp. Nu är den fullt fungerande”, säger Robert Falck till Di Digital.

Strax innan jul fyllde Einride på kassan med 22 miljoner kronor. Pengarna kommer från ett ängelnätverk som leds av Carl Henric Nilsson, som i samband med sin förra investering blev styrelseordförande i Einride. 

”De ska användas till att färdigställa prototypen, ägna oss åt teknisk utveckling och installation till kund. Vi har fullt blås på rekryteringar. I dag är vi 30 anställda och målet är att växa förbi det. Bland annat har Henrik Sundström, som tidigare var vd för Panasonic i Norden, gått in som säljchef”, säger Robert Falck.

Läs även: Han utvecklar självkörande lastbil 

Löftet är enligt honom att erbjuda prismässigt konkurrenskraftiga transporter som är koldioxidfria.

I kundlistan finns redan daglivvarukedjan Lidl och två andra bolag som inte är offentliggjorda. Målet är att till hösten börja installera och drifta Lidls transportflöden med T-podden.

”Vi fokuserar på bolag med stabila flöden med stora volymer där man enkelt kan automatisera med en förutsägbarhet”, säger han.

Einrides prototyp på turne i USA.
Einrides prototyp på turne i USA.Foto: Robin Lindgren

Bolaget grundades 2016 av Robert Falck, som bland annat har varit global teknikchef på Volvo-koncernens monteringsfabriker, och av Scania-veteranen Pär Degerman. 

Läs även: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar 

”Från Volvo tar jag med mig insikten att saker och ting förändras fortare i dag än vad stora bolag förändras. Tempot har ökat extremt mycket på 25 år”, säger Robert Falck.

Robert Falck har även jobbat för Chalmers i Silicon Valley och lärt känna teamet bakom Googles självkörande bilar. Under en tid satt han och funderade på hur framtidens transportlösningar skulle se ut, berättar han.

”Men jag var ganska missnöjd, för det fanns i princip inga alternativ till dieselplattformar. Det här var innan elfordon var i ropet.”

I dag är självkörande frakt ett hett område inom transportsektorn. Scania och Volvo har visat upp självkörande modeller, och de senare har meddelat att de börjar säljas 2019. Även Tesla har visat upp en lastbil med självkörande inslag, och börjat ta förbeställningar.

Läs även: Volvos eldrivna lastbilar rullar ut på vägarna i år 

Men Robert Falck är inte orolig över konkurrensen från de svenska jättebolagen.

”Vi är inte direkta konkurrenter. De säljer lastbilar till åkare. För att bli konkurrenter med oss måste de konkurrera med sina åkare. Det är ett stort steg.”

Att Einrides fordon är självkörande är nämligen bara en pusselbit i det stora hela, menar Robert Falck.

”För att dra nytta av det måste man tänka på helheten och därför utvecklar vi ett helt automatiserat transportsystem. Till skillnad från andra som utvecklar lastbilar så är vi ett mjukvarubolag som använder hårdvaran för att utveckla en tjänst.”

Och hårdvaran Einride behöver finns redan på den öppna marknaden.

”I framtiden finns det ingen edge i att vara duktig på hårdvaran, utan den finns i mjukvaran.”

Inte heller utvecklingen i Silicon Valley bekymrar honom. Det är förvånansvärt få som fokuserar på att sätta samman hela lösningar, menar han. Istället ligger fokus på att lösa enskilda problem på området.

”Just nu så är det ingen som gör det vi gör i Silicon Valley. Det stora fokuset på självkörande bilar är kopplade till tekniska lösningar, det pågår ett race kring hårdvaran. Jag skulle nästan våga säga att vi är världsledande på det vi gör”, säger han och fortsätter:

”Sådana som är allmänt haussade, som Tesla, ifrågasätts av branschen. Tesla har tappat i racet. De var långt framme för två-tre år sen. Men sen har det inte riktigt materialiserats."

Läs även: Scania om Tesla Semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar” 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera