Annons

Den svenska gigmodellen breder ut sig

Veckans avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.
Veckans avsnitt av Digitalpodden leds av Johannes Karlsson och Henrik Ek.
Spotify har fått tre poddbolags fackklubbar efter sig. För låga löner och inga utsikter till befordran är delar av kritiken mot den svenska streamingjätten. I direkt kontrast till det står ett gigbolag som tänker anställa 5500 ungdomar till villkor bättre än de svenska fackens.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify har lagt omkring fem miljarder kronor på att förvärva poddbolag i USA. Nu gör tre av dem stor sak av att de nya ägarna inte bryr sig om de anställda. Poddkreatörernas kritik liknar på olika sätt artisternas – som sedan lång tid tillbaka klagat över för lite pengar från Spotify.

Några som rimligen får applåder av fackförbund är den svenska gigplattformen Yepstr som lovar att ge ungdomarna som är anslutna anställningsavtal. Det handlar inte om tillsvidareanställningar på hundra procent, men väl allt det andra som ingår för anställda, såsom skatter, pension och semesterersättning.

Sedan tidigare har en gång bespottade matbudbolaget Foodora närmat sig Transportarbetareförbundet i sina anställningsvillkor. 

Är det här rent av en ny svensk gigmodell – och kan den förändra en hel bransch? Vi delar med oss av våra tankar.

Elon Musk, pengaregn över svenska ljudböcker och miljardärer som intresserar sig för husdjur avhandlas också i veckans avsnitt av Digitalpodden.

Lyssna här:

Länk till acast

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer